اهم اخبار

هدفگذاری تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جدید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید حدود ۱۳.۵ میلیون تن گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۷ هدفگذاری شده است.

 

به گزارش اگروفودنیوز و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم اظهار کرد: برای سال زراعی جاری تولید ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن گندم پیش‌بینی شده که علاوه بر تامین نیازهای داخلی، برای ذخیره استراتژیک هم خواهد بود.

وی مجموع تقاضاهای گندم کشور در بخش‌های مختلف اعم از آرد خبازی‌ها، بخش صنف و صنعت، ماکارونی، بذر و سایر فرآورده‌ها را ۱۳.۲ تا ۱۳.۵میلیون تن عنوان کرد.

مجری طرح گندم افزود: برنامه کشت و تولید گندم در سال زراعی جاری به استان‌های کشور ابلاع شده و با مجموعه اقدامات فنی که انجام داده‌ایم به دنبال افزایش عملکرد تولید از طریق بهره‌وری هستیم.

اسفندیاری پور درباره سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری اظهار داشت: آخرین آمارها از استان‌های کشور نشان می‌دهد تا ۲۸ آذر ماه امسال از دو میلیون هکتار برنامه کشت گندم آبی، یک میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت رفته و امیدواریم با تکمیل و دریافت آمار نهایی برنامه دو میلیون هکتار محقق شود.

وی سطح زیر کشت گندم دیم را تا همین تاریخ سه میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: این سطح زیر کشت ۵۰ هزار هکتار بیش از برنامه تولید است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، وضعیت بارندگی پاییز امسال را برای کشت گندم به ویژه گندم دیم مطلوب دانست و تصریح کرد: تا هشتم دی ماه امسال مجموع ارتفاع بارش کشور ۹۳.۵ میلی متر بوده در حالی که در سال گذشته در همین زمان ۲۹.۶ میلی متر و در دوره بلندمدت ۶۸.۱ میلی متر بارش داشته‌ایم.

وی ادامه داد: میزان بارندگی امسال نسبت به سال گذشته ۲۱۶ درصد و نسبت به دوره بلند مدت ۳۷.۲ درصد بیشتر بوده و امسال جزو سال‌های بسیار خوب برای تولید گندم است.

اسفندیاری پور اذعان داشت: نمونه خاک‌هایی که دریافت کرده‌ایم نشان می‌دهد که ذخیره و نفوذ ناشی از بارندگی‌ها در خاک ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر است و امیدواریم در ادامه سال زراعی جاری به ویژه در بهار، این شرایط ادامه پیدا کند.

وی درباره بذر گندم نیز اعلام کرد: امسال نزدیک به ۴۷۵ هزار تن بذر گندم تهیه و عمده آن برای کشت پاییزه در اختیار کشاورزان قرار داده‌ایم و مازاد آن هم برای سال آینده استفاده می‌شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که برای بذر گندم امسال نیز یارانه پرداخت شده است، گفت: برای هر کیلوگرم بذر گندم آبی نزدیک به ۱۵۰ تومان و گندم دیم ۳۷۰ تومان یارانه پرداخت شده است.

وی کل بذر مورد نیاز گندم کشور را یک میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: قریب به ۴۰ تا ۴۵ درصد بذر گواهی شده گندم در اختیار کشاورزان قرار داده شده و از این رو جزو کشورهای متوسط به بالا در زمینه تامین بذر گواهی شده این محصول هستیم.

اسفندیاری پور با بیان این که ۱۰۰ درصد تولید بذر گندم مصرفی در داخل تولید می‌شود، تصریح کرد: ۹۰ رقم و لاین جدید گندم آبی و دیم در برنامه تکثیر و تولید بذر قرار دارد.

وی ادامه داد: در گندم دیم با همکاری موسسه تحقیقات دیم کشور، رقم سرداری به تدریج از گردونه کشت و کار خارج و ارقام کیفی تر در حال جایگزینی است.

وی در عین حال پیش بینی کرد که در سال زراعی جاری بیشترین میزان تولید گندم در استان‌های خوزستان، گلستان، کردستان و فارس صورت گیرد و استان‌های کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان رضوی، اردبیل، زنجان، لرستان و مرکز نیز تولید خوبی داشته باشند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *