اهم اخبار

وقتی کالا‌های قاچاق برند‌های ایرانی را می‌بلعند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کالا‌های غیرضروری لوکس و لاکچری عامل افت جایگاه برند‌های ایرانی در بازار داخلی است.

 

 

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه مصرف انواع شیرینی و شکلات‌های لوکس و لاکچری با بسته‌بندی‌های رنگارنگ و چشم نواز به ویژه میان کودکان و نوجوانان برخلاف گذشته رونق گرفته است، غافل از اینکه گرایش به این نوع کالاها، ضربه بزرگی به تولیدات داخلی وارد کرده و ناعادلانه بازار را از برند‌های ایرانی می‌گیرند.

بسیاری از تولیدکنندگان برند‌های ایرانی به ویژه شیرینی و شکلات معتقدند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت شکلات‌سازی افزایش قاچاق کالا‌های لوکس به داخل کشور است و این در حالیست که برند‌های ایرانی دارای کیفیت، تنوع لازم و مطلوب برای ذائقه متقاضیان خود در بازار جهانی است و به راحتی می‌تواند نیاز بازار داخلی را تأمین کند.

علی فاضلی، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کالا‌های لوکس از مبادی ورودی به صورت قانونی و یا قاچاق از جمله قاچاق چمدانی وارد کشور می‌شوند، اظهار کرد: شکلات‌های لوکس خارج از شبکه عمومی و به صورت قاچاق وارد بازار می‌شوند و این موضوع بیانگر ضعف مدیریتی و نظارتی در عرضه و توزیع این نوع کالاها است.

فاضلی با اشاره به اینکه شکلات‌های لوکس جزو کالا‌های تعرفه‌دار است، تصریح کرد: کالا‌هایی که همراه مسافر به صورت چمدانی وارد می‌شود جایی در بازار تقاضا و عرضه داخلی ندارند، ولی در فروشگاه‌های بزرگ در شمال تهران دیده می‌شود؛ هیچ کجای قانون گفته نشده که این شکلات‌ها نمی‌شود در شبکه‌های توزیع باشند، مگر اینکه قاچاق باشد و یا مواد ترکیبات آن مورد داشته باشد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هیچ بنگاه صنفی حق ندارد کالای قاچاق عرضه کند، تصریح کرد: هیچ تعریفی وجود ندارد که حتماً این کالا‌ها قاچاق باشند، اما اینکه چرا توزیع می‌شوند باید بررسی شود، منبع ورود این نوع کالا‌ها کجاست.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران افزود: بیش از ۷۵۰ هزار بنگاه صنفی بدون پروانه کسب در شبکه‌های توزیع وجود دارد که خود یک ضعف بزرگ است، نظارت بر تمام این بنگاه‌ها امکانپذیر نیست؛ شکلات‌های لوکس مخاطبان خاص خود را دارد و عموم مردم مصرف کننده نیستند. بر این اساس دستورالعمل‌های متعددی به سازمان بازرسی اعلام می‌شود، ولی بعضی از این کالا‌ها در انزار دیده نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: شکلات‌های لوکس در ویترین مغازه‌ها به وضوح دیده نمی‌شود؛ فروشنده به واسطه شناختی که از مشتری دارد، در خارج از شبکه‌های توزیع این نوع کالا‌ها را عرضه می‌کند؛ ما در مقابل این معضل نیاز به اصلاح قانون در امر استفاده از کالا‌های قاچاق و غیر قاچاق داریم.

فاضلی با اشاره به اینکه ساختار سازمان بازرسی کشور برای نظارت و مقابله با کالا‌های قاچاق باید تقویت شود، بیان کرد: این کالا‌ها اگر خارج از شبکه‌های توزیع وارد کشور شود برخورد با این معضل در حوزه کاری ما نیست و جزو کالا‌های قاچاق محسوب می‌شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران با بیان اینکه تعریفی برای عرضه کالا‌های همراه مسافر نداریم، گفت:  واردات شکلات لوکس ممنوع است و نباید همراه مسافر وارد کشور شود و باید به گمرک ابلاغ شود؛ اما متأسفانه شکلات‌های لوکس که باید بیشتر در نظارت مسئولان دولتی و نظارتی باشد وارد کشور می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هر کالای وارداتی برای توزیع در شبکه‌های توزیع جا پیدا خواهد کرد، بیان کرد: بسیاری از کالا‌های غیر مجاز در این شبکه‌ها و در سطح شهر و چهارراه‌ها توزیع می‌شود؛ بزرگترین معضل مقابله با عرضه این نوع کالا‌ها حذف نظارت اصناف در سال ۹۲ که نیاز به اصلاح دارد، است.

جمشید مغازه‌ای، رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: عرضه شکلات‌های لوکس با توجه به تقاضای بازار داخلی صورت می‌گیرد و تنها مختص ایران نیست، در تمام کشور‌های صاحب برند مانند ترکیه، آلمان، سوئیس، ژاپن، آمریکا، روسیه و کشور‌های اروپایی که خود صاحب برند هستند بر حسب ذائقه بازار داخلی خود از برند‌های مختلف سایر کشورها از جمله ایران استفاده می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی تصریح کرد: بسیاری از کالا‌های لوکس وارداتی از جمله شکلات از مبادی قانونی وارد بازار داخلی می‌شوند و تنها یک سری از کالا‌ها به صورت قاچاق از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند، به هر حال تمام سعی ما بر این است که قاچاق صورت نگیرد.

رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات بیان کرد: کالا‌هایی که به صورت رسمی وارد کشور می‌شوند، عوارض آن پرداخت شده و مجوز دارند، همچنین برای حمایت از تولیدات داخلی تعرفه بالایی از واردکننده‌های کالا‌های لوکس گرفته می‌شود، این امر باعث می‌شود کسانی که توانایی واردات این کالا‌ها را ندارند از چرخه خارج شوند.

این مقام مسئول در خصوص نظارت بر ورود کالا‌های لوکس به کشور تصریح کرد: با واردکننده‌هایی که به صورت غیررسمی و قاچاق شکلات‌های لوکس را وارد بازار داخلی می‌کنند به طور جدی برخورد  و از ورود آن به بازار داخلی جلوگیری می‌شود، اما ممنوعیتی برای ورود کالا‌های لوکس وجود ندارد، البته قیمت کالا مبنای ورود آن به بازار داخلی نیست.

مغازه‌ای با بیان اینکه کالا‌های وارداتی مبادی قانونی را طی می‌کنند، گفت: تمام تلاش ما این است که تولیدات داخلی وارد بازار شود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *