اهم اخبار

وزارت کشاورزی آمریکا، به رغم مخالفت ترامپ، به تجارت با ایران مایل است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تارنمای آمریکایی واشنگتن فری بیکن نوشت: وزارت کشاورزی آمریکا با وجود مخالفت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور به دنبال ترویج تجارت با ایران است.

این پایگاه اینترنتی در گزارشی با نوشتن اینکه ‘سازمان های دولتی آمریکا در دوران ریاست ترامپ در کاخ سفید، همچنان سیاست های دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق را ادامه می دهند’، افزود: در گزارش این ماه (ژوییه) وزارت کشاورزی آمریکا، تلاش های دولت اوباما برای گشایش روابط تجاری با ایران پس از توافق هسته ای ای که تحریم های اصلی ایران را لغو کرد، ستوده شده است.
به نوشته تارنمای آمریکایی، این گزارش مغایر با سیاست کنونی کاخ سفید درباره ایران است که بر شدت سختگیری آن در باره روابط با ایران در دولت ترامپ افزوده شده است.
واشنگتن فری بیکن در ادامه گزارش خود با ذکر اینکه ‘برخی منابعی که این گزارش را بررسی کرده اند، آن را نشانه تشدید اقدامات خودسرانه سازمان های دولتی در دولت ترامپ، از جمله وزارت کشاورزی و حتی وزارت امور خارجه آمریکا علیه سیاست رسمی کاخ سفید در باره مجموعه ای از مسائل کلیدی ارزیابی کرده اند’، افزود: «مایکل روبین» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در این زمینه گفت ‘یکی از بخش های مهم وظیفه هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه های مختلف است، اما به نظر می رسد که وزارت کشاورزی آمریکا به دنبال پیگیری سیاست خارجی مستقلی است که نقش تعیین کننده در منافع ملی گسترده آمریکا دارد’.
در گزارش وزارت کشاورزی آمریکا که به دنبال تبلیغ برای تجارت با ایران در آینده زیر سایه توافق هسته ای است، چشم انداز «فرصت های احتمالی برای تولیدکنندگان آمریکایی در بلندمدت ترسیم شده است.
در این گزارش همچنین درباره توافق با ایران به عنوان فرصتی برای کمک به ارتباط این کشور با بازارهای بین المللی شامل بازار آمریکا برای فروش محصولاتی همچون پسته و خاویار تبلیغ شده است.
در گزارش وزارت کشارزی آمریکا آمده است: لغو ممنوعیت وارداتی محصولات کشاورزی ایران از جمله پسته و خاویار، گویای بازاری بزرگ برای باارزشترین محصولات صادراتی این کشور است. لغو برخی «تحریم های ثانویه» آمریکا، تحریم برخی اشخاص خارجی و شرکت هایی که به دنبال تجارت با ایران بودند، بویژه در بخش های مالی، بانکداری، بیمه و انرژی حائز اهمیت است.
این تغییر مهم امکان جذب سرمایه گذاری خارجی، واردات تجهیزات و به کارگیری فناوری های جدید را به ایران می دهد که همگی به تولید و مصرف کشاورزی در ایران مربوط می شود.
در گزارش وزارت کشاورزی آمریکا همچنین آمده است: یکی از تاثیرات احتمالی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر تولیدکنندگان آمریکایی در زمینه پسته است. با کاهش محدودیت های وارداتی از ایران، تولیدکنندگان آمریکایی احتمالا با رقبت جدیدی در بزرگترین تولید کننده پسته در جهان و دومین صادرکننده بزرگ مواجه خواهند شد. چند دهه تحریم و محدودیت های تجاری، ایران را از بازارهای بزرگ آمریکایی و اروپایی خارج کرده است اما گزارش های جدید نشان می دهد که واردات پسته از ایران می تواند افزایش یابد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *