اهم اخبار

معطلی ۱۰ ساله لایحه خاک در مجلس شورای اسلامی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد لایحه خاک با گذشت ۱۰ سال در مجلس شورای اسلامی معطل مانده است.

 

به گزارش ایرنا، رضا سرافرازی در حاشیه آیین گشایش کارگاه آموزشی تهیه نقشه رقومی کربن آلی خاک های کشور در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مستقر در محمد شهر کرج در جمع خبرنگاران افزود: به طور کلی ۴۰ تهدید عمده برای خاک های کشور شناسایی شده اند که مهمترین آن ها به جز شوری و قلیایی بودن، فرسایش های آبی، بادی و ریزگردها هستند که تمام کشور را درگیر خود کرده اند.
سرافرازی گفت: خاک منشاء سلامتی انسان است زیرا ذخیره گاه آب شرب و محصولات کشاورزی می باشد.
وی با بیان اینکه هرگونه آلودگی در خاک می تواند تهدیدی برای سلامتی مردم باشد، افزود: خوشبختانه امسال توجه به بحث خاک بیشتر شده است.
وی یکی از مشکلات عمده برای رفع معضلات در مقوله خاک را در بخش قانونی دانست و اظهار داشت: متاسفانه ۱۰ سال است که لایحه قانون خاک در مجلس خاک می خورد و چند بار در کمیسیون فرعی تصویب شده و اخیرا اعلام کرده اند که دیگر مشکلی ندارد و برای تصویب به صحن علنی خواهد رفت که امیدواریم نماینده های مجلس به این بحث بیشتر توجه کرده و هر چه زودتر لایحه خاک را تصویب کنند.
سرافرازی بیان داشت : تصویب لایحه قانون خاک به دریافت اعتبارات بیشتر برای رفع مشکلات خاک و اجرای برنامه های تدوین شده کمک خواهد کرد.
وی بیان داشت: یکی از برنامه های اساسی در بحث خاک افزایش ماده آلی خاک است که کارگاهی که امروز با همکاری فائو برگزار شده برای این است که نقشه های کربن آلی خاک را در کشور داشته باشیم و به آن بپردازیم .
وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از اراضی کشور به لحاظ مواد عالی زیر حد نرمال هستند، گفت: میزان کربن ماده آلی خاک در اراضی ایران حدود نیم و حتی کمتر از نیم درصد است و فقط در استان های شمالی وپرباران این ماده ۲ یا بیش از ۲ است .
سرافرازی بیان کرد: آب مقوله ای است که به لحاظ کمی و کیفی درسال های اخیر بسیار به آن پرداخته شده و امیدواریم با توجه به روشنگری که در رسانه ها توسط مسئولان انجام می شود بتوانیم بعضی از کمبودها و کاستی هایی که تاکنون در زمینه آب داشتیم را با این روندی که پیش رو است به نتیجه برسانیم.
وی با بیان اینکه در بحث تولیدات کشاورزی فاکتورهای زیادی دخیل هستند که مهمترین آن ها آب وخاک هستند، اظهار داشت: موضوع خاک در سایه کمبود آب در کشورمغفول مانده لیکن باید توجه داشت که قرن ها زمان نیاز است که یک سانتی متر خاک به خصوص در کشور ما که اقلیم خشک دارد تشکیل شود.
وی گفت: اگر قرار باشد فقط به موضوع آب پرداخته شود ولی بحث خاک را در نظر نگیریم در بحث بهره وری و تولید محصولات کشاورزی دچار مشکل خواهیم شد پس باید همپای بحث آب به مقوله خاک نیز بپردازیم.
سرافرازی افزود: از ۱۸٫۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور حدود ۸٫۵ میلیون هکتار اراضی آبی هستند که از این میزان متاسفانه حدود ۱یک میلیون و ۳۰۰ هزارهکتار محدودیت ندارند و مابقی محدودیت های جدی همچون شوری و قلیایی بودن دارند که روز به روز به این وضعیت افزوده می شود.
کارگاه آموزشی تهیه نقشه رقومی کربن آلی خاک که با حضور استادی از سازمان جهانی خواربارو کشاورزی ملل متحد (فائو) برگزار شد، به مدت ۵ روز در محمد شهر کرج ادامه دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *