اهم اخبار

نوسان قیمت زعفران در ایام محرم/حداقل و حداکثر نرخ زعفران اعلام شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام محرم، نوسان قیمت زعفران دور از انتظار نیست، اما هم اکنون نمی‌توان درصدی برای آن را اعلام کرد.

 

 

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه برداشت زعفران از ۲۰ مهر در کشور آغاز می‌شود، اظهار کرد: با توجه به آنکه برداشت محصول کمتر از ۲ ماه آینده در کشور آغاز می‌شود، بازار به سبب چشم انتظاری خریداران برای محصول جدید از رکود نسبی برخوردار است.

وی از ثبات نرخ زعفران در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ ۷ میلیون و حداکثر ۱۱ میلیون تومان است.

حسینی قیمت زعفران در بازار محرم را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام محرم، نوسان قیمت زعفران دور از انتظار نیست. اما هم اکنون نمی‌توان درصدی برای آن را اعلام کرد.

عضو شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت صادرات بیان کرد: علی رغم پیگیری‌های متعدد، گمرک آمار صادرات زعفران را از خرداد اعلام نکرده است، اما به سبب مشکلات ارزی، تعطیلی تابستانه بازار‌های اروپایی و نزدیک شدن به فصل برداشت صادرات چندانی نداریم.

وی با اشاره به اینکه صادرات زعفران در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است، بیان کرد: با توجه به مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما پیش بینی می‌شود که روند افت صادرات زعفران در بازار ادامه یابد.

حسینی با اشاره به اینکه قاچاق زعفران به ضرر تولید ملی تمام می‌شود، تصریح کرد: با وجود آنکه یکی از کشور‌های عمده تولیدکننده زعفران در دنیا هستیم، اما کشور‌های همسایه بیشترین سود را از زعفران تولیدی ما می‌برند که استمرار پدیده قاچاق موجب شده در بازار‌های هدف دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قاچاق زعفران به کشور‌های همجوار خطر جدی برای تولید این محصول استراتژیک در کشور به شمار می‌رود، گفت: با توجه به مشکلات صادرات مبنی بر بازگشت ارز به سامانه نیما زمینه برای قاچاق این محصول به افغانستان مهیا شد که این امر خطر جدی برای بزرگترین تولیدکننده زعفران به شمار می‌رود چرا که افغان ها، زعفران ناب ایرانی را به اسم خود به دیگر کشور‌ها صادر و بازار‌های هدف ما را اشباع می‌کنند.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *