اهم اخبار

مهندس بزرگمهر دادگر شخصیت صنعت غذای سال ۱۳۹۶ شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گزارش اگروفودنیوز، مهندس بزرگمهر دادگر موسس و مدیر عامل شرکت های دوشه آمل (هراز) و لارین لبن پارس (آلیما)، به عنوان شخصیت صنعت غذای سال ۱۳۹۶ از طرف خوانندگان ماهنامه صنعت غذا برگزیده شد. امسال با بررسی فرمهای پرشده شخصیت سال صنعت غذا و شمردن آراء خوانندگان این ماهنامه که از مدیران و کارشناسان صنعت غذا می باشند، شخصیت صنعت غذا انتخاب شد. به جهت این انتخاب، چکیده ای از فعالیت ها و زندگی این صنعتگر موفق و همچنین مصاحبه اختصاصی صورت گرفته با ایشان را به نظر شما خوانندگان محترم می رساند.

 

مهندس بزرگمهر دادگر متولد چهاردهم تیرماه ۱۳۴۱ هجری شمسی در شهرستان آمل (استان مازندران)  ، بنیانگذار شرکت فرآورده‌های لبنی  دوشه آمل (با برند هراز) ، شرکت لارین لبن پارس  ( با برند آلیما –هکلند سابق )، شرکت  لبن زاگوآمل (با برند زاگو)  ، شرکت دوشه پلاست آمل و شرکت داریو لبن یزد می باشد. بی‌شک ایشان یکی از کارآفرینان برتر درعرصه تولید صنعت غذایی کشور و منطقه محسوب می‌شوند .

گذراندن دوره  تحصیلات عالی در رشته صنایع غذایی در دانشگاه شهید بهشتی تهران و تدریس در دانشگاه های کشور درزمینه تخصصی لبنیات به همراه ۳۰ سال تجربه  سطوح مدیریتی ارشد او را به یکی از معدود کارآفرینان متخصص در حوزه صنایع غذایی کشور  به خصوص لبنیات تبدیل نموده که سبب شده بسیاری از فعالان این زمینه او را پدر صنعت لبنیات ایران  بدانند.

مدیریت ایشان در مجموعه های تولیدی شاخصی نظیر شرکت لبنی دوشه آمل و لارین لبن پارس و لبنی زاگو آمل و..به عنوان یکی از مزایای  مهم محسوب می شود چرا که تحت همین مدیریت و رهبری تحول آفرین ،این شرکتها و به خصوص شرکت  لبنی دوشه آمل  توانسته در کمتر از یک دهه فعالیت خود  رشد خیره‌کننده‌ای در بین رقبا داشته  باشد و به عنوان یکی از صادرکنندگان مطرح محصولات لبنی به کشورهای منطقه، اروپا و امریکا قلمداد ‌شود. شاید همین رشد سریع ، سبب شده که بسیاری از شرکت‌های موفق لبنیات دنیا مانند  یونیلیور، کمپینا، هکلند و غیره ابراز تمایل به همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با آن نمایند.

بسیاری از محصولات تولید شده در شرکت دوشه آمل با برند هراز، نوآوری خاص و منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که در ابداع، تحقیق و تولید آن‌ها، مهندس دادگر نقش مهمی ایفا نموده است.

بنیان‌گذار شرکت دوشه آمل (هراز) معتقد است در آینده‌ای نزدیک این شرکت باید جزء ده برند برتر کشورهای منطقه قرار گیرد و اولین انتخاب مصرف‌کنندگان  باشد.

دریافت نشان شوالیه صنعت لبنیات، کارآفرین برتر طی سال‌ها ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱، پیشکسوت نمونه صنعت لبنیات، عضو هیأت رئیسه کشتی استان مازندران، رئیس هیئت مدیره بنیاد کودک استان مازندران، موسس مدرسه توانبخشی معلولین امیررضا دادگر و قهرمان مسابقات کشتی دانشجویان کشور، تنها بخشی از افتخارات کسب شوده توسط ایشان می باشد.

 

 

  • چشم انداز حضرتعالی در خصوص آینده صنعت لبنیات کشور به خصوص برندهای تحت مدیریت جنابعالی چیست ؟

با توجه به اهمیت حضور محصولات لبنی در سبد تغذیه خانوار، و کمتر بودن میانگین مصرف لبنیات در ایران نسبت به استاندارد جهانی و جمعیت  جوان کشور ، نیاز بالایی  به مصرف لبنیات سالم فارغ از برند تجاری در کشور وجود دارد که طبیعتا باید آینده رو به رشدی برای آن متصور شد ولی برای تحقق آن می بایست  اقدامات زیربنایی مناسب تری صورت پذیرد از جمله می توان  به فرهنگ سازی عمومی و بهبود فضای کسب و کار و به روز رسانی استانداردهای حال حاضر و ..اشاره نمود.

سلامت ، نوآوری ، تنوع ، کیفیت و رعایت حقوق مصرف کنندگان همیشه ارکان سیاست های کسب و کار برای بنده بوده و بدیهی است  آینده با توکل به خداوند متعال وتلفیق پیش بینی های دقیق از وضعیت بازار و خدمت رسانی به جامعه به عنوان عنصر اصلی  بسیار روشن خواهد بود.

مسئولیت های اجتماعی نظیر کسب عنوان صنعت سبز کشور برای دومین سال متوالی وکسب تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان و حامی بنیاد کودک و حمایت از ورزشکاران و هنرمندان بخش کوچکی از  خدمات ما به حساب می آید.

در این راستا  توسعه برندهای تحت مدیریت  با خلق برندهای تازه در برنامه کار می باشد  که هدف آن اولا توجه و تمرکز به گروه محصولات خاص به لحاظ کیفیت و سلامت و ایجاد شرکت های متخصص در آن گروه بوده و  ثانیا  تولید محصولات متنوع ، برای حق انتخاب مصرف کنندگان با سلایق و خواسته های مختلف نیز محقق می گردد.

به طور مثال  معرفی انواع ماست های طعم دار در بیش از ۱۲ طعم نوآورانه (نظیر ماست لبو ،ماست کدو،ماست چیلی، سالاد ماست،ماست بادمجان وماست سویا،ماست دلال، ماست اسفناج،ماست کرفس،ماست زیتون،ماست ذرت و قارچ و.. )  برای اولین بار  در ایران و معرفی گروه دوغ های طعم دار با طعم هایی که سابقه تولید آن وجود نداشت(دوغ چیلی-دوغ لیموناد-دوغ ترش با طعم گلپر و دوغ با طعم سنتی و..) در شرکت لبنی دوشه آمل با برند هراز  صورت پذیرفت  و انواع پنیر با کیفیت بسیار بالا و هم تراز با کیفیت جهانی با برند آلیما به بازار عرضه میگردد و در شرکت لبن زاگو تحت برند زاگو قصد تولید انواع نوشیدنیهای سلامت محور و خاص داریم.

 

  • با توجه به موفقیت و محبوبیت شرکت دوشه آمل (هراز) در صنعت لبنی ، علت راه اندازی شرکت لارین لبن پارس (آلیما) چیست ؟

با توجه به ارتباط خوب بنده با پیشگامان صنایع لبنی در دنیا به خصوص تولید کنندگان اروپا یی و کشورآلمان وبا هدف جذب سرمایه گذار خارجی و انتقال تکنولوژی روز اروپا به ایران و تمایل شرکت آلمانی Hochland (که خود  ازبزرگترین تولیدکنندگان  پنیر در اروپا می باشد ودر هفت کشور شعبه دارد) به مشارکت در سال ۱۳۸۷  اقدام به تاسیس کارخانه تولید پنیر با برند هکلند در شهرستان محمودآباد استان مازندارن نمودم.

بعد از آن با تغییر نام از هکلند به آلیما درسال ۱۳۹۳ با هدف دسترسی سریع و آسان مردم ایران به همان کیفیت پنیر های اروپایی با قیمت مناسب مصرف کنندگان ایرانی و تنوع بخشی به سبد کالا این برند تقویت شده و بخش قابل توجهی هم از تولیدات شرکت لارین لبن پارس (پنیر های آلیما) صادر هم می شود.

ضمن اینکه ما در آلیما اختصاصا به تولید پنیر می پردازیم و تمام توان و تمرکز روی این گروه محصول بوده و همین مزیت باعث تولید محصولات با سطح کیفی فوق العاده بالا نیز شده است.

 

  • نقش خانواده را در موفقیت خودتان در صنعت غذا تا چه حد ارزیابی می فرمایید ؟

صرفه نظر از وراثت  و ویژگی های ژنتیکی که یک انسان از والدین به ارث می برد، خانواده به عنوان اصلی ترین بنیان عاطفی  و تربیتی نقش بزرگی درجایگاه کنونی بنده داشته است.قبل از ازدواج  نقش کلیدی مادرم به عنوان وزنه معنوی  و عاطفی و  مرحوم پدرم به عنوان اهرم تربیتی و مدیریتی و پشتوانه حمایتی ،و بعد از ازدواج نقش موثر همسرم سرکار خانم دکتر آبادیان (که البته  هم رشته دانشگاهی من در دوران کارشناسی صنایع غذایی در دانشگاه شهید بهشتی تهران بودند) در تحصیل وکار به عنوان پایه مشاوره فکری و بازوی قوی اجرایی (ایشان به عنوان نایب ریس هیت مدیره هراز و مدیر R&D   هراز قبول مسئولیت نموده است)بی بدیل می باشد.

به جهت مشغله بالای کاری و تخصیص  مدت زمان طولانی در روزبه کار و مسافرت های طولانی کاری حفظ  آرامش در فضای خانه  و حضور همسرم همیشه اطمینان خاطری برای بنده بوده اند.

بعد از تولد فرزندانم نیز این بنیان مستحکم تر شده و در واقع آغازی برای این بوده که امروز همه همکاران ۱۷۸۰ نفری هراز را خانواده خود بدانم و همه همکاران جوان را مانند فرزندان خود دوست داشته باشم و نسبت به  آنها  احساس مسئولیت نمایم.

 

  • حضرتعالی توجه زیادی به ورزش خصوصا حامی ورزشکاران ملی در استان مازندران هستید ، ضمن اینکه عضو هیئت کشتی مازندران که قطب اصلی کشتی ایران نیز می باشد هستید . علت علاقه به ورزش و تاثیر آن در زندگی و کار خود را بفرمایید:

سابقه پیوند من به امر ورزش شاید ریشه خانوادگی داشته باشد.مرحوم پدرم علاقه زیادی به ورزش کشتی داشتند و فعالیت هایی در این خصوص البته نه به صورت حرفه ای انجام میداد .بنده هم در دوران نوجوانی و جوانی با ورزشکاران و کشتی گیران ارتباط نزدیک داشتم و به این ورزش علاقه مند شدم و با ممارست و تمرین زیاد  به عناوینی کشوری نیز دست یافتم.شخصا نقش ورزش را در تقویت قدرت ذهن و جسم زیاد می بینم و بر این باورم که ورزش برای من علاوه بر تقویت جسم باعث تقویت روحیه و اعتماد به نفس من شده و درحقیقت در سایه ورزش بوده که توانستم طعم شکست و پیروزی را تواما بچشم و راه درست زندگی کردن را بیاموزم و تجربیات آن را در زندگی به کار گیرم.

ورزش با تقویت قوای جسمی در اوج دوران جوانی باعث شد بتوانم مدت زمان بسیار زیادی را صرف کار کردن در حوزه تولید نمایم و تصمیم گیری و تصمیم سازی های موثر و تحلیل های خود را مدیون ورزش می دانم.

در تعاملات انسانی تعادل روحی و روانی و توجه ویژه به اخلاق و سعی در حفظ روحیه پهلوانی  و به کار گیری  آموزه های منش پهلوانی کشتی را سعی نمودم مد نظر قراردهم.

 

  • میزان صادرات شرکتهای هراز و آلیما در سال جاری تا چه حد بود ؟

در بحث صادرات توان بسیار بالا و ظرفیت بالقوه زیادی در شرکت وجود دارد که بخشی از آن به دلیل تکمیل بودن ظرفیت تولید خطوط  و بخشی هم به دلیل تغییر سیاست های خارجی محقق نشده است ولی در مجموع حجم قابل قبولی  از محصولات  سالانه  صادر می شوند و چندین سال متوالی صادر کننده نمونه نیز می باشیم  که کشورهای هدف و کشورهای خواهان محصولات ما ۷ کشور (عراق-قطر-بحرین-کانادا-ترکمنستان-آذربایجان-افغانستان و.. ) می باشد.

 

  • انتظار حضرتعالی از دولتمردان برای کارآفرینان و بخش خصوصی چیست ؟

انتظار بنده به عنوان یکی از متخصصان و کارآفرینان در صنعت غذا حمایت های همه جانبه دولت در توسعه اشتغال پایدار و بهبود شاخص های اقتصادی و اجتماعی می باشد.

چرا که تولید کننده درواقع در فضای اشتغال و اقتصاد فعالیت می کند و تولید کننده مواد غذایی با سلامت هم پیوند ناگسستنی دارد.زمانی که رفاه آحاد جامعه به ظهور و حفظ و رشد سازمانهایی نظیر هراز و آلیما وزاگو و…گره می خورد انتظار می رود دولت تلاش همه جانبه ای در حمایت از موتورهای کارآفرینی و اشتغال داشته باشد.حمایت هایی که می تواند در پرتو فراهم نمودن فضای امن کسب و کار و سرمایه گذاری،تسهیل به دستیابی به منابع مالی و اعتباری کارآفرینان،آگاهی در خصوص موانع واردات فن آوری و مواد اولیه و صادرات محصول و رفع آن و در واقع اشراف به صنعت محقق می شود.

واقعیت این است که کشورمان در جایگاه مناسبی در سطح دنیا به لحاظ  شاخص های کسب و کار و شفافیت فضای تجاری در بین کشورهای دنیا نمی باشد و رتبه ۱۴۳ از بین ۱۶۲ کشور در دنیا جایگاه مطلوبی نیست که تغییر این فضا رویکردی مدون و برنامه ریزی دقیق میخواهد.

 

  • با عنایت به انتخاب حضرتعالی بعنوان شخصیت سال ۱۳۹۶ در صنعت غذا، پیشنهاد تان در خصوص توسعه کیفی صنعت غذا چیست و برای این منظور به چه مسائلی باید توجه بیشتر شود ؟

اولا نقش نهاد های نظارتی بر فعالیت کل زنجیره صنایع غذایی را با توجه به نقش انکار نشدنی غذا در سلامت جامعه موثر می دانم که همین عدم نظارت سبب ایجاد واحدهای کوچک و بزرگ صنایع غذایی و عرضه محصولات غیر بهداشتی و بدون کنترل و آزمایش و.. شده که سلامت عمومی جامعه را به خطر می اندازد.

ثانیا باید تلاش شود تا استانداردهای روز دنیا در صنایع غذایی کشور پیاده شود.

برنامه ریزی در جهت  بهبود و یکپارچه سازی زنجیره تامین از مراحل صنایع کشاورزی و دامی و تبدیلی تا توزیع می تواند مثمر ثمر باشد.

این در حالی است که شاخص های ایجاد یک کسب و کار در کشورهای اروپایی  کاملا مشخص بوده و یک تولید کننده باید واجد شرایط باشد و معیارهای اولیه را دارا باشد تا مجوز لازم برای فعالیت را دریافت نماید واین مهم در کشورمان به درستی رعایت نمی شودو به خصوص در صنعت غذایی هر روز شاهد حذف اجباری بسیاری  از صنایع و ظهور تازه واردانی هستیم که آگاهی اولیه از  الفبای این صنعت را ندارند و در واقع باعث اختلال در فضای کسب و کار می شوند.

از طرفی نگاه همه جانبه و حمایتی به کمک مستقیم دولت در اخذ تصمیمات کلان درست در صنایع غذایی و کوشش در جهت تغییر شاخص های تغذیه ای درست مردم در بالابردن سهم غذاهایی اصلی مانند لبنیات در سبد خانوارها می تواند مثمر ثمر باشد.

درواقع وظیفه آگاهی عمومی در مصرف غذای سالم فقط به عهده بخش خصوصی نیست و باید دولت هم دست بکار شود.

بنده به نوبه خود در تمام برندهای تحت مدیریت ،شاخص سلامت و ارتقا و بهبود عملکرد غذایی را در برنامه کار مد نظر دارم و از نشانه های آن هم می توان تولید و در حقیقت غنی سازی ماست های طعم دار برای اولین بار در ایران و شرکت پیشگام در زمینه تولید مواد لبنی پروبیوتیک و فراسودمند نام برد.

 

  • با توجه به موفقیت برندهای هراز و آلیما، آیا حضرتعالی در نظر دارید علاوه بر تولید محصولات لبنی ، در آینده سایر محصولات صنایع غذایی با برندهای جدید را نیز تولید کنید ؟

با توجه به وظیفه ای که روی دوش خود در ارتقائ حق انتخاب مصرف کنندگان برای استفاده از محصولات سلامتی بخش وخوش طعم در گروه محصولات مختلف می بینم وسابقه خوب و تخصص واحد های هراز و آلیما و زاگو و…در توسعه پورتفوی شرکت به عنوان یک مزیت رقابتی ملی و جهانی با بکارگیری متخصصان حرفه ای در حوزه های تحقیق و توسعه و تولید و مارکتینگ و.. تولید محصولات جدید همیشه جزو لاینفک فرهنگ سازمان ما شده است و در واقع با تکیه بر این قابلیت برنامه جامعی برای توسعه سبد محصولات  به شیوه ای نوآورانه و سلامتی محور با برندهای جذاب در آتیه خواهیم داشت.

توسعه کارخانه هراز و  آلیما و ساخت کارخانه زاگو و داریولبن یزد،همه و همه  بخشی از اهداف کلان سازمان در جهت تلاش در این راستا می باشد.

 

  • و کلام آخر …

به عنوان یک ایرانی چه در زمانی که در دانشگاه درس می خواندم،و چه در مقام یک مدرس در دانشگاه و چه در لباس یک صنعتگر و کار آفرین همیشه قلبم برای کشورم و مردمان این سرزمین می تپد.

وقتی می بینم زمینه فعالیت و کسب روزی حلال را برای همکارانی که  مسئولیت یک خانواده را به دوش می کشد یا جوانانی که با آرزوهای زیاد از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و بسیاری از هموطنانم را در جای جای ایران فراهم نموده ام،خستگی کار و تلاش شبانه روزی ۳۵ ساله برایم شیرین می شود و احساس میکنم خانواده ای نه به وسعت ۱۷۸۰ نفر بلکه به اندازه این سرزمین و قلب مردمانش دارم.

 

 

 

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *