اهم اخبار

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی :تحقق شعار سال با آمار و ارقام متناقض و خودساخته ممکن نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک فعال اقتصادی با بیان این که برای تحقق شعار امسال باید تصویر شفافی از وضعیت تولید داخل داشت گفت: با آمار و ارقام متناقض و حتی خودساخته که بر مرجعیت علمی و سازوکارهای قاعده مند استوار نیست نمی توان برنامه ریزی و اولویت بندی صحیحی را انتظار داشت

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، فرهاد آگاهی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ضمن اشاره به شعار امسال مبنی بر حمایت از کالاهای ایرانی، اظهار داشت: برای تحقق این شعار، یک نکته بسیار مهم و اساسی وجود دارد و آن، این است که در اقتصاد هر کشوری، منابع محدود هستند و حتما باید تلاش کرد که این منابع محدود را صرف تولید محصولاتی کنیم که بتوانند بیشترین بازده را برای کشور رقم بزنند.
وی ادامه داد: بر این اساس باید اذعان کرد که اولویت بندی کالاها، یک ضرورت تمام عیار است که می تواند سرنوشت اقتصاد کشور را رقم بزند.
به گفته آگاهی، اختصاص منابع و سرمایه ها برای تولید هر کالایی، بدون لحاظ اولویت بندی ها، ظلم و اجحاف در حق تولیدکنندگان کالاهایی است که ارزش افزوده بیشتر و دردسترس تر می توانند ایجاد کنند. حتی از نگاه الهی هم، به نوعی کفران نعمت است که ما سرمایه ها و داشته های کشورمان را صرف کالاهایی کنیم که در تولید آن ها مزیت نداریم.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی افزود: با توجه به اینکه کشورمان با موضوع خشکسالی و کاهش بارش ها مواجه است، ضروری است که این موضوع به طور ویژه در خصوص تولید محصولات کشاورزی و دامپروری مورد توجه قرار گیرد.
آگاهی اضافه کرد: ممکن است مطالعات علمی، بر ضرورت دست کشیدن از تولید برخی محصولات کشاورزی غیر استراتژیک دلالت کنند و یا اینکه استفاده از آب مجازی را توصیه کند. یا اینکه از ضرورت برخی تغییرات ساختاری در دستگاه های دولتی حکایت کند. بهمین جهت باید برای تحقق شعار امسال، این موضوع مد نظر قرار گیرد.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اضافه کرد: بر این اساس، گام نخست برای برنامه ریزی درست و مطابق واقع، آن است که باید یک تصویر شفاف و آشکار از وضعیت تولید داخل و هزینه های مترتب بر آن در اختیار داشت و در فاز اول، حمایت از کالای ایرانی را بر کالاهایی که دارای مزیت هستند متمرکز کرد.
به گفته آگاهی، باید مقایسه و ارزیابی دقیقی میان هزینه های تولید در داخل کشور و متوسط جهانی صورت گیرد و سرمایه گذاری ها را به سمت محصولاتی هدایت کرد که ارزش افزوده بیشتری را برای کشور فراهم می کنند.
وی با تاکید بر ضرورت بهره برداری از سیستم های جدید گردآوری و آنالیز آمار و داده ها افزود: بی شک با آمار و ارقام های متناقض و حتی خودساخته که بر مرجعیت علمی و سازوکارهای قاعده مند استوار نیستند، نمی توان انتظار داشت که برنامه ریزی ها و اولویت بندی ها، روی ریل گذاری های صحیح شکل بگیرند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *