اهم اخبار

موفقیت یک ایرانی در سطح ملی و جهانی از دانشگاه مک گیل کانادا (مصاحبه کامل)

۲ دیدگاه
image_pdfimage_print

دانشگاه مک گیل  با اهداء اولین جایزه ابتکاری در سطح ملی و جهانی در رشته علم پایداری را به مهندس ابراهیم نوروزی مدیر آزمایشگاه‌های بخش صنایع عذایی و علوم محیط زیست تقدیم نمود.

دانشمند علوم و مهندسی مواد غذایی سال (تندیس دکتر هدایت) از انجمن علوم و صنایع غذایی ایران برای سال  ۲۰۱۹ لازم به توضیح است که علم پایداری مربوط به پایداری محیط زیست جهت بقاء و ادامه تعادل طبیعت در کره زمین می‌باشد.

 

گفتنی است که مهندس ابراهیم نوروزی چهره موفق و سرشناس جامعه ایرانی و یکی از پیشگامان جامعه ایرانی در شرق کانادا با بیش از ۴۳ سال سابقه تحقیقی، آموزشی و صنعتی موفق به دریافت این لوح تقدیر شد.

ابراهیم نوروزی با سال‌ها تجربه و فعالیت داوطلبانه با اهداف انسانی، اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی با نزدیک و با سوابقی بسیار طولانی در زمینه آزمایشگاهی، تحقیقی و آموزشی موفق به دریافت این لوح تقدیر شد.

به گزارش اگروفودنیوز نشریه ایرانیان مقیم در کاناداگفتگویی با مهندس ابراهیم نوروزی انجام داده که در اینجا می خوانیم :

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

ابراهیم نوروزی هستم. از سال ۱۹۷۵ در مونترال اقامت دارم و از دانشگاه مک گیل فارغ‌‌التحصیل شده‌ام.

آقای ابراهیم نوروزی لطفا کمی از تجارب تحصیلی و حرفه‌ای خودتان بفرمایید؟

فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع غذایی از دانشگاه مک‌گیل هستم و چهل سال است که سابقه فعالیت در صنایع غذایی، دارویی، لوازم آرایشی و محیط زیستی دارم.

از سال ۱۹۸۷ بعنوان مشاور ارشد OHS و  آزمایشگاه‌های آموزشی مشغول فعالیت شده‌ام. علاوه بر این من جزء اعضای هیات مدیره و تیم اجرایی مراکز علمی و سازمانی هستم از جمله در سازمان Chairing Quebec Board of Canadian Registered Safety Professional Organization حدود ۲۵ سال سابقه همکاری دارم.

بیشتر درباره مهندس ابراهیم نوروزی بدانید:

کسب رتبه اول فارغ التحصیلان دبیرستان رهنمای تهران و کل منطقه در سال ۱۳۴۷ و توفیق در چندین رشته تحصیلی از جمله اقتصاد ، دندانپزشکی ، مهندسی شیمی و زبان انگلیسی، نشان از توانمندی بالای ایشان در کسب رتبه ها و مسئولیت هایی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

علاقه وافر به صنایع غذایی موجب شد که در رشته ی مهندسی صنایع غذایی مشغول به تحصیل شده.

ابراهیم نوروزی درسال ۱۳۵۱ با کسب  رتبه ی اول از دانشگاه علوم صنایع غذایی ایران ( شهید بهشتی ) در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده و پس از پایان خدمت نظام وظیفه با درجه افسری جهت ادامه تحصیل از بین چندین کشور و دانشگاه، کشور کانادا را انتخاب و در سال ۱۳۵۷ با درجه فوق لیسانس در رشته ی مهندسی شیمی و صنایع غذایی از دانشگاه مک گیل با درجه ممتار فارغ التحصیل شد.

پس از چند سال فعالیت در صنعت، اقدام به تاسیس یک شرکت مهندسی مشاور نموده و بعد از چندین سال فعالیت در این شرکت، در سال ۱۳۶۵ به کادر علمی و فنی دانشکده کشاورزی و محیط زیست دانشگاه مک گیل ملحق شد.

و هم اکنون به عنوان مدیر آزمایشگاه های آموزشی بخش صنایع غذایی و مشاور امور بهداشت و ایمنی مشغول بکار هستند.

از دیگر افتخارات ابراهیم نوروزی را می توان به عضویت در بیش از دوازده انجمن ملی و بین المللی علمی و چندین نظام علمی از قبیل سازمان شیمیدانان کبک ، نظام بهداشت و ایمنی کانادا اشاره کرد.

بیش از بیست سال است که ریاست بخش استان کبک نظام بهداست و ایمین کانادا را بر عهده دارند.

همچنین ایشان به عنوان اولین عضو رسمی ایرانی در نظام بین المللی دانشمندان علوم غذایی امریکا  حضور دارند. در سال ۱۳۹۲ پس از هفتادمین سال تأسیس این سازمان، بزرگداشت افتتاح این نظام در شیکاگو از طرف دانشگاه مک گیل شرکت داشتند.

از فعالیتهای تحقیقاتی و علمی ایشان می توان به نگارش بیش  از یکصد مقاله و گزارشات علمی و صنعتی اشاره کرد، و هم اکنون در حال تدوین کتابی در زمینه مدیریت و مهندسی بهداشت و ایمنی محیط زیست و کار می باشند.

ابراهیم نوروزی در ایران ، کانادا و سایر صحنه ها بین المللی موفق به دریافت جوایز مهمی شده اند که می توان فقط  به۱۰  مورد زیر اشاره کرد :

۱٫            جایزه ملی نظام بهداشت و ایمنی کانادا ، ۲۰۰۵کانادا

۲٫            جایزه ملی نخبگانه خارج از کشور۲۰۱۰ و ۲۰۱۱  ایران

۳٫            جایزه اولّین سفیر ایمنی دانشگاه  ۲۰۱۲  مک گیل

۴٫            اولین ایرانی دریافت کننده گواهی تبریک کادر فنی از ریاست دانشگاه۲۰۱۴  مک گیل

۵٫            دریافت گواهی مخصوص از طرف نخست وزیر کانادا جناب جاستین تردو ۲۰۱۶

۶٫            Merit Award ”Food Defense, Adulteration & Biosafety Workshop” Azad University, Food & Drug Organization, Veterinary Organization, Esfahan, Iran, June 2015.

۷٫            European Occupational Health & Safety Award. All Global Media. UK. 2017.

۸٫            McGill University staff candidate nominee for Public Service Alliance of Canada Health & Safety Competition, 2017.

۹٫            Inaugural Sustainable Labs Award. McGill University, Canada September 2018. The 1st of its kind in Canada & internationally with competition among 1,000 labs in 40 department& faculties

۱۰٫         Iranian Food Science & Technology Association (IFSTA), Dr. Hedayat “Food Scientist of the Year Award” for 2019.

ایشان تجربه مشاور اولین هیئت اعزامی در زمینه کشاورزی و مواد غذایی از کانادا به ایران و بالعکس را بین سال های ۱۳۸۲-۸۵ در کارنامه خود دارند، همچنین بعنوان یکی ازپیشگامان جامعه ایرانی و کانادایی همواره در ترویج و گسترش مسائل اجتماعی و فرهنگی سهیم بوده و تا کنون عضویت در هیئت مدیره چندین نهاد فعال در خدمات داوطلبانه و انسان دوستانه را داشته اند.

تجربیات نزدیک به سه دهه ایشان خصوصا در زمینه جلب دانشجو و راهنمایی محیط کار شرایطی را فراهم آورده است که می تواند نه تنها برای دانشجویان این رشته بلکه سایر افراد مورد توجه قرار گیرد .

کمی راجع به اعتبارنامه‌ حرفه‌ای‌تان و اهمیت آن توضیح دهید؟

هر ۵ سال یکبار بیش از ۱۲ انجمن حرفه‌ای و علمی که دارای چندین سازمان معتبر و شخصیت‌های متمایز هستند واجد شرایط همکاری و دریافت گواهینامه هستند که عبارتند از :

اولین ایرانی که در بین چندصد نفر از اولین‌های دنیا بعنوان دانشمند صنایع غذایی “Certified Food Scientist”  (CFS)  از کمیسیون گواهینامه علوم غذایی بین‌المللی(International Food Science Certification Commission) (IFSCC)  / موسسه تکنولوژی‌های غذا Institute of Food Technologists  (IFT)  که از سال ۱۹۴۳ در کانادا و ۲۰۱۳ در آمریکا گشایش یافت گواهینامه بین‌المللی بگیرند.

گواهینامه حرفه‌ای سلامتی(Certified Safety Professional)، بورد تحصصی سلامتی کانادا(Board of Canadian Registered Safety Professionals) (CRSP), که از سال ۱۹۹۵ فعالیت می‌کند.

نظام متخصصان شیمی کبک (P. Chemist)، کبک ۱۹۸۹ – ۲۰۰۹٫

نظام (#۱۱۵۴۱۸)، وزارت دادگستری مونترال – کبک- کانادا؛ از سال ۱۹۹۰ تاکنون هر سه سال یکبار تجدید می‌شود.

صدور سایر مدارک در بسیاری از دوره های OHS هر ۳ یا ۵ سال برای  تجدید و اعتبار دهی توسط سازمان های معتبر .

 آیا می‌توانید راجع به اهمیت علم پایداری (Sustainability) در سطح جهانی توضیح دهید؟

وقتی این محصولات برای اولین بار وارد بازار شدند، مورد استقبال مردم قرار گرفتند (تعداد زیادی از مردم آنها را خردیدند) چراکه آنها دنبال کالاهای موافق با محیط زیست بودند و کالاهای جدید می‌خواستند. در نتیجه افراد زیادی این محصولات را پسندیدند و بسیاری از مشتری‌ها از آن حمایت کردند. با این فقط تعداد کمی از افراد متوجه اهمیت موضوع شدند. اگرچه راجع به محیط زیست در بین جوامع خیلی صحبت می‌شود و امروز این موضوع جهانی است ولی طی ۱۰ سال گذشته ایده محصولات موافق محیط زیست خیلی جدی می‌شود.

علم پایداری در واقع به معنی تداوم  چیزهایی است که حفظ بقا و چیزهایی که به آن وابسته هستند کمک می‌کند به معنی ساده اجتناب از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی و تعادل در اکولوژی.

علم پایداری همچنین به معنی دستیابی به نیازهای خودمان بدون تخریب نیازهای آیندگان است. علاوه بر منابع طبیعی ما نیاز به منابع اقتصادی و اجتماعی هم داریم. علم پایداری هم فقط به معنی پایداری و محیط زیست نیست. علم پایداری در مسائل اجتماعی تساوی و مسائل اقتصادی به معنی توسعه است.

علم پایداری روند اصلی تغییر در بهره برداری از منابع، هدایت سرمایه‌گذاری، توجه به توسعه تکنولوژی و تغییر نهادی در هماهنگی و افزایش قابلیت‌های حال و آینده جهت برآورده کردن نیازهای انسان ها است.

این موضوع از کجا ریشه می‌گیرد؟

در حالی که مفهوم علم پایداری یک ایده نسبتا جدید است، این جنبش به طور کلی در عدالت اجتماعی، حفاظت از محیط زیست، مسائل بین المللی و سایر جنبش‌های گذشته و با سابقه غنی ریشه دارد.

اواخر قرن بیستم، بسیاری از این ایده‌ها با عنوان “توسعه پایدار” گرد هم آمدند.

کمیسیون برونتدلند (The Bruntdland Commission)

سازمان ملل در سال ۱۹۸۳ Gro Harlem Brundtland ، با همکاری نخست وزیر سابق نروژ کمیسیون در رابطه با محیط زیست جهانی و توسعه (World Commission on Environment and Development) راه‌اندازی کرد. طی ده‌ها سال این کمیسیون تاثیرات زیادی را در ارتقاء استانداردهای زندگی با صنعتی سازی در کشورهای مختلف داشته ولی هنوز هم  بسیاری از کشورها با فقر مطلق دست به گریبان هستند.به نظر می‌رسد توسعه اقتصادی به قیمت سلامت محیط زیست و عدالت اجتماعی چندان با دوام نیست. واضح است که دنیا نیاز به پیدا کردن راه‌هایی برای تعادل بخشی اکولوژی دارد.

پس از چهار سال، کمیته “Brundtland Commission” گزارش نهایی خود را با عنوان، “آینده مشترک ما” منتشر کرد. این گزارش معروف توسعه پایدار را به شرح زیر تعریف می کند:

«توسعه پایدار توسعه‌ای است که بدون تخریب مواد مورد نیاز و قابلیت‌های نسل آینده نیازهای امروز خود را برطرف نماید.»

این کمیسیون موفق شد مسائل محیط زیست را مسائل اجتماعی و اقتصادی مرتبط کرده و آن را در دستور کار توسعه جهانی قرار دهد.

علم پایداری رویکردی جامع با توجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و اکولوژی است و معتقد است همه باید برای رفاه پایدار در نظر گرفته شوند.

دیدگاه شما چیست؟

اتخاذ روش های پایدار، چه بزرگ و چه کوچک، می تواند در بلندمدت تاثیر قابل توجهی داشته باشند.

اگر هر کارمند اداری در انگلیس روزی حداقل از یک کلیپس کاغذ بازیافتی صرفه جویی کند سالی ۱۲۰ تن فولاد صرفه جویی می‌شود. علم پایداری در سیاره ما نیز به معنی قابلیت پاک نگهداشتن هوا، آب، غذا و افزایش سطح کیفی زندگی است.

در حال حاضر سیاره ما پایدار نیست. بیست سال پیش یک دانشمند در سوئد پیشنهاد چهار  اصول اساسی به عنوان دستورالعمل برای بقای و پایداری سیاره ما و علم پایداری را داد.

الف  کاهش وابستگی ما به سوخت فسیلی

ب    فلزات سنگین

ج    کاهش مواد شیمیایی مصنوعی مضر برای طبیعت

د     کاهش تخریب طبیعت ما

به یاد داشته باشید تقاضا برای مواد غذایی، آب و هوای پاک نیز افزایش یافته همانند افزایش جمعیت و تاثیرات اقلیم بر فعالیت‌های ما که بستگی دارد به نیازهای اولیه بشر.

سه رکن علم پایداری

سه رکن علم پایداری شامل محیط‌زیست، اقتصاد و اجتماع و عبارت است از:

ابراهیم نوروزی

۱-پایداری زیست‌محیطی

یکپارچگی اکولوژیکی توسط تمام سیستم‌های محیط‌ریستی زمین حفظ شده و تعادل آن با منابع طبیعی متعادل ایجاد می‌شود، درحالیکه انسان‌ها نیز منابع طبیعی مورد نیازشان را از زمین می‌گیرند و زمین قابلیت بازسازی آن را دارد.

۲-پایداری اقتصادی

جوامع انسانی در سراسر جهان قادر به حفظ استقلال خود و دسترسی به منابع مالی و …  که نیاز دارند هستند که آنها نیاز دارند، مالی و غیره، برای برآورده ساختن نیازهایشان. سیستم های اقتصادی بی نقص بوده و فعالیت ها با آنها برای همه در رابطه با منابع امن معیشتی در دسترس است.

۳-پایداری اجتماعی

حقوق بشر جهانی و ضروریات اساسی برای تمام افراد قابل دسترسی است این افراد دسترسی به منابع کافی دارند تا خانواده‌ها و اجتماعات خود را سالم و امن نگه دارند. جوامع سالم تنها پیشروهایی هستند که به حقوق افراد، کار و حقوق فرهنگی را احترام می‌گذارند و همه مردم را از تبعیض محافظت می‌کنند.

اخیرا اکثر آمریکایی ها، همانطور که ادعا می کردند بزرگترین دموکراسی و اقتصاد را دارا هستند، صرفنظر از وابستگی سیاسی آنها، از خودشان پرسیدند «چگونه ما را به اینجا رساندیم»، جایی که تبدیل به سرزمینی با جاده‌های فرو ریخته، نابرابری درآمدی، دولت ناکارآمد، قطبی و ناکارآمد، که  نتیجه اش ثروتمند شدن عده کمی شده که همواره ثروتمند بوده‌اند (برنده‌اند) و نیاز به دولت  ندارند از طرف دیگر نباید خیلی کار کنند چراکه آنها به دولت خودشان نگاه می‌کنند و راه خودشان را در خیلی مشهود زندگی و پیشرفت طی می‌کنند یا حتی ارزش‌های جهانی؟

با این حال، همانطور که رکود بزرگ ۲۰۰۸ نشان داد، ضعف در ارکان دیگر می تواند به طور مستقیم موجب تضعیف رکن محیط زیست شود. بسیاری از ملل و ایالت ها از زمانیکه بودجه کافی نداشتند برای این امر قوانین و مقررات سفت و سخت محیط زیست یا سرمایه‌گذاری را در این رابطه کاهش داده و یا به تعویق انداخته‌اند.

بر همین اساس درآمدهای بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد (NGO) سقوط کرد. اگر رکود بزرگ مالی Great Recession  بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد و به رکود بدتر  و بزرگ‌تر Great Depression تبدیل شد بنابراین انتظار شما باید این باشد که توجه خیلی کمی به سمت محیط‌زیست بیاید زیرا امنیت غذایی در حال حاضر یکی از اولویت‌ها برای حفظ محیط‌زیست است.

عمده فعالیت‌ها و مسائل مورد نظر در آزمایشگاه بررسی می‌شوند اما محدود به مواد شیمیایی سبز، محصولات قابل استفاده مجدد، تعمیر و نگهداری، خرید ماشین و تجهیزات و به اشتراک گذاری آنها، صرفه جویی در انرژی، تقاضای پیک انرژی، فصل، روش ذخیره سازی نیتروژن مایع، یخچال با دمای پایین و بازده یخچال و فریزر، راحتی در محل کار (نور، حرارت، رطوبت، تهویه و غیره)، کاهش ضایعات، طراحی، فضای و توجه به ذخیره سازی نمی‌شود.

به عنوان مثال آزمایشگاه‎ها یکی از مکان‌های مصرف انرژی در ایالت Penn هستند. به عنوان یک تحقیق دانشگاهی، با دانشمندان و محققانی که روش‌های حفاظت را درک می‌کنند، برای ما استراتژی‌های صرفه‌جویی انرژی در محیط کار برای ما خیلی مهم است.

ساختمان‌های آزمایشگاه ایالت Penn  برای هر متر مربع ۵ تا ۱۰ دلار هزینه دارند. یک کلاس درس یا ساختمان اداری برای هر متر مربع حداقل ۲ دلار هزینه دارد. بنابراین، آزمایشگاه‌های ما  ۳ تا ۵ برابر بیشتر از ساختمان‌های دیگر هزینه دارند.

شکل دادن آینده

هدف از این اقدام تعریف و اجرای یک دستورالعمل برای سبز کردن اقتصاد و جامعه و بطور کل به منظور ایجاد علم پایدار است.تحقیق و نوآوری در اروپا بالاخره توسط برنامه چارچوبی توسعه فنی و تحقیقاتی۲۰۲۰ (programme Horizon 2020) حمایت کرده مشارکت جهانی را نیز جلب می‌کند.تشویق اقدامات کشاورزان خوب سایر کشاورزان نیز نسبت به مفید بودن فعالیت‌های زیست‌محیطی و جفاظت محیط زیست برای نسل‌های آینده دلگرم می‌کند. علاوه بر این راه اندازی راه‌های نوین و پایدار سفر و حمل و نقل باید نقشی حیاتی در این فرایند ایفا می‌کند.

ما در علم پیشرفت کرده‌ایم، اما نتیجه  اجتناب ناپذیر آن اینست که زندگی ما نمی‌تواند بدون صدمه زدن به سلامت، زمین و سیاره ما پایدار بماند.

برخی از قابل توجه‌ترین شگفتی‌ها و نوآوری‌های دنیا عبارتند از دوچرخه، پنکه سقفی، بند رخت، کتابخانه عمومی و پوش‌های اداری حتی در عصر دیجیتال. اینها همه ارزان، قابل استفاده مجدد ، بهره ور و ساده هستند.

مخالف «ثروت» «فقر» نیست از طرفی «کفایت» و «شایستگی» نباید قربانی شده و یا محرومیت داشته باشند و این به معنی آن است کار کردن در امور مختلف رضایت در زندگی ما را بالا می‌برد. اما مالکیت چیزهای بزرگتر، مفرط، پیچیده‌ و سریع‌تر همیشه نمی‌تواند موجب خرسندی و سلامت سبک زندگی ما در روی این کره خاکی باشد.

ما باید متعادل سازی را بیاموزیم و در حالی که تلاش می‌کنیم از سبک زندگی آرام لذت می‌بریم آنرا بهبود ببخشیم. ما باید یاد لذت های ساده‌تر زندگی مانند خوابیدن، دیدن، چشیدن غذا، غذا خوردن و پیاده روی را بیاموزیم و از آنها لذت ببریم، زیرا روزی متوجه خواهیم شد که آنها در واقع چیزهای بزرگی در زندگی هستند.

۱۲ اقدام موثر در ارتقاء علم پایداری

۱-کاهش مصرف، تعمیر و استفاده مجدد (RRR)2-انتخاب آگاهانه ۳-  درخت‌کاری ۴-تولید حداقل زباله ۵-سازماندهی مصرف آب و برق ۶-استفاده از انرژی‌های بهره ور ۷-کمپوست ۹-کاشت درختان بیشتر ۱۰-حمایت از سازمان های پشتبان علم پایداری ۱۱-مصرف درست آب ۱۲-اقدام برای حذف پلاستیک.

ما باید با تدوام اقدامات عمیق‌تر و جامع‌تر و  آموزش و تغییر در نگرش کل جامعه مشکلات پیش روی علم پایداری را برداریم.

امروز بزرگترین تهدید برای سیاره ما باور این است که شخص دیگری این کار را برای ما انجام می‌دهد و غمگین‌تر از آن این است که شاهد آن هستیم که سرعت «دانش» از سرعت «عقل» در دنیا سریع‌تر شده است.

و سخن آخر….

۱-هرگونه موفقیتی من کسب کردم حاصل کمک و همراهی افراد زیادی که در طی این مسیر کمک کردند از جمله خانواده، اساتید، روئسا و همکاران دپارتمان و بسیاری از دوستان که همواره در کنار من بودندچراکه آنها در این مسیر امید، منبع و دلیل خوشبختی من بودند.

۲-کارهایی که من انجام داده‌ام به قصد و نیت دریافت جایزه و سرشناس شدن در بین مردم نبوده است اگرچه تشویق و بزرگداشت یکی از مهمترین عناصر روان‌شناختی در نیاز و بهره‌وری انسان است، اما من این کارهاra  برای اجرای افکار و باورهایم که در گذشته دریافت کرده‌ام انجام داده‌ام.

۳-مهم این نیست که ما در چه مکان، چه زمان، چه مسئولیت ( شغلی) و چه سنی هستیم بلکه همیشه باید سعی کنیم به نقاط مثبت زندگی توجه کنیم، قدردان آنچه که داریم و برای بهبودش تلاش می‌کنیم باشیم، بلکه باید بر اساس اولویتها بهترین کاری که برای تعادل زندگی‌مان لازم است را انجم دهیم و چراکه در درجه اول یک فرد باید سالم و شاد باشد و سپس به دنبال سایر موارد (کاری و آرزوها) برود. ما باید بطور مداوم روی نقاط ضعف و قوت‌مان کار کنیم و چه بسا توجه به ضعف‌ها مهم‌تر هستند و موجب مهارت افزایی ما می‌شوند همانطور که «داگلاس مالاچ»( Douglas Mallach) شاعر آمریکایی در اواخر سال ۱۸۰۰ گفته است:.

اگر نمی‌توانی یک بزرگراه باشی،پس راه باریکی باش،

اگر نمی‌توانی خورشید باشی، ستاره  باش،

اندازه (کمیت) نشان نمی‌دهد تو برنده‌ای یا بازنده

«مهم این است که تو هرجا و هرچه  هستی بهترین خود  باشی»

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

2 نظر برای این مطلب

  1. گلاره says:

    آقای ابراهیم نوروزی باعث افتخار ما ایرانیان در کانادا هستند و به همه دانشجویان و افراد تازه وارد در کانادا کمک های ارزشمندی میکنند و نه فقط به عنوان یک دانشمند رجسته بلکه به عنوان یک انسان دلسوز و فرهیخته مورد احترام همه هستند.

  2. نینا says:

    عالی باعث افتخار هستین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *