اهم اخبار

وزیر جهاد کشاورزی: ذخایر کالاهای اساسی بسیار مطلوب است/نیازی به واردات نداریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ذخایر محصولات اساسی مثل برنج و گوشت در شرایط مطلوبی قرار دارد؛ ضمن اینکه در گندم و شکر نیازی به واردات نیست.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی با اشاره به اینکه تأمین کالاهای اساسی با قیمت مناسب اولویت دولت و وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: در گروه کالاهای اساسی مصرفی مانند روغن و برنج و در گروه کالاها و نهادهای تولید در بخش دام و طیور مانند کنجاله سویا و ذرت که غیرمستقیم در تولید کالاهای اساسی نقش دارند، ارزان‌‌‌‌‌ترین ارز دولتی برای واردات است که اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: شرایط در بخش ذخایر راهبردی برنج خیلی خوب است و ۳۰۰ هزار تن برنج در انبار شرکت‌‌‌های مباشر خریده و ذخیره شده و معادل همین میزان نیز در راه واردات است.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ۷۰ درصد برنج مورد نیاز بازار از تولیدات داخل و ۳۰ درصد از واردات تأمین می‌‌‌‌شود، اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن زمان برداشت محصول برنج در استان‌‌‌های گیلان و مازندران با توافق سازمان برنامه و بودجه برنامه خرید توافقی برنج اجرا می شود.

حجتی با بیان اینکه از آنجا که کشور در تولید گندم و شکر به خوداتکایی رسیده است امسال شرایط ذخایر این دو کالای اساسی بسیار مطلوب است و نیازی به واردات نداریم، تصریح کرد: میزان ذخایر گندم در کشور ۱۰ میلیون تن است و علاوه بر این میزان خرید تضمینی گندم نیز از مرز ۸ میلیون تن گذشته است.

وی درباره شرایط تولید گوشت مرغ خاطرنشان کرد: با تخصیص ارز ارزان دولتی برای واردات خوراک دام و طیور مانند ذرت و کنجاله سویا شرایط ذخایر نهاده‌‌‌‌‌های تولید خوب است و مرغداران و دامداران کمبودی برای تأمین نیازهای تولید ندارند.

وزیر جهاد کشاورزی میزان ذخایر گوشت مرغ را بیش از ۵۰ هزار تن اعلام کرد و ابراز داشت: در صورت کمبود یا افزایش بیش از انتظار قیمت در بازار گوشت مرغ منجمد توزیع خواهد شد.

حجتی افزود: با توجه به اینکه برای واردات این نهاده‌‌‌‌ها ارز دولتی اختصاص می‌‌‌یابد برای جلوگیری از سودجویی از افراد تعهدات لازم را برای توزیع کالاهای وارداتی کنجاله سویا و ذرت در شبکه تولیدکنندگان اخذ کردیم.

وی با تاکید بر اینکه قیمت برخی نهادها مانند سویا و ذرت در بازارهای جهانی افزایش یافته است، بیان کرد: از آنجا که قیمت ارزی که برای واردات نهاده‌‌‌‌ها اختصاص یافته اندکی افزایش داشته است و علاوه بر این شاهد افزایش هزینه‌‌‌های تولید نیز هستیم بنابراین افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار از هشت هزار و ۵۰۰ تومان تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان منطقی است.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به شرایط مناسب ذخایر روغن خوراکی هیچ نگرانی برای تأمین نیاز بازار نداریم و دانه روغنی به اندازه کافی وارد شده است.

حجتی علت کم شدن روغن خوراکی را در هفته‌‌‌‌های اخیر کمبود ظروف برای عرضه به بازار دانست و یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع تأمین ظروف مورد نیاز کارخانه‌‌‌های روغن را پیگیری کرده است و ظروف تأمین و در اختیار کارخانجات قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دولت تاکید دارد روغن با قیمتی قابل قبول به مصرف کنندگان عرضه شود، درباره شرایط تولید و بازار لبنیات نیز عنوان کرد: میزان تولید شیر در دامداری‌ها بیش از تقاضای بازار داخلی است بنابراین برنامه‌‌‌‌ریزی‌‌های لازم برای افزایش صادرات انجام شده است.

حجتی ابراز امیدواری کرد که با نظارت سازمان حمایت مصرف‌‌‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات لبنی با قیمت‌‌‌های مصوب در اختیار مردم قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در بخش تولیدات شیر و مواد لبنی در شرایط خیلی خوبی قرار داریم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *