اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی:گرانی میوه تقصیر نظام توزیع است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که افزایش قیمت میوه به کاهش تولید، کمبود و مشکلاتی از این دست ربطی ندارد. به گفته وی نظام توزیع مشکل دارد.

طی ماه‌های گذشته قیمت میوه رو به افزایش بوده که دلایل مختلفی برای آن از سوی بخش خصوصی مطرح شده است، محمد علی طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود به خبرنگار ایسنا توضیح داد که افزایش قیمت میوه دو شاخه دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ یکی از این شاخص ها این است که قیمت میوه سر باغ چقدر است و دومین پارامتر این است که هر کیلوگرم میوه چند هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. با محاسبه و ارزیابی این دو شاخص به این نتیجه می‌رسیم که علت افزایش قیمت میوه چیست؟ در این شرایط اگر فاصله قیمتی بین این دو شاخص بالا باشد به این نتیجه میرسیم که تولیدکنندگان باغداران و تولید مشکل چندانی ندارند.

وی افزود: در حال حاضر کمتر از نصف قیمتی که یک کیلوگرم میوه به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد نصیب تولیدکنندگان می شود؛ یعنی به عنوان مثال اگر یک کیلوگرم میوه ۲۵۰۰ تومان از باغدار خریداری شود کیلویی بیش از ۹۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید.

طهماسبی ادامه داد: دلیل افزایش قیمت میوه بازچرخانی محصول در چندین مرحله است و در واقع نظام توزیع و عرضه است که باید اصلاح شود. در این زمینه باید زنجیره تولید و توزیع میوه فعال شود تا شاهد این فاصله قیمتی نباشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت برخی محصولات باغبانی در بازار اینگونه توضیح داد که ما هیچ مشکلی در زمینه تامین نداریم و مشکل کمبود نیست. اول اینکه قیمت تمام‌شده تولید از جمله قیمت جعبه، کارگر، حمل و نقل و غیره چندین برابر شده که همه این مسائل بر روی قیمت تمام‌شده موثر است. همچنین امسال محصولی مانند هندوانه روی دست تولیدکنندگان مانده بود اما به دلیل اینکه حمل و نقل دچار مشکل شده بود، این محصول به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسید و همین مسئله باعث افزایش قیمت آن در بازار شد.

طهماسبی با بیان اینکه قیمت محصولات در مزرعه یا باغ با آنچه که به دست مصرف‌کننده می‌رسد بسیار تفاوت دارد، گفت: دلیل این مسئله این است که محصول با چندین واسطه به دست مصرف‌کننده می‌رسد که وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مسئله ایجاد زنجیره تولید را دنبال می کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال ۹۶ و سه ماهه اول امسال ۸۰۵ هزار تن سیب درختی از کشور صادر شده است، گفت: از نظر ارزشی نیز پسته بالاترین میزان ارزآوری را برای کشور داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، دخالت در تنظیم بازار محصولات کشاورزی کار درستی ندانست و گفت: تولید این محصولات سینوسی است. ضمن اینکه وقتی قیمت پسته در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کند، مگر چقدر تقاضا در داخل برای آن وجود دارد که صادراتش را متوقف کنیم؟

طهماسبی تصریح کرد: بازارهای صادراتی نباید از دست بروند چراکه بخش خصوصی هزینه گزافی بابت این بازارها پرداخت کرده است. بنابراین دخالت دولت در این امر جایز نیست با توجه به اینکه در شرایطی قرار داریم که کشور نیاز به ارز دارد و محصولات کشاورزی می‌توانند به راحتی این ارز را وارد کشور کنند.

وی با بیان اینکه میزان تولید محصولات باغبانی حدود ۲۰ میلیون تن است، تصریح کرد: عمده این تولیدات در فضای باز هستند و ریسک‌پذیری آنها زیاد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حدود یک و نیم میلیون تن صادرات در حوزه باغبانی انجام می‌شود، اضافه کرد: ارزآوری این محصولات برای کشور نزدیک به ۳ میلیارد دلار بوده و ۶۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تسهیل صادرات محصولات باغبانی ایجاد شده است.

طهماسبی با بیان اینکه عده‌ای هندوانه را به عنوان متهم اصلی مصرف آب در کشور قلمداد می‌کنند، تصریح کرد: اولاً که عمده این محصول به صورت دیم کشت می‌شود، ضمن اینکه در حال حاضر کشت آن با آبیاری طیف و ماک پلاستیکی انجام می شود که مصرف آب خیلی زیادی ندارد.

وی ادامه داد: همچنین مردم در تابستان از این محصول استفاده زیادی می‌کنند و نمی‌توان آن را یک میوه فانتزی به شمار آورد. بنابراین اگر موضوع به صورت کارشناسی بررسی شود، متوجه می‌شویم مصرف آب هندوانه آنقدرها هم که عنوان می‌شود، نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید قارچ در کشور نیز افزود: پیش بینی می شود امسال حدود ۱۶۰ هزار تن قارچ در کشور تولید شود و ۱۱۰۰ واحد تولیدی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه مانند تولیدات گلخانه‌ای از تولید قارچ نیز حمایت و به پرورش‌دهندگان تسهیلات لازم ارائه داده می شود، گفت: متاسفانه هنوز جامعه ما قارچ را به درستی نشناخته و این محصول کاملاً جا نیفتاده است. ضمن اینکه امسال زمانی که عده‌ای از مردم با قارچ سمی مسموم شده اند، رسانه ها تصویر قارچ خوراکی را با این خبرها منتشر کرده‌اند که این مسئله باعث ایجاد وحشت در میان مردم و ایجاد شوک در بازار قارچ شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *