اهم اخبار

واحدهای تولید نان صنعتی تغییر کاربری نداده اند/سهمیه آرد یارانه ای نداریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان ایران گفت: با توجه به این که در طول سال های گذشته واحدهای تولید نان صنعتی ازنظر پایبندی و اجرای قوانین از جمله واحدهایی بودند که با کمترین تخلف شناخته شده اند، بنابراین برخلاف اظهارات مطرح شده، در امر تولیدنان صنعتی هیچ واحدی تغییرکاربری نداده و به صورت غیرقانونی نان شیرین تولید نمی کنند.[/heading]

محسن لزومیان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تولید غیرقانونی نان شیرینی در واحدهای صنعتی افزود: آنچه که از تولید نان شیرین از سوی برخی به عنوان نان شیرینی و مصداق اقدامی غیرقانونی برای واحدهای صنعتی تلقی شده، نوعی نان حجیم شده است که در مواد تشکیل دهنده آن به جای آب، از شیر و شکر استفاده می شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر پخت این نان ها یکی از مؤلفه های سرپا ماندن واحدهای تولید نان صنعتی در کشور است.
وی اضافه کرد: هم اکنون این کارخانجات علاوه بر آرد آزاد و قیمت آزاد، می توانند برای تکمیل سبد غذایی نیز سایر محصولات آردی را تولید کنند.

** غیرقانونی نبودن تولید انواع نان در واحدهای صنعتی با آزادسازی نرخ آرد
رئیس اتحادیه تولید کنندگان نان ایران گفت: تمام واحدهای تولیدی نان صنعتی ابتدا از وزارت صنعت، معدن وتجارت و پس از آن از سازمان غذا و دارو پروانه بهره برداری اخذ می کنند.
به گفته وی، این واحدها با توجه به تنوع محصولات، برای هر محصول پروانه ساخت جداگانه که فرمولاسیون محصول تولیدی در آن درج شده را دریافت می کنند براین اساس کارخانه های پخت نان صنعتی با داشتن مجوزهای قانونی، فعالیت تولیدی دارند و تولید محصولات آنها به طور کامل با تائید نهادهای مرتبط است.
به گفته وی، مراجع قانونی و صلاحیت دار، تصمیم می گیرند چه محصولاتی در این واحدها تولید شود.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان نان ایران افزود: در گذشته که واحدهای تولیدی نان صنعتی آرد یارانه ای دریافت می کردند، برای درج نام محصول در پروانه بهره برداری، از سازمان غله و خدمات بازرگانی مناطق نیز استعلام می شد، اما پس از آزادسازی آرد واحدهای نان صنعتی، این استعلام حذف شد.
وی ادامه داد: براین اساس واحدهای تولیدی نان صنعتی با توجه به بازار محصولات خود می توانند پس از دریافت پروانه ساخت، انواع محصولات نانوایی (bakery) را تولید کنند.

** واحدهای نان صنعتی تغییر کاربری نداشتند
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان ایران در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ واحد نان صنعتی تغییر کاربری نداشته است، گفت: واحدهای تولیدی پنج تنی برای تولید محصولات نان شیرین احتیاجی به تغییر کاربری ندارند و فقط باید مجوزهای بهداشتی مربوطه را دریافت کنند.
وی اضافه کرد: همانند بیشتر کشورها، واحدهایی که از آرد آزاد استفاده می کنند می توانند همه محصولات آردی تخمیری را در واحدهای خود تولید کنند.
لزومیان با اشاره به آزاد پز بودن واحدهای تولیدی نان صنعتی افزود: امسال همه واحدهای تولید نان صنعتی در کشور آزادپز شدند و سهمیه آرد یارانه ای آنها قطع شده است.

** بازار سیاه فروش آرد یارانه ای در واحدهای پخت نان سنتی
وی با اشاره به نقش شرکت بازرگانی دولتی در تنظیم و کنترل بازار گفت: از شرکت بازرگانی دولتی انتظار می رود به اموری چون فروش گسترده و غیرقانونی سهمیه آرد یارانه ای واحدهای نان سنتی بپردازد که اکنون سبب به راه افتادن بازار سیاه آرد در میان واحدهای پخت نان سنتی و صنعتی شده اند؛ مساله ای که سامان یافتن بازار و کیفیت نان مصرفی مردم بویژه در بخش نان سنتی را به شدت به چالش کشیده است .
رئیس اتحادیه تولید کنندگان نان ایران افزود: به طور قطع با تغییر نگاه خود نسبت به صنایع، بخصوص واحدهای تولیدی نان صنعتی می توانیم علاوه بر توانمندسازی این واحدهای تولیدی، به فرهنگ سازی در جامعه در مصرف نان های صنعتی نیز کمک کنیم و این امر عزمی ملی را می طلبد.
به گزارش ایرنا، چندی پیش «ضرغام فولادوند» مجری طرح توسعه نان صنعتی شرکت بازرگانی دولتی ایران طبق قانون، پخت و فروش «نان شیرینی» در واحدهای نان صنعتی بویژه واحدهای دارای ظرفیت بالای ۲۰ تن را ممنوع اعلام کرده بود.
همچنین این مسئول خواستار نظارت جدی سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان بر چگونگی عملکرد نانوایی های کل کشور به ویژه تولیدکنندگان نان صنعتی شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *