اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی :پیش‌بینی تولید ۲۵۰ هزار تن پسته در سال‌جاری/ ورود برخی آفت‌ها به ایران برای سودآوری عده‌ای خاص

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران ویترین گیاهان و محصولات باغبانی است و دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد علی طهماسبی در نشست‌خبری که به مناسبت هفت دولت برگزار شد، بیان داشت: تولیدات کشاورزی به ۱۸ میلیون تن خواهد رسید و ۱۰هزار هکتار گلخانه در حوزه پسته، انار، زعفران در کشور وجود دارد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی افزود: سال‌جاری ۵۱۳  هکتار گلخانه در کشور ایجاد شده که بیش از ۲۲۰ هکتار آن از طریق تسهیلات بانکی بوده و تولید گلخانه‌ای محصولات‌باغی به ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

وی با اشاره به سه طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه باغبانی بیان داشت: توسعه گلخانه، نهال و گیاهان دارویی در این سه طرح اهمیت ویژه‌ای دارد و مهمترین علت ورود وزارت جهاد کشاورزی به توسعه کشت گلخانه‌ای  صرفه‌جویی در مصرف آب است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی افزود: با توجه به اینکه در کشوری نیمه‌خشک اقدام تولیدات کشاورزی می‌کنیم آب اصلی‌ترین نهاده است و کار در محیط گلخانه‌ای و کنترل شده منجر می‌شود که مصرف سنتی ۴۰۰ لیتر آب به ۳۰ تا ۴۰ لیتر برسد یعنی در محیط های کنترل شده محصولی سالم‌تر براساس نیاز کشور تولید کنیم چراکه محصولات تولیدی در گلخانه‌ها یک دست هستند.

طهماسبی با اشاره به بحث نهال بیان داشت: ۲۷۳ نهالستان مجوزدار شده‌اند و این موجب شده که نهالستان‌هایی استاندارد داشته باشیم. در برنامه افق ۱۴۰۴ تولید ۳۰۰ میلیون اصل نهال مورد توجه است همچنین تولید ۱۹میلیون اصل نهال استاندارد را برای سال‌جاری با توجه به اقتصاد مقاومتی در دستور کار داریم که سازمان حفظ نباتات آن را تایید خواهد کرد و این نهال‌ها دارای شناسنامه و موسسه ثبت نهال هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در ادامه از اصلاحات باغات کشور خبر داد و گفت: ۹۰۰ هزار هکتار از باغات کشور هستیم. امسال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت تسهیلات از طریق بانک کشاورزی به گلخانه‌ها پرداخت شده است.

طهماسبی در ادامه گفت: حدود ۳۹۰ هزار هکتار باغات پسته در کشور وجود دارد که پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌جاری ۲۵۰ هزار تن پسته تولید شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: باغات پسته مقاوم به سرما و گرما با طوفان و شرایط خاک و آب هستند به همین دلیل است که تولید آن در کشور همواره مناسب بوده است. در صنعت صادرات و بسته بندی این محصول پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم سابقا ۱۰۰ تا ۷۰ هزارتن به اتحادیه اروپا صادر می‌شد اما این رقم در حال حاضر به ۱۲۰ و ۱۸۰ تن رسیده که ۵/۱ میلیارد دلار ارز آوری دارد.

وی افزود: آمریکا تعرفه ۳۰۰ درصدی را برای واردات پسته ایرانی دارد و این نشان‌دهنده مرغوبیت و وجود طرفداران این محصول ایرانی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در حال حاضر این محصول در آذربایجان‌شرقی، اردبیل، تهران، قم نیز کاشت می‌شود و بیشترین اقبال کشت محصول در شرایط کم آبی با پشته و زعفران است.

طهماسبی در واکنش به قاچاق میوه به کشور بیان داشت: آفت‌هایی که وارد کشور شده و تولیدکنندگان را به ورشکستگی کشانده از طریق قاچاق میوه و بدون نظارت‌های بهداشتی برای سودآوری عده خاص انجام شده اما جمیت کثیری از تولید کنندگان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده که از بین بردن این مشکلات عظمی جدی و بودجه‌های کلان می‌خواهد بنابراین باید تمام قد برابر قاچاق هر گونه کالا به ویژه در حوزه مواد غذای بایستیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *