اهم اخبار

به منظور حمایت از تولید داخلی صورت گرفت: منع توزیع شکر خام وارداتی پس از تصفیه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کارخانه های تصفیه شکر از طریق سازوکارهای وزارت جهاد کشاورزی می توانند شکر خام مورد نیاز خود را تامین کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،در پی انتساب وقفه تولید برخی کارخانه های تصفیه شکر به اعمال سیاست ممنوعیت واردات شکر از سوی وزارت جهاد کشاورزی در برخی رسانه ها، مدیر کل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کارخانه های تصفیه شکر از محل ظرفیت ورود موقت می توانند با هماهنگی گمرک، شکر خام تهیه کرده و پس از تصفیه به کشورهای دیگر صادر کنند.

جمال مدرسی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از کارخانه های تصفیه شکر از سال گذشته اجازه ورود موقت شکر خام برای تصفیه و صادرات مجدد،مشروط بر عدم توزیع آن در بازارهای داخلی را داده است.

او با اشاره به یکی دیگر از ساز و کارهای وزارتخانه در حمایت از کارخانه های تصفیه شکر،اظهار داشت: هر ساله مقداری شکر برای تامین ذخایر راهبردی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران وارد و ذخیره سازی می شود که برای حمایت از کارخانه های تصفیه شکر،وزرات جهاد کشاورزی مقرر کرد این شکر به صورت خام وارد و بین این کارخانه ها بر اساس ظرفیت شان توزیع و شکر تصفیه شده به شرکت بازرگانی دولتی تحویل داده می شود.

مدرسی خاطر نشان کرد: کارخانه تصفیه شکر خام و قند سازی کرج، سال گذشته ۳۰ هزار تن شکر خام از شرکت بازرگانی دولتی دریافت کرده است.

او تصریح کرد: ما طی نامه ای از انجمن تصفیه کنندگان شکر خواسته ایم این کارخانه ها را بر اساس ظرفیت پروانه شان به انجمن صنفی قند و شکر معرفی کند تا شکر خام مورد نیاز خود را ماهانه از کارخانه های قند و شکر تامین کنند.

مدرسی با بیان این که به منظور حمایت از تولید داخلی از سال ۹۳ تنها کارخانه های قند و شکری که محصولات چغندرقند و نیشکر کشاورزان را خریداری می کنند به تناسب خرید مجاز به واردات شکر هستند، گفت: کارخانه های تصفیه شکر مجاز به واردات شکر سفید نیستند.

بنابراین گزارش، با اتخاذ سیاست و برنامه های حمایت از تولید داخلی وزرات جهاد کشاورزی در قالب تامین نهاده های مناسب و با کیفیت مثل بذر، کود، مکانیزاسیون،تسهیلات و توسعه کشت نشایی و پاییزه و همچنین افزایش نرخ خرید تضمینی و اعمال ممنوعیت واردات بی رویه شکر سفید، با تلاش کشاورزان تولید چغندرقند از ۲٫۷ میلیون تن به ۵٫۷ میلیون تن رسید و میزان تولید شکر حاصل از چغندرقند و نیشکر از حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن در سال ۹۲ با رکوردی بی سابقه به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن در سال ۹۴ افزایش یافت.

همچنین با اعمال سیاست های ممنوعیت واردات در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، میزان واردات شکر از یک میلیون ۵۷۹ هزارتن در سال ۹۲ به ۵۲۱ هزارتن در سال ۹۴ کاهش یافته است.

ضریب خوداتکایی کشور در تولید شکر حدود ۷۰ درصد برآورد می شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *