اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی:خودکفایی گندم ادامه دارد/ محصولات کشاورزی کم نشده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر حفظ تولید گندم و خودکفایی در این بخش در سال زراعی پیش رو، از افزایش تولید گندم، جو، دانه‌های روغنی و شکر خبر داد و گفت: علت اینکه کالایی کم شده، کاهش تدارک نیست و مشکل در بازار است اما درمورد محصولات کشاورزی عموما شاهد این رفتارها نیستیم.

به گزارش ایسنا، عباس کشاورز، امروز (شنبه) در حاشیه همایش کشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کشت شکر به علت محدودیت آب در پاییز انجام می‌شود. همچنین برنامه بعدی وزارت جهاد کشاورزی افزایش هر چه بیشتر از ظرفیت‌های دیم برای غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی هر ساله برنامه کشت منطقه‌ای تنظیم و ابلاغ می‌کند، گفت: به طور کلان در بخش سبزی و صیفی تلاش بر این است که بازار به نفع تولیدکنندگان تنظیم و تولید محصولات در مناطق سازماندهی شود و کشاورزان منسجم شوند که برنامه کشت را رعایت کنند.

نیازی به واردات گندم نداریم

کشاورز همچنین درباره اقداماتی که در جنوب کشور انجام شده است، اظهار کرد: در مناطق جنوبی استانداری‌ها ورود کردند و تلاش می‌کنند تولید محصولاتی مثل پیاز، گوجه‌فرنگی، هندوانه، بادمجان و  سایر سبزیجات در حد نیاز بازار تولید شود؛ به طوریکه که نه مازاد تولید و ارزان شدن محصولات برای کشاورز اتفاق بیفتد و نه کمبودی در بازار ایجاد شود.

معاون امور زراعت در وزارت کشاورزی یادآور شد: در حال حاضر کود، بذر و آفت‌کش‌ها به اندازه کافی تدارک دیده شده است.

وی درباره خودکفایی در تولید گندم گفت: پیش‌بینی می‌کردیم ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم تولید کنیم و به همین میزان هم انجام شد؛ در نتیجه همچنان نیازی به واردات گندم نداریم و درصورت مازاد، صادرات هم خواهیم داشت.

کشاورز افزود: پیش بینی این است که دو میلیون و ۷۰ هزار هکتار گندم آبی، سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم دیمی، ۷۰۰ هزار هکتار جو آبی، ۹۰۰ هزار هکتار جو دیم و ۱۷ هزار هکتار چغندر پاییزه کشت شود.

اعلام نرخ تضمینی گندم تا ابتدای پاییز

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کنترل و خروج کالاها از کشور به دو بخش سیاست و اقدام نیاز دارد، اضافه کرد: سیاست در اختیار وزیر و دولت است که سعی می‌کنند کالاهای اساسی که ارز دولتی به آن‌ها اختصاص یافته در اختیار بازار داخلی باشد و در صورت صادرات هم مدیریت شود و در راستای منافع ملی باشد. اما در مورد اقدام مربوط به کنترل خروج، باید توجه شود که محصولات کشاوزری به دلیل حجم زیاد، حتما باید از مرزهای رسمی خارج شوند و نمی‌توانند وارد شبکه‌های زیرزمینی شوند. نگرانی در مورد خروج کالاهای اساسی کم حجم وجود دارد که سعی می‌کنیم ورود، انبار، مناطق عرضه و قیمت کالاها را رصد کنیم و بر مبنای صلاحیت افراد به آن‌ها اجازه ورود به تجارت در این زمینه را بدهیم.

به گفته وی، جلسه شورای اقتصاد از هفته گذشته آغاز شده و احتمالا تا ابتدای پاییز قیمت تضمینی گندم اعلام می‌شود.

کشاورز با بیان اینکه قیمت همیشه تابع وجود کالا نیست، درباره ارتباط افزایش قیمت‌ها به بخش تولید تصریح کرد: بازار رفتار خودش را دارد و بستگی به این دارد کسی که در عرصه تجارت است بتواند محصولاتش را زیرزمینی کند یا نه. اینکه کالایی کم شده علت کاهش تدارک نیست و مشکل در بازار است که دستگاه‌های نظارتی هم به دلیل این نافرمانی‌های مدنی یا منفعت طلبی‌ها مجبور به مداخله هستند. اما درمورد کالاهای کشاورزی عموما شاهد این رفتارها نیستیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *