اهم اخبار

واردات روغن پالم ۳۶ درصد بیشتر شد/زور واردکنندگان روغن پالم چربید یا مسئولان فراموش کردند؟!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

واردات انواع روغن خام در هشت ماهه امسال افزایش چمشگیری نسبت به پارسال داشته و درحالی روغن پالم رشد ۳۶ درصدی واردات را در بازار ایران تجربه کرده که برخلاف سال‌های گذشته افزایش واردات این محصول زیر ذره‌بین نیست.

به گزارش ایسنا، سال‌های گذشته در پی اعتراضات وزارت بهداشت و سیاست‌گذاری‌های کنترلی صورت گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی، واردات روغن خام به ویژه روغن پالم روند کاهشی داشت و در هفته‌های پایانی سال گذشته قاضی‌زاده هاشمی – وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – اعلام کرد که “وزارت بهداشت موفق شده واردات پالم را از ۷۰۰ هزار تن به ۳۵۰ هزار تن کاهش دهد و با وجود مخالفت‌های بسیار توانستیم به این هدف دست پیدا کنیم و این وزارتخانه در نبرد پالم سربلند بیرون آمد”.

اما به نظر می‌رسد امسال این فرآیند برعکس شده است، چراکه براساس آمار رسمی منتشر شده در هشت ماهه نخست امسال بیش از ۹۷۹ هزار تن انواع روغن خام به ارزش ۸۶۲ میلیون و ۴۶۰ هزار دلار به کشور وارد شده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۵۸.۸۷ درصد و ۶۲.۰۳ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر روغن پالم نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است، چراکه در این بازه زمانی بیش از ۳۳۵ هزار و ۲۹۰ تن روغن پالم به ارزشی بالغ بر ۲۶۷ میلیون و ۶۲۰ هزار دلار به کشور وارد شده است که این محصول نیز ۲۱.۸۵ درصد از نظر وزنی و ۳۶.۴۲ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.

جالب‌تر این‌که وزارت بهداشت و شخص آقای وزیر در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم دائما روی کاهش واردات روغن پالم و کم شدن سهم آن در واردات روغن خام به دلیل پایین‌تر بودن کیفیتش نسبت به دیگر انواع روغن تاکید می‌کرد و همین عامل سبب شد تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی به امضاء برسد تا سهم واردات روغن پالم از مجموع واردات روغن کاهش یابد و کنترل شود.

اما شاید این تاکید و اصرارها دیگر وجود ندارد که واردات روغن خام به ویژه روغن پالم در هشت ماهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است؛ به گونه‌ای که در ماه‌های گذشته امسال به اندازه پارسال یعنی حدود ۳۳۵ هزار تن انواع روغن پالم به کشور وارد شده است و مشخص نیست چه کسی بر این فرآیند نظارت کند و پاسخگوی این بازار آشفته کیست؟

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *