اهم اخبار

نابودی بیش از یک میلیون قطعه مرغ در استان اصفهان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از زمان شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه مرغ در استان تاکنون معدوم شده و آمار تلفات می‌توانست بیش از این باشد، اما با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته تا حدودی شرایط کنترل شد.

به گزارش ایسنا – منطقه اصفهان، شهرام موحدی در جلسه ستاد مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شهرستان کاشان، اظهار کرد: استان‌های قم، قزوین و البرز به ترتیب بیشترین میزان تلفات را در بحث آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داشتند و در شرایط فعلی بخش بزرگی از تخم مرغ کشور را استان اصفهان تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه وضعیت کاشان در شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بحرانی نیست، اما ظرفیت تبدیل شدن به کانون بحران را دارد، افزود: کنترل این بیماری خارج از توان یک دستگاه است و بر اساس ابلاغ دستورالعمل مقابله با این بیماری از سوی وزیر کشور، همه دستگاه‌ها باید مشارکت داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: از زمان شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نزدیک به ۴۰۱ هزار و ۱۱۷ قطعه مرغ تخم گذار و گوشتی در شهرستان کاشان نابود شده که ۳۲۷ هزار و ۳۷۶ قطعه مرغ در هفت واحد تخم گذار، ۳۸ هزار و ۱۸۶ قطعه مرغ مادر گوشتی از یک واحد پرورش و ۳۵ هزار و ۵۵۵ قطعه از یک واحد تولید پولت در شهرستان کاشان بود.

وی با بیان اینکه پس از نفت و صنایع وابسته، بیشترین حجم سرمایه گذاری در کشور به حوزه کشاورزی به ویژه پرورش دام و طیور اختصاص می یابد، گفت: در این راستا واحدهای مرغداری آموزش های لازم را جهت رعایت مسائل بهداشتی ببینند.

موحدی تاکید کرد: مالکان واحدهای پرورش دام و طیور باید برای نوسازی واحدها و رعایت استانداردها اقدام کنند چرا که فرسودگی، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و حمل و نقل بی ضابطه آسیب رسان است.

وی افزود: مرغ و به ویژه تخم مرغ، به دلیل تامین پروتئین قشرهای کم برخوردار، کالایی فوق راهبردی محسوب می شود و حذف آن از سبد غذایی مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *