اهم اخبار

وزیر کشاورزی سورینام: خرید کود از ایران، سلطه آمریکا بر این بازار را می شکند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر کشاورزی، دامپروری و شیلات سورینام تاکید کرد «می خواهیم از راه تعامل با ایران در زمینه واردات کود اوره، سلطه آمریکا را بر بازار این نهاده کشاورزی بشکنیم».

 

به گزارش ایرنا از شرکت بازرگانی دولتی ایران، «سوئرش الگویه» در دیدار با مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: کشور ترینیداد و توباگو بزرگ ترین تولیدکننده اوره در منطقه ماست اما امریکا اجازه صادرات مستقیم این فرآورده را به این کشور نمی‌دهد.
وی ادامه داد: باید کودها ابتدا به آمریکا صادر و از آنجا به کشورهای منطقه وارد شود که این مساله مورد قبول ما و ۱۶کشور دیگر منطقه نیست. از این رو، خوشحال می شویم کود اوره مورد نیاز سورینام و ۱۶کشور همسایه از طریق واردات مستقیم از ایران تامین شود.
الگویه اعلام کرد: می توانیم در زمینه واردات کود از ایران به عنوان کشور آزمایشی (پایلوت) در منطقه عمل کنیم.
وی ادامه داد: در زمینه کشت فراسرزمینی حاضریم ۱۰ هزار هکتار از زمین های بکر و مرغوب خود را در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار دهیم تا در آنجا به کشت محصول برنج اقدام کنند.
وزیر کشاورزی، دامپروری و شیلات سورینام همچنین به ظرفیت تولید ۱۶۳هزار تنی برنج در این کشور اشاره کرد که ۱۰۰ هزار تن آن صادر می شود.
وی که برای شرکت در آیین تحلیف رییس جمهوری به تهران سفر کرده است، از علاقه «بسیار زیاد» دولت این کشور به توسعه مبادلات اقتصادی بویژه در زمینه صادرات یک هزار تن برنج به ایران و واردات متقابل کود اوره از ایران خبر داد.
وی درباره کیفیت و بهداشت مورد انتظار ایران برای خرید کالا از سایر کشورها، بر سلامت برنج‌های سورینام تاکید کرد و گفت: برنج سورینام از کیفی ترین برنج های تولیدی در منطقه آمریکای جنوبی است، زیرا این اعتقاد در جامعه ما وجود دارد که «آنچه نمی‌خوریم، نمی‌کاریم تا دیگران هم نخورند».
وی تصریح کرد: کارشناسان قرنطینه و غذا و داروی کشور ایران می‌توانند با حضور در سورینام همه شرایط و شیوه کاشت، داشت و کیفیت برنج تولیدی این کشور را بررسی و در صورت تایید شرایط کیفی و بهداشتی کالا، نسبت به واردات اقدام کنند.

** آمادگی ایران برای صادرات ۴۰هزارتن کود اوره به سورینام
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در این دیدار گفت: در صورت اعلام مشخصات کیفی کود اوره مورد نیاز، آمادگی داریم ۴۰ هزار تن از این محصول را به سورینام و کشورهای همسایه آن صادر کنیم.
«یزدان سیف» افزود: ایران بخشی از برنج خود را وارد می کند اما کیفیت این محصول از لحاظ بهداشتی و وجود فلزات سنگین و مزیت قیمتی اهمیت زیادی دارد.
سیف از وزیر کشاورزی، دامپروری و شیلات سورینام و سفیر این کشور در تهران خواست افزون بر اعلام ویژگی های کود اوره مورد نیاز، مشخصات کیفی و قیمتی برنج های تولیدی این کشور را اعلام کنند تا بررسی لازم صورت گیرد.
وی تاکید کرد به دنبال تفاهمنامه همکاری برای تامین اقلام مورد نیاز برای هر ۲ طرف هستیم تا مبادلات حداکثری اقتصادی فراهم شود.
سیف افزود: در صورت عقد تفاهمنامه تبادلات تجاری در بلند مدت، کشت محصول برنج بر حسب نیاز کشور خریدار صورت می گیرد که این امر موجب رونق تولیدات کشاورزی در سورینام می شود.
به گزارش ایرنا، جمهوری سورینام کوچک‌ترین کشور آمریکای جنوبی به پایتختی «پاراماریبو» است.
اقتصاد سورینام تحت تاثیر صنایع بوکسیت قرار دارد که بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۷۰ درصد درآمد صادرات را تامین می‌کند. سایر اقلام صادراتی این کشور شامل شکر و قند می‌شود.
سورینام دارای مخازن نفت و طلاست و حدود یک چهارم مردم آن در بخش کشاورزی کار می‌کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *