اهم اخبار

میگوی ایرانی مهمان سفره‌های امارات تا آمریکا / افزایش ۱۲۰ درصدی ارزآوری میگوی صادراتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و باز شدن بازارهایی مانند روسیه، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، افزایش ۱۲۳ درصدی ارزآوری صادرات میگو در نیمه نخست امسال را به همراه داشته است.[/heading]

حسن صالحی – رییس سازمان شیلات – درباره صادرات میگو به خبرنگار ایسنا گفت: سال گذشته ۳۰ هزار تن میگوی پرورشی و دریایی برداشت شد که پیش‌بینی شد میزان آن در سال جاری به حدود ۳۵ هزار تن برسد.

به گفته وی سال گذشته بیش از ۱۲ هزار تن میگو به کشورهای مختلف صادر شد که پیش‌بینی می‌شود با توجه به توافقاتی که بین ایران و روسیه برای صادرات انواع محصولات شیلاتی به ویژه میگو صورت گرفته است، با افزایش قابل توجه صادرات این محصول مواجه شویم.

البته توسعه ارتباطات بین‌المللی وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی نیز در بازار محصولات صادراتی مانند میگو بی‌تاثیر نبوده است، چراکه بازارهای اروپایی به روی این آبزی صادراتی باز شده است و کشورهایی مانند اسپانیا نیز به جمع مشتریان میگوی ایران بازگشتند.

همچنین در پی سفر وزیر کشاورزی فرانسه و هیات همراهش به ایران در خصوص صادرات انواع محصولات کشاورزی به ویژه میگو به این کشور نیز مذاکراتی انجام شده است که به گفته وزیر جهاد کشاورزی پس از توافق ایران در این زمینه با فرانسه، بازار کشورهای اروپای غربی نیز به روی ایران باز می‌شود.

البته همین سیاست وزارت جهاد کشاورزی در توسعه صادرات محصولاتی مانند میگو افزایش ارز‌آوری و توسعه بازار‌های بین‌المللی را برای ایران به همراه داشته است، چرا که در شش ماهه نخست امسال ۲۵۰۰ تن انواع میگو به ارزش ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به ۱۶ کشور مختلف صادر شده است که از نظر وزنی بالغ بر ۱۰۸ درصد و از نظر ارزشی بالغ بر ۱۲۳ درصد افزایش را نسبت به نیمه نخست سال گذشته نشان می‌دهد.

ارمنستان، اسپانیا، امارات، آمریکا، بلژیک، تایلند، ترکیه، کره جنوبی، عمان، روسیه، قطر، کویت، لبنان، مصر، مکزیک و ویتنام؛ ۱۶ مشتری میگوی ایرانی در نیمه نخست امسال بوده‌اند.

در این میان امارات با خرید ۱۷۶۳ تن میگو نخستین و قطر با خرید ۱۲۰ کیلوگرم میگو آخرین مشتری این محصول در فهرست صادراتی میگو بوده‌اند. البته در این میان، نام کشورهایی مانند اسپانیا و آمریکا در میان مشتریان میگوی ایرانی جلب توجه می‌کنند چراکه این کشورها پیش از این و در دولت گذشته با بازار کشاورزی ایران قهر بودند.

میگو صادراتی طی شش ماهه نخست امسال با افزایش نسبی قیمت نیز مواجه شده است، چراکه در این بازه زمانی هر کیلوگرم میگو به صورت میانگین از چهار دلار در سال گذشته به حدود ۴٫۴ دلار معادل ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

همچنین به گفته رییس سازمان شیلات اگر توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ به نتیجه برسد و فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در صنعت شیلات بهبود پیدا کند می توان در برنامه پنج ساله به افزایش ۴٫۷ درصدی تراز تجاری محصولات شیلاتی امیدوار بود و صادرات محصولات شیلاتی به حدود یک میلیارد دلار و تراز تجاری این محصولات به حدود ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *