اهم اخبار

میزان صادرات گیاهان دارویی به ۳٫۵ میلیارد دلار می‌رسد / گردش مالی گیاهان دارویی آلمان معادل درآمدهای نفتی ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح گیاهان دارویی گفت: صادرات گیاهان دارویی در کشور آلمان با درآمد نفتی ایران برابر است در حالی که کشور ما منبع غنی گیاهان دارویی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،  نشست خبری اولین پویش ملی گیاهان دارویی که امروز سه شنبه ۲۱ آذر در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی و با حضور خبرنگاران، اصحاب رسانه و تعدادی از مدیران بخش خصوصی برگزار شد.

در این نشست پیمان یوسفی آذر مشاورز وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی اظهار کرد: پس از گذشت ۳۵ سال برای طرح ملی گیاهان دارویی ردیف اعتباری مستقل در بودجه سال آینده دیده شد.

وی با بیان اینکه با تکیه بر زعفران و گل محمدی یک حرکت ملی را آغاز خواهیم کرد، افزود: در طرح ملی گیاهان دارویی حوزه کاشت، برداشت و فرآوری محصول را باید کنار هم قرار دهیم چرا که تولید و فرآوری گیاهان دارویی به سبب عدم استاندارد یکی از پاشنه آشیل‌های طرح است.

یوسفی آذر با انتقاد از بازار آشفته گیاهان دارویی خاطر نشان کرد: سالانه گردش مالی گیاهان دارویی آلمان معادل ۳۵ میلیارد یورو و برابر با درآمد نفتی ایران  بوده در حالیکه حوزه گیاهان دارویی پیشرو در اقتصاد است.

مشاور وزیر با اشاره به اینکه گردش مالی زعفران در جهان ۸ میلیارد دلار است، تصریح کرد: این در حالی است که گردش مالی آن در کشور حدود ۳۰۰ میلیون دلار است از این رو زعفران نیاز به کمپین بین المللی و ملی دارد چرا که گیاهانی نظیر آلوئه ورا و جنسینگ را بهتر از زعفران می‌شناسند.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در کشور به ۱۰۵ هزار هکتار می‌رسد، اذعان کرد: ایران ۹۰ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند که به سبب صادرات خام از بازار‌های دنیا بی بهره هستیم.

یوسفی آذر در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت صادرات اسانس گل محمدی بیان کرد: براساس آمار بلغارستان با حدود ۳ هزار هکتار ۶۵ درصد اسانس گل محمدی دنیا را تامین کرده در حالیکه ایران با ۱۷ هزار هکتار سهم چندانی در دنیا ندارد.

این مقام مسوول در ادامه یادآور شد:  به تجار ایرانی برای دایر کردن دفتر و برند گیاهان دارویی خود در اروپا توسط وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات با نرخ ۶ درصد پرداخت می شود.

یوسفی آذر، با انتقاد از این مسئله که هند برای واردات زعفران ایرانی تعرفه ۳۰ درصدی تعیین کرده است، گفت: از طریق گمرک و وزارت امور خارجه مکاتباتی انجام دادیم چرا که در صورت عدم تفاهم باید سیاست تعرفه دو جانبه اتخاذ شود.

وی افزود: با تاکید وزیر جهاد کشاورزی جهت حمایت از تولید داخل و جلوگیری از واردات محصولات غیر استاندارد ۱۲۰ تعرفه واردات گیاهان دارویی اضافه شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت سطح زیر کشت گیاهان دارویی اذعان کرد: اکنون مجموع سطح زیر کشت گیاهان دارویی ۱۵۰ هزار هکتار است که ۱۰۵ هزار هکتار آن مربوط به زعفران، ۱۷ هزار هکتار گل محمدی، ۵۰ هزار هکتار بابونه و مابقی سایر گیاهان اختصاص دارد که در برنامه ششم توسعه در نظر داریم که ۱۰۰ هزار هکتار دیگر به این میزان افزوده شود.

وی میزان صادرات رسمی زعفران را ۲۸۶ میلیون دلار و چمدانی را ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرده و افزود: همچنین در آمد سالانه صادرات شیرین بیان ۳۷ میلیون دلار،گل محمدی ۱۷ میلیون دلار و گشنیز ۱۶ میلیون دلار است.

مجری طرح گیاهان دارویی در ادامه تصریح کرد: تا افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده که میزان صادرات گیاهان دارویی به ۳٫۵ میلیارد دلار برسد.

یوسفی آذر در پایان اظهار کرد:  اولین پویش ملی گیاهان دارویی در ۲۶بهمن  با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در برج میلاد برگزار خواهد شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *