اهم اخبار

واردات برنج در فروردین و اردیبهشت امسال ۲۲ درصد کم شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان می دهد که واردات برنج در ۲ ماهه نخست امسال نسبت به پارسال از لحاظ وزنی ۲۲ درصد و از نظر ارزشی ۹٫۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، برنج از مهمترین غلات و اقلام غذایی جهان است که نیمی از جمعیت جهان به عنوان یک غذای اصلی به آن وابسته هستند؛ در ایران نیز برنج محصولی استراتژیک به شمار می رود که پس از نان، غذای اصلی مردم است.
طبق آمارها میزان سرانه مصرف برنج برای هر ایرانی بین ۴۰ تا ۴۲ کیلوگرم محاسبه می شود که به نظر می رسد مصرف سالیانه آن در کشور نزدیک ۳٫۲ میلیون تن باشد؛ از این رو سالیانه ۱٫۷ تا ۲ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور از محل تولیدات داخلی و ۱٫۲ تا ۱٫۵ میلیون تن از محل واردات تامین می شود که نشان می دهد برای تامین کسری بازار برنج، چاره ای جز واردات نداریم.
البته هر ساله از ابتدای مردادماه تا آخر دی ماه با توجه به سیاست وزارت جهادکشاورزی در حمایت از تولید داخلی، ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت ممنوع است.
بر این اساس پارسال «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی در چهارم آذرماه ۱۳۹۶ در نامه ای از «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست «با توجه به واردات بی رویه حدود بیش از یک میلیون تن برنج در پنج ماهه نخست سال ۹۶ (که بیش از نیاز سالیانه مصرف داخلی است) و رکود بازار برنج داخلی» از ثبت سفارش جدید برای واردات برنج جلوگیری شود.
سپس وزیر جهادکشاورزی در تاریخ ۲۴ دی ماه در نامه ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات برنج را از یکم بهمن ماه امسال تا پایان خردادماه ۹۷ مجاز اعلام کرد.
بر اساس آمارهای گمرک ایران، در ۲ ماهه نخست امسال واردات برنج در رتبه چهارم کالاهای وارداتی قرار دارد که از لحاظ وزنی ۳٫۳۸ درصد صادرات و از لحاظ ارزشی ۲٫۷ واردات در این دوره زمانی را به خود اختصاص داده است.
براساس این گزارش در فروردین و اردیبهشت ماه امسال ۱۷۷ هزار و ۹۴۲ تن برنج به ارزش ۱۸۳ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۵۲۷ دلار برنج وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۲۲٫۱۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۹٫۷ درصد کاهش داشته است.
طبق آمار گمرک واردات برنج در دو ماهه نخست پارسال، ۲۲۸ هزار و ۵۳۱ تن و ۱۷۵ کیلوگرم بود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *