اهم اخبار

در هفته سوم بهمن رخ داد؛افزایش قیمت خرده فروشی هشت گروه کالایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بانک مرکزی تغییرات هفتگی قیمت خرده فروشی ۱۱ گروه کالایی خوراکی را در سطح شهر تهران و در هفته منتهی به ۲۲ بهمن ماه منتشر کرد که بر مبنای آن قیمت هشت گروه افزایش و یک گروه کاهش یافت و دو گروه دیگر نیز ثابت ماند.

به گزارش خبرگزاری موج، در این تغییرات هفتگی قیمت گروه لبنیات ۰٫۲ درصد، تخم مرغ ۰٫۳ درصد، برنج ۰٫۱ درصد، میوه های تازه ۴٫۲ درصد، سبزی های تازه ۲٫۵ درصد، گوشت مرغ ۰٫۷ درصد و قند و شکر ۰٫۵ درصد افزایش داشت.

همچنین در هفته مورد بررسی، دو گروه چای و روغن نباتی هیچ تغییر قیمتی را نسبت به هفته قبل از آن نداشتند و گروه گوشت قرمز نیز ۰٫۲ درصد افت قیمت ثبت کرد.

لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل ۱٫۲ درصد افزایش ایفت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

قیمت تخم مرغ معادل ۰٫۳ درصد افزایش داشت و شانه ای ۹۹ هزار تا ۱۱۰هزار ریال فروش می رفت.

برنج و حبوبات

در این هفته در گروه برنج بهای برنج وارداتی غیرتایلندی و برنج داخله درجه دو ثابت بود و قیمت برنج داخله درجه یک معادل ۰٫۱ درصد افزایش یافت.

در گروه حبوب بهای لوبیا چشم بلبلی معادل ۰٫۱ درصد کاهش، قیمت لوبیا سفید و نخود هر یک ۰٫۳ درصد و لوبیا قرمز ۰٫۷ درصد افزایش داشت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

 

میوه و سبزی های تازه

در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری انگور عرضه کمی داشت و سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تربه بار عرضه می شد.

میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه قیمت کیوی بدون تغییر بود. بهای نارنگی معادل ۲٫۱ درصد کاهش و قیمت سایر اقلام این گروه بین ۱٫۱ درصد تا ۲۱٫۱ درصد افزایش یافت.

در گروه سبزی های تازه بهای خیار معادل ۶٫۴ درصد، گوجه فرنگی ۶٫۲ درصد، کدو سبز ۸٫۲ درصد و لوبیا سبز ۲٫۴ درصد افزایش و قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰٫۳درصد تا ۱٫۷ درصد کاهش داشت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش بهای گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و قیمت گوشت گوسفند معادل ۰٫۳ درصد کاهش و بهای گوشت مرغ ۰٫۷ درصد افزایش داشت.

**قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته قیمت قند معادل ۰٫۱ درصد و شکر ۱٫۱ درصد افزایش داشت و بهای چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

 

تغییرات سالانه

بررسی تغییرات سالانه قیمت ۱۱ گروه کالای خوراکی یاد شده نشان می دهد تنها گروه تخم مرغ ۹٫۸ درصد افت قیمت داشت و بقیه گروه ها افزایش قیمت را ثبت کرده اند.

بر این اساس در دوره یکساله منتهی به ۲۲ بهمن امسال لبنیات ۷٫۹ درصد، برنج ۳۱٫۷ درصد، حبوب ۲۱ درصد، میوه های تازه ۲۷٫۵ درصد، سبزی های تازه ۵٫۱ درصد، گوشت قرمز ۷٫۳ درصد، گوشت مرغ ۱۳٫۵ درصد، قند و شکر ۲۳٫۹ درصد، چای ۱۲٫۹ درصد و روغن نباتی ۸٫۴ درصد افزایش قیمت داشتند.

بانک مرکزی نرخ تورم سالانه منتهی به انتهای دی ماه امسال را ۸٫۶ درصد اعلام و پیش بینی کرده است که شاخص کل تورم در سال جاری زیر ۱۰ درصد باشد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *