اهم اخبار

ورود ۳ محموله ۲۰۰ هزار تنی نهاده‌های دامی به بندر شهید بهشتی چابهار/ کشتی‌ها در انتظار تخلیه هستند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

۳ محموله کشتی ذرت و جو به وزن ۲۰۰ هزار تن وارد بندر شهید بهشتی چابهار شده و یک کشتی تخلیه شده و دو کشتی دیگر در انتظار تخلیه‌اند.

طی یکی دو هفته گذشته سه کشتی محموله ذرت و جو به وزن حدود ۲۰۰ هزار تن از کشورهای اکراین و فرانسه وارد بندر شهید بهشتی چابهار شده و محموله یک کشتی حامل جو خالی شده و دو محموله جو و ذرت هم در انتظار تخلیه است.

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در پاسخ سؤال خبرنگار فارس که پس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران میزان واردات نهاده‌ها چقدر بوده است، گفت:‌ طی شش ماه نخست سال میزان واردات نهاده‌های دامی نسبت به مشابه سال گذشته ۳۰درصد افزایش یافته و تنها دلیل آن این است که می‌خواهیم تولیدکنندگان اطمینان بیشتری از تأمین نهادها در شرایط فعلی تحریم داشته باشند.

به گزارش فارس، شرکت پشتیبانی امور دام این سه محموله نهاده‌های دامی شامل ذرت و جو را از طریق بندر چابهار وارد کشور کرده است و مسئولان این شرکت دلیل انتخاب بندر چابهار را وجود دستگاه‌های مکنده بزرگ جهت تخلیه سریع بار و نیز هزینه پایین ارسال آن به مناطق مختلف کشور عنوان می‌کنند. اما واردات این شرکت از طریق سایر بنادر کشور نیز انجام می‌شود.

ورناصری در ادامه گفت: وظیفه اصلی شرکت پشتیبانی امور دام تأمین ذخیره استراتژیک در کشور است و اقدامات بزرگی هم برای تأمین این اقلام انجام داده است.

وی گفت:‌ در شرایط فعلی که برخی می‌خواهند با تحریم شرایط سختی را به کشور تحمل کنند هنر دولت باشد که اثرات تحریم را به حداقل برساند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه تأمین نهاده برای تولید محصولات پروتئینی بسیار مؤثر است، گفت: نهاده‌هایی که وارد کشور می‌شود برای تولید ۲٫۲ میلیون تن گوشت مرغ، ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز، ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ و ۹ میلیون تن شیر استفاده می‌شود.

ورناصری با بیان اینکه تأمین نهادها برای کشور از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: حجم سنگینی از واردات از کشورهای مختلف انجام شده و نتیجه آن آرامش قیمت نهادها در بازار و متناسب با آن آرامش قیمت نهادهای مرغ و تخم‌مرغ شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ مازاد کیلویی ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ بسته‌بندی به قیمت ۱۳ هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت ذرت در بازار افزایش یافته است، گفت: قیمت ذرت در بازار کیلویی ۱۷۰۰ تا ۱۷۵۰ تومان است و آنچه گفته می‌شود قیمت در بازار به دلیل عدم توزیع مناسب به کیلویی ۲ هزار تومان رسیده مبنای درستی ندارد.

وی گفت: در یک هفته گذشته توزیع ۲۰۰ هزار تن ذرت در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده و دامداران متناسب با ضریب تولید و سهمیه‌شان از مبادی ورودی و انبارها می‌توانند خریداری کنند. که اکنون قیمت ذرت در بندر کیلویی ۱۳۵۰ تومان و در استان‌ها کیلویی ۱۶۰۰ تومان است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تأکید کرد: روند واردات نهادهای دامی به همین روال تا پایان سال ادامه خواهد یافت و هیچ مشکلی برای تأمین نهاده‌های تولیدکنندگان وجود ندارد.

دو نفر از مدیران هماهنگی کشتی آیلند مارشال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اعلام کردند که اهل اکراین هستند و روزانه حدود ۱۲ هزار تن جوی وارداتی آنها تخلیه می‌شود. آنها به خبرنگار فارس گفتند تحریم‌های آمریکا هیچ اثری بر حمل محموله‌های آنها نداشته است. محموله از اکراین خریداری شده و مالک کشتی یونانی است.

به گزارش فارس، ورود محموله‌های ۷۰ هزار تنی نهادهای دامی و سایر کالاها به بنادر کشور و صف انتظار آنها برای تخلیه نشانه‌ای از کم‌اثری تحریم‌ها برای کشور است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *