اهم اخبار

پایش مرکبات برای مقابله با بیماری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی با تایید وجود بیماری «شانکر باکتریابی» در چند نقطه از باغ‌های «دشت پلنگ» گفت: یک کارشناس به منطقه اعزام شده است و با افزایش نیروهای متخصص قصد داریم تمامی درختان منطقه را پایش کنیم.

مهندس امرالله احمدی افزود: این بیماری ابتدا در باغ‌های مرکبات هرمزگان مشاهده شد و سپس در بخشی از مرکبات فارس و جنوب کرمان شیوع یافت و از همان موقع تاکید و توصیه شد باغداران منطقه دشتی در خریداری نهال دقت کنند و نهال‌های دارای گواهی اصالت را برای کشت در منطقه تهیه کنند.

وی با اشاره به جایگاه «دشت پلنگ» در تولید لیمو ترش در جنوب کشور گفت: با فعالیت‌های انجام شده در سال‌های اخیر «دشت پلنگ» به قطب تولید لیمو ترش بوشهر و جنوب کشور بدل شده است و شیوع بیماری اخیر بسیار نگران کننده است.

او اضافه کرد: این بیماری ابتدا از ساقه شروع می‌شود و سپس به برگ و در نهایت به میوه سرایت می‌کند و راهکار مقابله با آن در مرحله پیشرفته فقط ریشه‌کن کردن درخت و سوزاندن و تعویض خاک و آیش چند ساله است.

وی گفت: خوشبختانه این بیماری در مرکبات منطقه سریع شناسایی شده است و با قطع ساقه‌های آلوده و سوزاندن آنها امیدواریم بتوانیم از سرایت و همه‌گیری آن در منطقه جلوگیری کنیم.

او افزود: این بیماری با تندباد و باران، ادوات هرس، سمپاشی، تراکتور، دست کارگر و وسایل برداشت، آفات برگ‌خوار از جمله مینوز و پروانه برگ‌خوار مرکبات به سهولت انتشار و گسترش می‌یابد.

وی تأکید کرد: رعایت قرنطینه گیاهی، رعایت بهداشت باغ، حذف و امحای درختان آلوده از بالای ساقه و سوزاندن بقایای هرس شده رعایت ملاحظات زراعی و باغی و در نهایت مبارزه شیمیایی می‌تواند کانون آلودگی را حذف کند.

براساس یافته‌های علمی و پژوهش‌های انجام شده در ایران این بیماری بیشتر روی درختان لیموترش، گریپ فروت و لیمو شیرین ایجاد آلودگی می‌کند همچنین این بیماری به برگ، میوه و سرشاخه حمله کرده و لکه‌های زخم مانند برجسته‌ای روی آنها به وجود می‌آورد. بر مبنای حساسیت انواع مرکبات به این بیماری و انتشار جغرافیایی آن تاکنون۵ تیپ مختلف شانکر شناسایی شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *