اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد: در بخش کشاورزی تفکر صنعتی نداریم/ نیازمند نظام ملی کشاورزی قراردادی هستیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بخش کشاورزی ما تمرین تفکر صنعتی نداریم و المان ما فقط تولید شده است.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ حسین شیرزاد در نشست هم‌اندیشی کشاورزی قراردادی با مدیران عامل اتحادیه و تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه ما تمرین تفکر صنعتی نداشته‌ایم و المان ما فقط تولید است، اظهار کرد: در بخش کشاورزی نیاز به تغییر تفکر از تولید به صنعتی شدن داریم و در این زمینه کشاورزی قراردادی از مواردی است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: در کشاورزی قراردادی مواردی وجود دارد که پرداختن به آنها هم از سوی بخش دولتی و هم بخش خصوصی ضروری است.

شیرزاد اولین مورد را توجه به حقوق قانونی و رسمی گروه هدف عنوان کرد و افزود: باید در کشاورزی قراردادی، حقوق قانونی و رسمی گروه‌های هدف شناسایی و شفاف شود.

وی اضافه کرد: مورد دیگر نیاز به نظارت و کنترل طرفین در موضوع کشاورزی قراردادی است.

شیرزاد با تاکید بر اینکه در تمام کشورهای پیشرو در صنعت کشاورزی حمایت‌های مالی زنجیره ارزش می‌شود، اظهار کرد: در کشور ما به جای پرداخت حمایت‌های مالی به زنجیره ارزش آن را به تولید روستایی یا مصرف‌کننده می‌دهند در حالی که اگر به دنبال توسعه در بخش کشاورزی با ایجاد کشاورزی قراردادی هستیم باید حمایت‌های مالی و یارانه‌ها به زنجیره ارزش پرداخت شود.

به گفته وی؛ موسسات تحقیقاتی نیز نقش بسیار مهمی در کشاورزی قراردادی و موفقیت آن ایفا می‌کنند. به همین دلیل در این راه این موسسات نیز باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.

شیرزاد پذیرش این شکل از فعالیت در بخش کشاورزی را از سوی جامعه کشاورزی بسیار پراهمیت دانست و گفت: تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، فدراسیون‌ها و حوزه کشاورزی باید کشاورزی قراردادی را به عنوان یک نظام ملی بپذیرند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران درباره نقش دولت در کشاورزی قراردادی نیز گفت: کشاورزی قراردادی نیازمند یک نظام ملی است که تنها با حضور دولت امکانپذیر می‌شود.

شیرزاد اضافه کرد: همچنین دولت در بخشی از کشاورزی قراردادی می‌تواند نقش کنترل‌کننده برای اجرای درست آن را برعهده داشته باشد.

وی یکی از مشکلات پیش‌روی اجرای کشاورزی قراردادی را نظام بیمه‌ای ناکارآمد عنوان کرد و گفت: همان‌طور که همگی مطلع هستید، ما از یک نظام بیمه‌ای ناکارآمد در حوزه کشاورزی برخورداریم که نیاز به تکامل و رفع مشکلات دارد.

شیرزاد ادامه داد: بدون یک نظام بیمه‌ای کامل نمی‌توان انتظار اجرای کشاورزی قراردادی و حرکت به سمت صنعتی شدن داشت.

وی بازار را یکی دیگر از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در اجرای کشاورزی قراردادی دانست و افزود: بازار بخش نهایی یک زنجیره تولید است که اهمیت بسیار زیادی دارد و در این بخش بورس کالا با توجه به ویژگی‌هایی که دارد از جمله شفافیت، نهاد امین و مورد قبول دو طرف باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی لزوم توانمندسازی حلقه‌های زنجیره تولید در بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: توانمندسازی کشاورزان، اتحادیه‌ها و همچنین کاهش تعارض منافع آنها از مواردی است که به جد باید به آن توجه شود.

شیرزاد در ادامه سخنان خود مدیران عامل و روسای تشکل‌ها و اتحادیه‌ها را خطاب قرار داد و گفت: تشکل‌ها و اتحادیه‌ها باید تبدیل به نهادهای تولیدی و تجاری شوند و خود با حضور در حوزه بازار به دنبال رونق و بازارسازی برای تولیدات اعضایشان باشند.

وی ادامه داد: استانداردسازی و تولید کیفی باید مد نظر شما باشد و این مهم را برای رسیدن به کشاورزی قراردادی موفق در دستور کار خود قرار دهید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مدیریت درست و کارشناسی شده را ضامن موفقیت در کشاورزی قراردادی عنوان کرد.

شیرزاد در پایان سخنان خود گفت: در بخش کشاورزی نیز می‌توان مانند صنایع دیگر مانند خودرو، نظام پیمانکاری را اجرا کرد و به نتایج خوبی برای رونق پایداری، تولید و توسعه دست یافت.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *