اهم اخبار

نگاهی به نمایشگاه ایران آگروفود بزرگترین رویداد صنایع غذایی ایران و مقایسه مشارکت در ۵ سال اخیر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذائی، ماشین آلات و صنایع وابسته (ایران آگروفود) بزرگترین رویداد و گردهمایی بین المللی در حوزه صنعت غذا و کشاورزی کشور محسوب می شود که همه ساله شاهد برگزاری آن در خرداد ماه توسط شرکت پالارسامانه هستیم.
امسال نیز بیست و سومین دوره برگزاری این نمایشگاه طبق روال هر سال در خرداد ماه ۹۵ برگزار می شود. به این بهانه با نگاهی به آمار شرکت کنندگان، مقایسه ای از حضور شرکتهای داخلی و خارجی در طی پنج سال گذشته و روند رو به رشد این نمایشگاه می پردازیم.
به نقل از خبرگزاری پانا، ۵۷۴ شرکت و واحد تولیدی داخلی و ۲۱۸ شرکت خارجی و یا نمایندگی های آنان از ۲۱ کشور جهان در نمایشگاه ایران آگـــــروفود ۲۰۱۲ (نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذائی، ماشین آلات و صنایع وابسته در سال ۱۳۹۱) در سه بخش تخصصی ایران فود شامل فرآورده ها و محصولات غذائی ایران فودتک شامل ماشین آلات ، تجهیزات و تکنولوژی صنایع غذائی ، بسته بندی و تجهیزات جانبی و ایران آگرو شامل ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و آبیاری ، نهاده ها و صنایع کشاورزی و صنایع مرتبط حضور داشتند.
در ایران آگروفود ۲۰۱۲ ، ۵۹٫۰۶% شرکت کنندگان داخلی در بخش فود ، ۳۳٫۸۰% در بخش فودتک و ۷٫۱۴% ، در بخش آگرو شرکت کردند.
مجموع ۲۱ کشور خارجی شرکت کننده در نمایشگاه عبارت بودند از : آلمان ، اسپانیا ، اسلوونی ، اطریش ، امارات ، ایتالیا ، برزیل ، تایلند ، ترکیه ، چین ، دانمارک ، سوئیس ، عمان ، فرانسه ، فنلاند ، کانادا ، کره جنوبی ، لبنان ، مکزیک ، هلند و هند.
به گزارش عرش نیوز بیستمین نمایشگاه اگروفود با حضور ۶۷۶ شرکت داخلی درحوزه مواد غذایی ، ماشین‌آلات و صنایع وابسته و همچنین ۹۷ شرکت خارجی از ۱۹ کشور در این نمایشگاه برگزار گردید .
کشورهایی نظیر اسپانیا ، اتریش ، امارات ، انگلستان ، آلمان ، ترکیه ، دانمارک ، فنلاند ، روسیه ، فرانسه ، هند ، چین ، بنگلادش و برزیل در این نمایشگاه حضور داشتند .
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذائی، ماشین آلات و صنایع وابسته(ایران آگروفود ۲۰۱۴) نسبت به سال گذشته آن از نظر تعداد کشور و شرکت های مشارکت کننده، رشدی ۲۵ درصدی داشت. اسپانیا، اتریش، اکراین، امارات متحده عربی، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، بلژیک، بلز، پرتغال، تایلند، تایوان، ترکیه، چین، دانمارک، روسیه، سری لانکا، سوئیس، ونزوئلا، ژاپن، فرانسه، فنلاند، کره جنوبی، هلند و هند کشورهائی بودند که در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی و مواد غذائی حضور داشته اند که از تعداد فوق شرکت کنندگان کشورهای آلمان، ایتالیا، تایلند، ترکیه، چین، فرانسه و هند به صورت گروهی در نمایشگاه مشارکت داشتند.
در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی ˈایران آگروفود ۲۰۱۴ˈ تهران، ۷۰۰ شرکت و واحد تولیدی داخلی و ۱۶۵ شرکت خارجی یا نمایندگیهای آنان حضور داشته و جدیدترین کالاها، تولیدات و خدمات خود را ارائه و در معرض دید علاقمندان قرار داده اند.
به نقل از شرکت پالارسامانه مجری برگزاری نمایشگاه ایران آگروفود در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته ( آگروفود ۲۰۱۵ ) تعداد ۷۱۰ شرکت داخلی و ۲۳۶ شرکت خارجی از ۲۲ کشور جهان شامل : آلمان، اسپانیا، اتریش، امارات متحده عربی، انگلیس، اوکراین، ایتالیا، بحرین، بلژیک، پرتغال، تایلند، ترکیه، چین، روسیه، سوئیس، عمان، فرانسه،کره جنوبی،کویت، لبنان، هلند و هند در فضای نمایشگاهی به وسعت ۶۲،۰۰۰ متر مربع آخرین محصولات و دستاوردهای خود در حوزه ساخت فرآوردها و محصولات غذایی، ماشین آلات صنایع غذایی و بسته بندی، ادوات و محصولات و صنایع جانبی را به معرض نمایش گذاشته اند.
همچنین اطلاعات اولیه از تعداد مشارکت کنندگان در نمایشگاه ایران اگروفود ۲۰۱۶ که در تاریخ ۱۰ تا ۱۳ خرداد ماه سال جاری برگزار می شود حکایت از حضور متجاوز از ۷۰۰ شرکت و واحد تولیدی داخلی و ۷۴۶ شرکت خارجی از ۴۵ کشور جهان را در فضائی به وسعت تقریبی ۰۰۰/۷۰ مترمربع را دارد.

مقایسه ایران اگروفود
کشور های شرکت کننده خارجی شامل اردن، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، اطریش، اکراین، امارات متحده عربی، اندونزی، انگلیس، ایتالیا، ایرلند، آلمان، برزیل، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، پاکستان، پرتقال، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری چک، چین، دانمارک، روسیه، رومانی، سری لانکا، سوئد، سوئیس، صربستان، فرانسه، فنلاند، قزاقستان، کره جنوبی، گرجستان، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالزی، مجارستان، مراکش، هلند، هند و یونان می باشند.
که از تعداد فوق شرکت کنندگان از کشورهای اسپانیا، اطریش، اکراین، ایتالیا، آلمان، بلاروس، ترکیه، چین، دانمارک، سوئیس، فرانسه، لهستان، هلند، هند و یونان بصورت گروهی یا رسمی در نمایشگاه مشارکت خواهند نمود.

تعداد مشارکت کنندگان داخلی و خارجی نمایشگاه آگروفود در نمودار به تصویر کشیده شده است. همانگونه که مشاهده می کنید تعداد شرکت های خارجی که در سالهای اخیر به علت اعمال تحریم ها رو به کاهش و افت شدید بود به یکباره پس از برجام با افزایش بیش از سه برابر نسبت به سال ماقبل روبرو شده است.
از جمله برنامه های جانبی این نمایشگاه نیز می توان به پذیرش هیات های تجاری از کشورهای مختلف جهت بازدید از توانمندی های جمهوری اسلامی ایران ، برگزاری همایشها و نشست های تجاری و بازرگانی اشاره نمود.

فاطمه کاشانی

دانشجوی دکترا مهندسی شیمی و صنایع غذایی

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *