اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی خبر داد:پیش‌بینی ۳۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه آبیاری نوین

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از سیاست‌های وزارت کشاورزی استفاده از آب مجازی در کشور است که گیاهان پر مصرف را در برنامه واردات و همچنین گیاهان کم‌مصرف را در برنامه صادرات خود قرار دهیم. همچنین امسال دولت برای توسعه روش‌های نوین آبیاری حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده است.

علی‌مراد اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: کشور ما تاب‌آوری توسعه افقی یعنی افزایش سطح زیر کشت را ندارد چون منابع آبی که در اختیار ما قرار داده شده، بسیار محدود است.

وی گفت: سالانه یک جلسه هماهنگی و هم‌اندیشی با مدیران آب و خاک کشور برگزار می‌کنیم که در قالب آن سیاست‌های کلی بخش آب و خاک، سیاست‌های منطقه‌ای و سیاست‌های استانی خود را ارزیابی می‌شود.

مرادی ادامه داد: همچنین در این جلسات معاونت آب و خاک، مدیرکل ستادی و مدیران آب و خاک سراسر کشور نیز حضور پیدا می‌کنند.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مشکلات اصلی کشور ما در حوزه کشاورزی عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی کشور ما بحث خشکسالی‌های ۱۵ سال گذشته است که محدودیت منابع آب باعث شده ما روی مباحثی مانند مدیریت آب، مدیریت مصرف و افزایش و ارتقای آبیاری و بهره‌وری آب تمرکز داشته باشیم.

اکبری بیان کرد: خوشبختانه دولت هم اهتمام لازم و کافی را برای این بخش در نظر گرفته و به همین منظور نیز در برنامه ششم قوانین بسیار خوبی لحاظ کرده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم سالانه قسمتی از منابع آبی که قبلا با صرفه‌جویی کمتری استفاده شده را با استفاده از روش‌های مدرن آبیاری و سامانه‌های پیشرفته بتوانیم ارتقای کارایی مصرف آب را بالا ببریم و در نهایت بهره‌وری آب را افزایش دهیم.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ما تاب‌آوری توسعه افقی یعنی افزایش سطح زیر کشت را در کشور ندارد و منابع آبی که در اختیار ما قرار داده شده، بسیار محدود است، بیان کرد: ما باید روی توسعه عمودی و افزایش بهره‌وری با محوریت آب در کشور برای افزایش ضریب خود اتکایی محصولات کشاورزی فعالیت داشته باشیم.

اکبری با اشاره به برگزاری همایش آب و خاک خاطرنشان کرد: در این همایش‌ها نظرات استان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن که دیدگاه‌های منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت، بر روی محصولات مختلف صحبت‌هایی انجام می‌شود و در نهایت به یک جمع‌بندی دست پیدا می‌کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *