اهم اخبار

واردات دام سنگین کمکی به تنظیم بازارنمی‌کند/ارز۴۲۰۰تومانی حذف شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه واردات دام سنگین مشکل تنظیم بازار را حل نمی کند،گفت: نرخ ارز باید واقعی شود و دولت مابه التفاوت ارز آزاد و دولتی را به مصرف کننده بدهد.

 

 

 

سید احمد مقدسی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به تصمیم دولت برای واردات دام سنگین به کشور برای تنظیم بازار شب عید،گفت: تولید به اندازه کافی است و این اقدام کمکی به تنظیم بازار نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه واقعی نبودن نرخ ارز باعث ایجاد چنین چالش هایی شده است،افزود: قیمت هر کیلوگرم دام سنگین در کشور بین ٢٨.۵ هزارتومان تا ٣٠ هزارتومان است در حالی که این عدد در خارج از مرزها ٧ دلار یعنی حدود ٩٣ هزارتومان است، با این شرایط انگیزه  قاچاقچیان افزایش می یابد.

مقدسی تصریح کرد: در این شرایط دولت باید صادرات دام را آزاد می کرد که حداقل ارز حاصل از این صادرات به کشور برگردد اما در وضعیت فعلی ما هم دام و هم ارز را از دست می دهیم.

وی افزود: بنابر شنیده ها در ٩ ماهه امسال ٩۶٢ هزار و ۴٧٧ راس دام سبک و سنگین به صورت قاچاق از کشور خارج شده است.

مقدسی با بیان اینکه تا وقتی نرخ ارز واقعی نشود شرایط به همین گونه خواهد بود، گفت: دولت برای واردات گوشت ارز ۴٢٠٠ تومانی اختصاص داد اما شرایط بهبود نیافت.

وی با اشاره به اینکه در بحث نهاده های دامی نیز همین مشکل را داریم، افزود: دولت برای واردات نهاده ها ارز اختصاص داده اما الان تولیدکنندگان نمی‌توانند سویای مورد نیازشان را تامین کنند چون پیدا نمی‌شود. در واقع این اقلام به تولیدکننده نمی رسد؛ در نتیجه، این یارانه به مصرف کننده اصلی هم نخواهید رسید و عده ای خاص از این وضع منفعت می برند.

مقدسی ادامه داد: قیمت ارز باید آزاد و تک نرخی شود و دولت مابه التفاوت قیمت دلار در بازار آزاد و ارز ۴٢٠٠ تومانی را به مصرف کنندگان بدهد تا تولیدکننده نیز در فضای شفاف تولید کند و مصرف کننده هم آسیب نبیند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *