اهم اخبار

نان ایرانی ها تا ۹۹ درصد غنی سازی می شود/سرانه مصرف نان

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، از غنی سازی ۹۹ درصد آرد نانوانی هایی کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایفدونا، دکتر بهروز جنت با بیان اینکه نزدیک ۹۹ درصد آرد تولیدی برای نانوایی ها در کشور غنی سازی شده است، اظهارکرد: از حدود ۴ میلیون و ۷۵۰ هزارتن آرد تولیدی خبازی به جز سنگک با مصرف ۹۰۰ هزار کیلو گرم ماده غنی سازی آرد(پرمیکس)، ۴میلیون و ۶۹۰ هزار تن آن به آرد خبازی غنی سازی شده تبدیل شود.

وی گفت: یکی از راه های پیشگیری از کمبود ریز مغذی ها در هر کشوری غنی سازی مواد غذایی پرمصرف است.

جنت افزود: نان در کشور ما قسمت عمده غذای مردم محسوب می شود که براساس بررسی های انجام شده سرانه مصرف نان در ایران ۱۳۰ کیلوگرم است.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل نان به عنوان یک حامل مناسب برای غنی سازی با انواع ریزمغذی ها همچون آهن و اسیدفولیک در نظر گرفته می شود.

جنت تاکید کرد: از سویی غنی سازی نان با آهن و اسیدفولیک هیچ تأثیر معنی داری بر رنگ و طعم آن ندارد و به همین منظور در ضابطه های مواد غذایی به ویژه آرد بازنگری هایی به عمل آمد و غنی سازی این ماده با آهن و اسید فولیک در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: پیرو همین برنامه مقدار آرد تولیدی و ماده غنی سازی آرد(پریمکس) مصرفی که به عنوان یکی از راه های پیشگیری از کمبود ریز مغذی ها در هر کشوری غنی سازی مواد غذایی پرمصرف است، در مجموع قطب های دهگانه کشوری مورد بررسی قرار گرفت تا پس از ارزیابی های صورت گرفته از حدود ۴ میلیون و ۷۵۰ هزارتن آرد تولیدی خبازی به جز سنگک با مصرف ۹۰۰ هزار کیلو گرم پرمیکس، ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تن آن به ارد خبازی غنی سازی شده تبدیل شود.

جنت در پایان افزود: با انجام حدود ۲۰ هزار نمونه برداری در قطب های دهگانه و مورد قبول واقع شدن حدود ۱۹ هزار مورد از آنها، به نظر می رسد گام عملیاتی بسیار مهمی در غنی سازی آرد به عنوان ماده اصلی فرآورده غذایی استراتژیک برداشته شده است.

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. بسیاااار عااالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *