اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی خبر داد: افزایش تولید و صادرات لبنیات در سال جاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش تولید و صادرات لبنیات در سال جاری خبر داد و گفت: میزان صادرات چهار ماهه امسال ۷۰ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته بیشتر بوده است و پیش‌بینی می‌شود به یک میلیون تن در پایان امسال برسد.

حسن رکنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به نژاد دام‌هایی که در کشور استفاده می‌شود و ظرفیت ژنتیکی و دانشی که تولیدکنندگان به ویژه در واحدهای صنعتی پیدا کرده‌اند، میانگین تولید لبنیات در ایران از برخی از کشورهای اروپایی نیز پیشی گرفته است و از سوی دیگر ثبات نسبی در بازار نهاده‌های دامی سبب بهبود شرایط تولید شده است که پیش‌بینی می‌شود امسال نسبت به سال گذشته که تولید معادل  ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود، انواع محصولات لبنی بیشتر تولید شود و به بیش از ۱۰ میلیون تن برسد.

وی افزود: در سال گذشته ۸۵۰ هزار تن انواع محصولات لبنی به کشورهای مختلف از جمله برخی کشورهای اروپایی صادر شد که البته امسال شرایط بسیار بهتری داریم و برخی کشورها مانند روسیه به وفور سفارش محصولات خود را به کارخانه‌های صادرکننده می‌دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام افزود: در چهار ماه نخست سال حدود ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات لبنی به کشورهای مختلف صادر شده است که بیش از ۷۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است و اگر همین روند ادامه پیدا کند و مشکلی به وجود نیاید، پیش‌بینی می‌شود که صادرات محصولات لبنی به بیش از یک میلیون تن برسد.

رکنی با بیان اینکه افزایش کشش پذیری بازار جهانی لبنیات برای محصولات ایرانی بهبود درآمد دامداران را در پی دارد، گفت: توازن تولید و بازار فعال‌تر شدن واحدهای با بازدهی پایین‌تر از نظر اقتصادی و ارزآوری بیشتر بخشی از اثرات صادرات محصولات لبنی و افزایش آن است که با توجه به تنوع تولید و استانداردهای بالایی که در ایران رعایت می‌شود، نه تنها همسایگان ایران بلکه بسیاری از کشورهای اروپایی نیز متقاضی محصولات تولید شده در کشور هستند.

به گزارش ایسنا، در ۴ ماهه نخست امسال ۱۵۲ هزار و ۹۲۰ تن انواع محصولات لبنی به ارزش ۲۶۳ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شد که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۲.۷۳ درصد از نظر وزنی  و ۲۸.۶۷ درصد از نظر ارزشی افزایش یافته است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *