اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی:برنج کشور به پکیج به‌زراعی نیاز دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر کشاورزی در امور زراعت گفت: نبود پکیج به‌زراعی از مشکلات حوزه برنج کشور است.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، عباس کشاورز در همایش ملی روز مزرعه برنج که در سالن اجتماعات بانک کشاورزی رشت برگزار شد، گفت: برای تقویت بخش کشاورزی نیاز است تا حساسیت را در حمایت از  تولیدات داخل بالا ببریم و از واردات بی‌رویه چنین کالایی که در کشور تولید می‌شود، پرهیز کنیم.

وی افزایش درآمد کشاورز را از راهکارهای مهم توسعه بخش کشاورزی دانست و افزود: در کارهای ما، انجام اقداماتی که برای تحقق این امر تلاش کند، پر رنگ نیستند.

کشاورز ادامه‌ داد: توسعه با پول دولت اتفاق نمی‌افتد، بلکه دولت باید تسهیل‌گر باشد و ورود بخش خصوصی می‌تواند در بهبود وضعیت بخش کشاورزی موثر باشد.

وی با تاکید بر ارتقای حساسیت‌ها نسبت به جلوگیری از آلودگی آب و خاک، خاطرنشان‌ کرد: اقدامات جدی‌تری برای حفاظت از خاک‌های ارزشمند کشور باید انجام شود.

او با اشاره به اینکه برای بهبود درآمد کشاورزان لازم است، گیاه دومی برای شالیزارها تعریف کنیم، اظهار کرد: کشاورزان گیلانی پس از برداشت راتون نیاز دارند تا در فصل‌های پاییز و زمستان در مزارع خود محصول تولید کنند. پژوهشگران مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی در تحقق این امر همت کنند زیرا این کار شدنی است .

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عملکرد تولید در شالیزارهای کشور پایین است، تصریح کرد: عملکرد مطلوب تولید شلتوک در هر هکتار موجب افزایش درآمد شالیکاران می‌شود و تحقق این امر در اولویت کارهای موسسه تحقیقات برنج کشور قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه برنامه ما این است که فقط در دو استان برنج تولید شود، اضافه کرد: با توجه به منابع آبی کشور، نیاز است مواظب سرزمین‌مان باشیم و به همین دلیل فقط تولید برنج باید در استانهای گیلان و مازندران باشد.

کشاورز افزود: نسخه روش‌های افزایش عملکرد که منجر به افزایش درآمد کشاورز می‌شود هر چه سریعتر باید ارائه شود و تقاضا داریم از سوی مراکز تحقیقات دستورالعمل جامعی در این خصوص ابلاغ شود.

معاون وزیر کشاورزی در امور زراعت برنج با بیان اینکه در بخش برنج خلاء بزرگ فنی داریم، خاطرنشان کرد: تغذیه برنج اصلا کارآمد نیست. کود باید متناسب با نیاز برنج داده شود.

وی یکی دیگر از مشکلات برنج کشور را نبود پکیج به‌زراعی عنوان کرد و افزود: باید ارتقای مدیریت آب در کنار عملکرد در نظر داشته باشیم. هر طور دیگر اتفاق بیفتد، قابل قبول نیست. در ضمن پدیده تغییر اقلیم خیلی محسوس است. اگر مدیریت کنیم، مشکلی برای ما به وجود نخواهد آمد.

کشاورز وضعیت تولید برنج به صورت مکانیزه را مطلوب دانست و گفت: مکانیزاسیون در کشور وضعیت خیلی خوبی دارد و جای بسی خوشحالی است چون منجر به افزایش درآمد کشاورزان می‌شود .

وی با اشاره به اینکه تجدیدنظر بر زنجیره تولید برنج ضروری است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی  پنج ساله برای اصلاح این محصول ضروری است.

معاون وزیر کشاورزی اظهار کرد: باید قدرت رقابت را برای کشاورزان بالا ببریم و زمانی این محصول در بازارهای جهانی جای خود را باز خواهد کرد که آدرس درستی از مزرعه تا بسته‌بندی داشته باشد.

وی تاکید کرد: استفاده از بذر گواهی‌شده عملکرد تولید برنج را افزایش می‌دهد. همانطور که در گندم موفقیت‌های خوبی نصیب کشور شده این موفقیت‌ها می‌تواند نصیب برنج کشور هم بشود.

کشاورز اظهار کرد: در حال حاضر در کشور ۴۲۰ هزار تن بذر عالی تولید می‌شود و این اتفاق باید در برنج هم بیفتد. امسال با ۱۶۵ میلی‌متر بارندگی میانگین کشور در تولید گندم مشکلی نداریم. ما می‌توانیم کشاورزی پربازده‌تر از امروز داشته باشیم و برای تحقق این امر همه باید تلاش کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *