اهم اخبار

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:سرمایه‌گذاری کشاورزی در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی ۴۰ سال گذشته هیچ دوره‌ای را سراغ ندارم که به این اندازه به آب و خاک و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجه شده باشد.

 محمود حجتی امروز در مراسم معرفی برترین‌های ملی بخش کشاورزی که در سالن همایش‌ صدا و سیما برگزار شد، گفت: باید همه ما از منابع گرانبهای آب و خاک کشور حفاظت کنیم و قرار نیست که به بهای چهار سال تولید، هر بلایی که خواستیم بر سر آب و خاک کشور بیاوریم و همه موارد مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی کشور باید در بخش تولید کشاورزی در نظر گرفته شود. 

وی، تأمین امنیت غذایی کشور را یکی از مهمترین بخش‌های تولید محصولات کشاورزی دانست و افزود: با توجه به افزایش جمعیت کشور نمی‌توانیم از دستاوردهای روز دنیا در این زمینه استفاده نکنیم و از آنجایی که طی سال‌های گذشته در حوزه آب و خاک با محدویت‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم، بنابراین باید از علم و دانش روز دنیا در کنار خلأ ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

حجتی، جایگاه فعلی کشور و دستاوردها و یافته‌های علمی در بخش کشاورزی را مرهون جوان‌های خلاق و یافته‌های علمی دانست و افزود: بخش‌های دانش‌بنیان فراوانی در کشور وجود دارد که برای کشاورزی از ظرفیت آنها استفاده می‌شود و این شائبه که برخی فکر می‌کنند، کشاورزی در حد نهایت خود قرار دارد، اشتباه است، چرا که برای توسعه چه در بخش کشاورزی، چه در هر بخش دیگری محدودیتی وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی به این نکته هم اشاره کرد که کشت در گلخانه، پرورش آبزیان در قفس و گیاهان دارویی از بخش‌های مهمی است که ظرفیت‌های خوبی در کشور برای آن داریم، اما متأسفانه از آن غافل شده‌ایم و اگر سخن از محدودیت به میان می‌آید، باید گفت آبا و اجداد ما نیز با همین محدودیت‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند و با مشکلات همچون قحطی و بی‌بارانی مواجه بوده‌اند. کشور ما اقلیم خشک و کم‌آب دارد، اما دخالت بشر بر اقلیم باعث گرمتر شدن زمین شده است.

وی با تقدیر از عملکرد کشاورزی که ۱۶۸ تن سیب درختی در هکتار برداشت کرده، گفت: من دست این کشاورز را می‌بوسم و این نشان می‌دهد که تولید حد نهایت ما نیست و امکان توسعه همواره وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به عملکرد کشاورزی در ۴۰ سال اخیر گفت: هیچ دوره‌ای را سراغ ندارم که به این اندازه به سرمایه‌گذاری در بخش آب و خاک توجه شده باشد و اکنون نیز ۱۵۰ هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری به کشاورزان کشور تحویل شده است.

به گفته حجتی، امروز هر کشاورزی که بخواهد برای ماشین آلات مکانیزاسیون در بخش کشاورزی تسهیلات از سیستم بانکی دریافت کند، به او پرداخت خواهد شد که این شرایط در بخش‌های آبزی‌پروری، دامپروری، زراعت هم وجود دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *