اهم اخبار

نایب رئیس شورای ملی زعفران: اُفت ۱۲ درصدی قیمت طلای سرخ/ رشد ۲۵ درصدی تولید زعفران در راه است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

غلامرضا میری گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو زعفران دسته با اُفت ۱۰ تا ۱۲ درصدی نسبت به ۲ هفته اخیر ۷ میلیون است.

 

 

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت طلای سرخ نسبت به ۲ هفته اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران دسته ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار و حداکثر قیمت زعفران نگین ۱۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه اتخاذ برخی تصمیمات مسئولان سازمان بورس منجر به کاهش ۲ میلیون تومانی قیمت زعفران شد، افزود: با وجود آنکه قیمت زعفران نگین در مقایسه با پوشال همیشه در بازار بالاتر است، اما هم اکنون قیمت زعفران پوشال به سبب عدم عرضه در بورس در مقایسه با نگین بالاتر است، در حالیکه بنده معتقدم اگر بورس قیمت زعفران را کاهش نمی‌داد، بدون تردید قیمت این محصول در بازار افت نمی‌کرد.

میری درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران گفت: بنابر آمار سه ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافته است و از پایان خرداد تاکنون آماری دریافت نکردیم، اما بنده معتقدم تا آغاز فصل برداشت، صادرات با روند کاهشی به کار خود ادامه دهد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران از رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید خبر داد و گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت، برآورد میدانی از گل دهی پیاز زعفران و راندمان بالای تولید در هکتار پیش بینی می‌شود که میزان تولید طلای سرخ در سال زراعی جدید به ۴۸۰ تا ۵۰۰ تن برسد.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه کاهش قیمت زعفران منجر به متضرر شدن کشاورزان شده است، از مسئولان سازمان بورس انتظار می‌رود تجدید نظری در سیاست‌ها داشته باشند.

میری در پایان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد زعفران تولیدی صادراتی است، تصریح کرد: با وجود تاثیرگذاری اتخاذ تصمیمات مستقیم بر صادرات، ثبات نسبی قیمت بر توسعه بازار تاثیر بسزایی دارد، از این رو به سبب رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید بازاریابی و بازارسازی محصولات امری ضروری است که متاسفانه در چنین شرایطی امکان توسعه بازار وجود ندارد.

 

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *