اهم اخبار

واردات ۱۲ هزارتن روغن زیتون در سال/ بازنگری در استاندارد روغن زیتون ضروری است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس شورای ملی زیتون گفت: سالیانه ۱۰ تا ۱۲ هزارتن روغن زیتون از طریق مبادی قانونی و مابقی از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.

 

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اوضاع مساعد تولید زیتون اظهار کرد: با توجه به سالِ آور زیتون حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتن محصول تولید شد که ۳۵ درصد این میزان به روغن زیتون اختصاص دارد.

وی با انتقاد از این مسئله که آمار دقیقی از میزان تولید زیتون در دسترس نیست، گفت: تمامی آمارهای تولید برحسب پیش بینی ها است.

عباسی با اشاره به اینکه افزایش تولید و مصرف روغن زیتون امری ضروری است، بیان کرد: شورای ملی زیتون برای ترویج مصرف روغن برنامه‌های متعددی نظیر برند سازی و بحث شرکت های مشارکتی را دارد که بدین منظور لایحه پیشنهادی به مجلس ارائه شده است.

وی میزان واردات روغن زیتون را سالیانه ۱۰ تا ۱۲ هزارتن اعلام کرد و افزود: بخش عمده این میزان واردات از طریق مبادی قانونی و مابقی از طریق قاچاق وارد می شود.

رئیس شورای ملی زیتون با انتقاد از قیمت بالای روغن زیتون در داخل گفت: مکانیسم قیمت روغن زیتون دست دولت است، به طوریکه با پرداخت یارانه به کشاورزان، توسعه تولید و کاهش قیمت تمام شده می تواند اقدام به عرضه محصول با قیمت مناسب به مصرف‌کنندگان کند.

عباسی ادامه داد: با توجه به آنکه تورم؛ همه ساله روبه افزایش است، مصرف‌کنندگان نباید در انتظار ثبات قیمت زیتون باشند، بلکه شرایط قیمت باید به گونه ای باشد که سود مصرف کننده و تولیدکننده در آن لحاظ شود.

این مقام مسئول  از قاچاق روغن پومیس و میوه زیتون به کشور خبر داد و گفت: قاچاق روغن های پومیس و زیتون کنسروی از طریق استان های مرزی به کشور صورت می‌گیرد که کنترل آن خارج از حیطه کاری انجمن و وزارت جهاد کشاورزی است و تنها باید موضوع قاچاق در سطح کلان بررسی شود.

شورای ملی زیتون بازنگری در استاندارد روغن زیتون را امری ضروری دانست و افزود: موضوع بازنگری در استاندارد روغن زیتون به درخواست انجمن در حال بررسی است و باید با شفاف سازی استانداردها، دست واردکنندگان را برای موانع قانونی باز نگذارند.

وی در خاتمه گفت: با توجه به آمار بالای واردات و مصرف سیگار در کشور، شورای ملی زیتون خواستار تخصیص درآمدهای گمرگی سیگار به ترویج مصرف روغن زیتون است تا سلامت آحاد جامعه تضمین شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *