اهم اخبار

هشدار نمایندگان مجلس نسبت به آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید بحث آب‌های آلوده و آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب را به صفر برسانیم تاکید کردند: هماهنگی مسئولان و دست‌اندرکاران امر تضمین کننده سلامت شهروندان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی بابیان این مطلب که کاشت سبزیجات در سطح خاک منجر به جذب بیشتر آلودگی‌ها می‌شود، افزود: بنابراین آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب منجر به آن می‌شود که فاضلاب بیشتری را اینگونه محصولات به سمت خود جذب کنند چرا که در بحث محصولات از جمله برخی میوه‌ها به دلیل عمق بیشتر قادر به تصفیه فاضلاب هستند اما در سبزیجات این امکان وجود ندارد.

وی به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب در اطراف برخی کلانشهرها، آلودگی محصولات کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب شهری در سراسر کشور و وزارت جهاد کشاورزی باید تلاش کنند مانع از در دسترس قرار گرفتن فاضلاب در دست عده‌ای فرصت‌طلب برای آبیاری محصولات کشاورزی شود.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید غذای مردم است افزود: لازم است کمیسیون کشاورزی نیز ورود جدی به این موضوع داشته و باید موضوع را به دقت بررسی کند.

کوچکی‌نژاد با بیان این مطلب که باید هم‌افزایی بیشتری بین متولیان امر در حفظ سلامت مردم صورت بگیرد، افزود: باید پایش محصولات کشاورزی به دقت صورت بگیرد تا بحث آبیاری محصولات با فاضلاب‌ها با آب‌های آلوده به صفر برسد.

به گفته این نماینده مجلس باید هماهنگی‌های لازمی بین شهرداری‌ها، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و سایر مسئولان شکل بگیرد و اگر چنانچه مشکلی برای سلامتی مردم پیش بیاید این دستگاه‌ها و نهادها باید پاسخگو باشند.

جلوی کشتزارهای محصولات کشاوری با آب فاضلاب گرفته شود

 سیدمحمدجواد ابطحی با بیان این مطلب که طبق اصول متعدد قانون اساسی وظیفه دولت حفظ سلامت افراد جامعه و پیشگیری از بروز بیماری‌ها در جامعه است گفت: بروز برخی از بیماری‌ها موجب به ناقص‌الخلقه به دنیا آمدن کودکان می‌شود که دچار عقب‌افتادگی‌های ذهنی هستند بنابراین حفظ سلامت آحاد جامعه بر عهده دولت است.

وی با اشاره به اینکه باید با هرجایی که زمینه اشاعه بیماری‌ها وجود دارد جلوی آن گرفته شود، بیان داشت: از جمله این موارد آبیاری محصولات کشاورزی با آب‌های فاضلاب است که متاسفانه شاهدیم در جنوب شهر تهران نیز سبزیجات و برخی از محصولات با فاضلاب آبیاری می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید جلوی کشت این محصولات گرفته شود افزود: آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب و پساب‌های کارخانه‌های صنعتی موجب ایجاد انواع عوارض در انسان‌ها، دام‌ها و طیور می‌شود.

به گفته نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی وزارت بهد اشت و درمان، وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه مسئولیت دارند و باید هرچه سریع‌تر نسبت به اینگونه اقدامات واکنش نشان داده و وارد عمل شوند تا جلوی کشت محصولات کشاورزی با آب فاضلاب گرفته شود.

سکوت مسئولان وزارت بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی پذیرفتنی نیست

محمدعلی پورمختاری با اشاره به اینکه اخبار شنیده شده مبنی بر آبیاری محصولات کشاورزی با آب‌های فاضلاب اگر چنانچه صحیح باشد باید مسئولان مربوطه پاسخ این اشتباه را بدهند، افزود: تمامی افراد و بخش‌هایی که در این زمینه تعلل کرده‌اند و مانع انجام چنین اقدامی نشده است باید پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از وزارت جهاد کشاورزی می خواهیم که به این موضوع هرچه سریع‌تر رسیدگی کرده و نتیجه پیگیری خود را به اطلاع مجلس و مردم برساند افزود: وزارت جهاد کشاورزی اولین مجموعه‌ای است که نسبت به این قصور به عمل آمده باید پاسخگو باشد چرا که نباید اصلاً چنین اتفاقی رخ می‌داد چه برسد به آنکه بعد از این اتفاق عکس‌العملی هم صورت نگرفته باشد.

به گفته این نماینده مجلس با اشاره به اینکه باید دستگاه‌های مربوطه به دقت اوضاع را بررسی کرده و مراقب باشند که بحرانی برای سلامتی مردم جامعه به وجود نیاید افزود:‌ لازم است هرچه سریع‌تر وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی برای روشن شدن اذهان عمومی نسبت به انتشار اخبار مبنی بر آبیاری برخی محصولات کشاورزی با آب فاضلاب در برخی از مناطق کشور واکنش نشان داده و اظهار نظر کند.

ضرورت تشکیل کارگروه مشترک بین کمیسیون کشاورزی و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده مجلس با اشاره به اینکه هر از چندگاهی اخباری مبنی بر آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب و سوءاستفاده اشخاص برای منفعت شخصی شنیده می‌شودد بیان داشت: نباید اجازه داد از طریق آب‌های رها شده برخی سودجویان منفعت‌طلب سوءاستفاده کرده و سلامتی مردم را به خطر بیندازند.

به گفته این نماینده مجلس وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که این موضوع را کنترل کرده و اجازه وقوع چنین اتفاق‌هایی را در سطح جامعه ندهد.

وی با اشاره به بررسی سلامت محصولات در مزارع افزود: متاسفانه بخشی از بیماری‌ها و سرطان‌هایی که برخی از افراد جامعه دچار آن هستند مربوط به محصولات آبیاری شده توسط فاضلاب‌ها و حتی برخی محصولات خارجی است که باید نسبت به این موارد حساسیت و نگرانی از سوی مسئولان مربوطه به وجودآید.

نماینده آران و بیدگل با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی باید صحت و سقم خبر منتشر شده مبنی بر آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب و وقوع بیماری‌های انگلی در این راستا در برخی مناطق کشور واکنش نشان داده و پیگیری‌های دقیقی در این خصوص داشته باشند بیان داشت: اگر چنانچه در این راستا وزارتخانه و مجموعه‌‌های مربوطه همکاری‌های لازم را به عمل نمی‌آورند باید موضوع به رئیس جمهور اطلاع داده شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه باید جلوی این خطر که سلامتی آحاد جامعه را به خطر می اندازد تصریح کرد: باید هرچه سریع‌تر کارگروه مشترکی از سوی کمیسیون کشاورزی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شکل گیرد تا این موضوع را بررسی کرده و با عوامل آن برخورد قاطعی داشته باشند.

ما مشکل قانونی نداریم/ سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی با یکدیگر هماهنگی بیشتری داشته باشند

ضیاالله اعزازی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آبیاری محصولا ت کشاورزی از نظر بهداشتی به هیچ وجه درست نیست و دارای مشکلات فراوانی است، افزود: مسئولان و دست‌اندرکاران امر و افرادی که دغدغه محیط زیست را دارند نباید اجازه چنین سوءاستفاده‌هایی را به افراد فرصت‌طلب بدهند، گفت: آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب، و همچنین فاضلاب‌های صنعتی و شهری که دارای فلزات سنگین است مشکلاتی را برای سلامتی مردم به وجود می‌آورد بیان داشت: این امر اثر تراکمی در زنجیره غذایی به وجود می‌آورد و بهداشت فردی را دچار مشکل می کند بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای جلوگیری از آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب به عمل آید.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و درمان، وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه مسئولیت دارند و باید هرچه سریع‌تر کارگروه مشترک سه جانبه‌ای برای بررسی این مسئله شکل گیرد تصریح کرد: ما مشکل قانونی نداریم و مشکل در حوزه اجرا است بنابراین لازم است کمیته هماهنگی سه جانبه بین دست‌اندرکاران امر شکل گیرد.

به گفته این نماینده مجلس مشکل عمده ما در بروز این مشکلات مشکل اجرایی و نظارتی است. بنابراین لازم است دستگاه‌های نظارتی نسبت به سلامت مردم حساس باشند.

اعزازی با اشاره به اینکه کارگروهی از سوی وزارت بهداشت و درمان تحت عنوان کارگروه بهداشتی در شهرستان‌ها و استان ها وجود دارد افزود: همچنین کارگروهی برای رسیدگی به مسائل غذایی با حضور نمایندگان سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت ودرمان و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد بنابراین هم قوانین لازم و هم کارگروه‌های ضروری شکل گرفته است که باید با همکاری یکدیگر مانع از بروز مشکلات در راستای به خطر افتادن سلامت مردم شوند.

باید آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب را به صفر برسانیم

شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان و بردسیر نیز با بیان این مطلب که باید نظارت بیشتری از سوی دستگاه‌های مسئول نسبت به حفظ سلامت مردم و بهداشت محصولات کشاورزی صورت بگیرد تصریح کرد: در راستای رسیدگی به این موضوع و پیگیری اخبار منتشر شده مبنی بر آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب و بروز بیماری‌های انگلی نشست مشترکی بین مجمع نمایندگان استان کرمان با رئیس سازمان محیط زیست در هفته جاری برگزار می‌شود.

نماینده کرمان با بیان این مطلب که حفظ سلامت مردم موضوع اصلی و اساسی است، بیان داشت: اگر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول به وظایف خود به درستی عمل کنند مشکلی به وجود نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه چرا باید فاضلاب‌ها رها شوند تا عده‌ای فرصت‌طلب از این فاضلاب‌ها برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده کنند بیان داشت: باید مسئولان پاسخگو باشند کهچرا این فاضلاب‌ها در دسترس برخی افراد برای آبیاری محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری در سراسرکشور وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان باید هماهنگی تنگاتنگی در راستای مراقبت از سلامت مردم با یکدیگر داشته باشند، افزود: باید با هماهنگی به اقدامات مشترک آب‌های آلوده و آبیاری محصولات با فاضلاب رابه صفر برسانیم.

گفتگو از فاطمه اصلان‌زاده

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *