اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی :واردات برنج همچنان ممنوع است/ قولی به خارجی‌ها نداده‌ایم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالیکه تاجران هندی از قول‌ها و مجوزهای جدید ایران برای واردات برنج باسماتی از هند طی دو ماه آینده خبر داده‌اند، معاون وزیر جهاد کشاورزی از ادامه ممنوعیت واردات برنج خبر داد و تصریح کرد: تاکنون هیچ قولی به طرف‌های خارجی برای واردات برنج نداده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مدیرکل انجمن صادرکنندگان برنج هندی اعلام کرده که صادرکنندگان هندی انتظار دارند با گذشت بیش از یک سال از ممنوعیت وارداتی، صادرات برنج به ایران از سر گرفته شود.

وی گفت: با توجه به سیگنال‌هایی که از واردکنندگان در ایران درباره احتمال صدور مجوزهای جدید طی دو ماه آینده دریافت کرده‌ایم، به نظر می‌رسد صادرات این محصول به ایران از سر گرفته شود.

این در حالی است که عباس کشاورز – معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت – در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: ممنوعیت واردات برنج همچنان ادامه دارد و هیچ قولی از این بابت به طرف‌های هندی یا دیگر صادرکنندگان برنج به ایران نداده‌ایم.

وی افزود: در سال جاری حدود ۱٫۹ میلیون تن برنج تولید شده است و همچنان ممنوعیت واردات اعمال می‌شود.

به گفته کشاورز، واردات انجام شده برنج همچنان مرتبط با ثبت سفارش‌های گذشته است.

فقط از کشت برنج‌های شمالی حمایت می‌کنیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت افزود: برنج جزو محصولاتی است که به دلیل آب‌بر بودن و محدودیت منابع آبی کشت آن در غیر از دو استان شمالی مازندران و گیلان مورد حمایت دولت و وزارت جهاد کشاورزی نیست.

کشاورز ادامه داد: گرچه نمی‌توان به دلیل نداشتن ماده قانونی، کشت برنج را در غیر از دو استان مذکور ممنوع اعلام کرد اما وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات مرتبط با کشت، مکانیزاسیون و … را به بهره‌برداران نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه تعرفه واردات برنج مانند دیگر محصولات کشاورزی از ابتدای هر سال مشخص و اعمال می‌شود، گفت: امسال از نظر تولید سال خوبی برای برنج محسوب می‌شود، چرا که با افزایش نسبی تولید این محصول نسبت به سال گذشته مواجه شدیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اظهار کرد: مصرف سرانه برنج سالانه حدود ۳۸ کیلوگرم است که به نظر می‌رسد این میزان مصرف بالا بوده و برای ارتقای سلامت جامعه باید کاهش پیدا کند تا بتوانیم واردات و تولید این محصول را به میزان مورد نیاز کنترل کنیم.

انتهای پیام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *