اهم اخبار

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی: امسال ۶۲ هزارتن دانه روغنی خریداری شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی برنامه توسعه کشت دانه های روغنی را تأمین ۷۰ درصد از نیاز داخلی به روغن ذکر کرد که در یک برنامه ۱۰ساله قابلیت اجرایی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علیرضا مهاجر روز سه شنبه در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال فعالیت شرکت توسعه کشت دانه های روغنی در جمع خبرنگاران افزود : از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۶۲ هزار تن دانه روغنی از کشاورزان خریداری شده که ۹۰ درصد پول آنها پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عمل آمده است، مقرر شد دانه های روغنی تولیدی کشاورزان توسط شرکت بازرگانی داخلی خریداری شود.

** افزایش ۹ درصدی قیمت روغن متناسب با نرخ تورم
مهاجر در زمینه تقاضای افزایش ۹ درصدی قیمت روغن نباتی توسط انجمن صنایع روغن نباتی گفت: این تقاضا با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی دانه های روغنی و همچنین تورم سالیانه پیش بینی شده است.

** تولید نکردن دانه های روغنی آسیبی برای پایداری تولید گندم
وی گفت: تولید نکردن دانه های روغنی پایداری تولید گندم را با مخاطراتی روبرو می کند و علاوه بر آن موجب خروج مقادیر زیادی ارز برای واردات روغن می شود که درنظر است با افزایش تولید، بتوان واردات دانه های روغنی و روغن خام را کاهش داد.
این مقام مسئول اظهارداشت: استان فارس در گذشته بزرگ ترین تولید کننده گندم کشور بود، اما اکنون به استان ششم تولیدکننده گندم تبدیل شده و یکی از دلایل آن رعایت نکردن تناوب کشت گندم و کلزا در این منطقه است.
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: چنانچه تولید دانه های روغنی در کشور انجام نشود، تولید مرغ و تخم مرغ نیز در کشور با مشکل روبرو می شود، زیرا کنجاله به عنوان ماده غذایی این بخش به شمار می رود.

** طولانی بودن مسافت و کاهش کیفیت روغن وارداتی
مهاجر درباره بهداشت دانه های روغنی وارداتی گفت: روغن یک ماده فسادپذیر است و چنانچه روغن وارداتی که از آرژانتین، برزیل، جنوب شرق آسیا و هر کشور دیگر وارد می شود، چنانچه در شمار بهترین روغن های دنیا باشند، تا مسافتی که به ایران برسد، ممکن است تا حدودی کیفیت خود را از دست بدهد، درعین حال روغن این کشورها بهترین محسوب نمی شوند.

** ۲۲ مشوق برای تولید دانه های روغنی
مدیرکل دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۲ مورد مشوق برای تولید دانه های روغنی توسط وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده که یکی از آنها رایگان کردن بیمه کشاورزی این محصولات و همچنین برگزاری کلاس های آموزشی به منظور بالا بردن سطح اطلاعات کشاورزان است.

** دولت با جدیت کشت فراسرزمینی دانه های روغنی را دنبال می کند
مهاجر درباره کشت فراسرزمینی دانه های روغنی اظهارداشت: دولت به دنبال آن است که در کشورهای نزدیک دانه های روغنی را تولید کند که اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است.
وی میزان واردات روغن خام را بیش از نیاز داخلی کشور ذکر کرد و افزود: نیاز سالیانه کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن روغن خام است که برای این منظور باید سه میلیون تن دانه روغنی در کشور تولید شود.
به گزارش ایرنا، اکنون سرانه مصرف روغن ایران ۱۸ تا ۱۹ کیلوگرم است که بالاترین رقم مصرف روغن خوراکی را در دنیا محسوب می شود.
سرانه مصرف روغن در دنیا حدود ۱۲ کیلوگرم است و در برخی کشورهای پیشرفته که مصرف بیشتری دارند بخش عمده این مصرف به مصارف صنعتی مربوط می شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *