اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛ بررسی و تحلیل بازار پرتقال در سه ماه پایانی سال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

شیرزاد گفت: بازار پرتقال سال جاری از وضعیت بسیار آرام و طبیعی برخوردار بوده و تا پایان سال افزایش غیرمنتظره قیمت نخواهیم داشت.

 

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی درباره آخرین وضعیت بررسی و تحلیل بازار پرتقال در سه ماه پایانی سال اظهارکرد: بنا بر ابلاغیه معاون اول رئیس جمهورتنظیم بازار محصولات کشاورزی در اکثر کشورها به عنوان یکی از چالش‌های مهم حاکمیتی برای دولت ها محسوب شده و این موضوع در کشورهای پیشرفته به لحاظ کشاورزی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است. در کشور ما معمولا بازار میوه در ایام پایانی هر سال، با توجه به فرا رسیدن عید باستانی نوروز و افزایش شدید میزان تقاضا، دستخوش التهاب جدی شده ، بطوریکه در صورت بی توجهی به امر تنظیم بازار، شاهد افزایش شدید قیمتها و نارضایتی عموم مصرف‌کنندگان خواهیم بود. بررسی نوسانات بازار پرتقال در شش ماهه دوم سال مؤید رشد ۶۰ درصدی میزان تقاضای این محصول در اسفندماه هر سال به نسبت ماه‌های قبل از آن است و این افزایش، در هفته آخر و روزهای پایانی سال شدت بسیار محسوسی به خود می‌گیرد.
وی افزود: براساس اطلاعات سازمان میادین شهرداری تهران، میزان تقاضا برای خرید پرتقال در هفته پایانی سال حدود ۵.۵ برابر هفته اول اسفندماه بوده، بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده خرید پرتقال برای ایام نوروز از روز دوم هفته آخر اسفندماه آغاز و در دو روز پایانی سال به اوج خود می‌رسد . ضمنا همه ساله در ابتدای ورود نوبرانه پرتقال به بازار کشور، روند قیمت به شدت کاهشی بوده و در اواخر آذرماه به کف قیمت سالانه خود می‌رسد. سپس سیر صعودی قیمت از اواسط بهمن ماه با شیب نسبتا ملایم آغاز و در هفته پایانی سال به بالاترین حد ممکن می‌رسد.
شیرزادتغییرات قیمت پرتقال در هفته اول دی ماه و شرایط آینده بازار را پیش بینی کرد و گفت: آمار بانک مرکزی در این زمینه حاکی از آن است که قیمت پرتقال درجه یک در سطح شهر تهران در هفته سوم آذرماه نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از ۳۸.۵ درصد رشد داشته که این میزان با توجه به اینکه تقریبا با رشد شاخص کل برابر است حاکی از ثبات عرضه محصول در سال جاری و وجود وضعیت نرمال و پایدار در بازار است. ملاحظه آمار تجارت این محصول تا پایان آبانماه نیز حاکی از صادرات ۴۰۰۰ تنی این محصول داشته لذا در سه ماه پیش رو ، وضعیت عدم تعادل در بازار داخلی پیش بینی نمی‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های اتحادیه‌های سراسری و ملی وابسته به سازمان مرکزی تعاون روستایی برای تنظیم بازار پرتقال شب عید بیان کرد: هم اکنون بیش از ۸۷ درصد محصول پرتقال شمال کشور برداشت شده و اتحادیه سراسری باغداران کشور و اتحادیه باغداران استان مازندران برنامه‌ریزی دقیقی را برای مداخله هدفمند در بازار پرتقال از حدود ۲ ماه گذشته بصورت آرام آغاز نموده و میزان مکفی و قابل توجهی از پرتقال های با کیفیت تامسون را خریداری و پس از انجام مراحل شستشو، قارچ کشی ، واکس مخصوص ، درجه بندی ،گرمخانه و جعبه‌زنی در انبارها و سردخانه‌های مربوط ذخیره نموده‌اند. بطورکلی در سال جاری، با اعتماد بیشتر به اتحادیه‌های تخصصی کشاورزی و مطابق با ماده ۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، وظایف اجرایی تنظیم بازار (البته با نظارت عالیه سازمان مرکزی تعاون روستایی) به اتحادیه‌های ذی ربط واگذار گردیده ‌است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پایان از آرامش حاکم بر بازار پرتقال خبر داد و گفت: تا پایان سال افزایش غیرمنتظره قیمتی در این خصوص نخواهیم داشت.
آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *