اهم اخبار

وزارت کشاورزی : کمبود خیار و گوجه‌فرنگی مقطعی است/وارد نمی‌کنیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]در حالی که رییس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان، کمبود انواع صیفی‌جات مانند خیار و گوجه فرنگی را عامل گرانی آن در بازار عنوان کرده است، مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی این کمبود را ناشی از شرایط اقلیمی و مقطعی دانست و اعلام کرد که با ورود تدریجی تولیدات مزارع جنوب کشور، طی هفته‌های آتی بازار متعادل می‌شود اما هیچگاه مجوز واردات نمی‌دهیم.[/heading]

1447920923572_162004.jpg

حسن خدنگی – مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اعتراف به کمبود محصولات صیفی اعلام کرد: کمبود این محصولات مقطعی بوده و طی هفته‌های آینده با ورود تولیدات صیفی‌جاتی مانند گوجه فرنگی از برخی مناطق جنوبی کشور، بازار متعادل‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی در حال حاضر کیلویی حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است، افزود: ایران تنها کشوری است که تقریبا در همه فصول آن می‌توان انواع سبزی و صیفی‌جات را تولید کرد اما پتانسیل کشور برای تولید این محصولات محدود بوده ممکن است دربرخی مقاطع کمبود به وجود آید.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نمی توان به دلیل کمبود مقطعی و زودگذر برخی محصولات سبزی و صیفی اجازه واردات آن ها را داد و به تولید ملی ضربه زد، گفت: در سال‌های اخیر مزارعی در برخی مناطق جنوبی کشور مانند بوشهر و هرمزگان شناسایی شده‌اند که تا حدودی پتانسیل حل کمبود گوجه فرنگی را دارند و به تدریج محصول این منطق به بازار می‌آید و قیمت گوجه فرنگی متعادل‌تر می‌شود.

به گزارش ایسنا، رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان نیز درباره دلایل گرانی و کمبود برخی محصولات صیفی از قبیل گوجه فرنگی، خیار، کدو و بادمجان اظهار کرده که امسال با توجه به سرما بخش زیادی از گوجه فرنگی‌های نارس و سبز از بین رفتند و گوجه‌ فرنگی‌های گلخانه‌ای نیز برای مصرف مردم کافی نیست، همین موضوع باعث شد افزایش قیمت این محصول شده است.

به گفته مهاجران، از حدود ۲۰ روز گذشته بخشی از خیار به روسیه صادر شده و بخشی دیگر نیز از مرز بازرگان به کشورهای دیگر صادر می‌شود. در حال‌ حاضر خیارهای گلخانه‌ای نیز جوابگوی تقاضا نیست. و این مسائل سبب شده تا قیمت هر کیلوگرم خیار و گوجه فرنگی به ۳۵۰۰ تومان در بازار برسد، در حالی که پیش از این خیار کیلویی ۲۵۰۰ تومان و گوجه فرنگی کیلویی ۱۵۰۰ تومان بود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *