اهم اخبار

پای حرف مردم| آشفته‌ بازار قیمت‌گذاری روغن در استان قم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

افزایش دامنه‌دار و مستمر قیمت روغن نباتی سبب نارضایتی شهروندان از کمبود و بی‌اثر بودن نظارت‌های دستگاه‌های متولی شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ از قم ، عدم ثبات و افزایش بی‌رویه قیمت برخی کالاهای اساسی شهروندان از ابتدای سال جاری مشکلات جدی در آرامش روانی مردم و عدم اطمینان از تثبیت قیمت کالاهای مصرفی داشته است.

جلسات ستاد تنظیم بازار استان قم به‌صورت متوسط هر هفته برگزارشده و در آن نتایج آخرین بررسی‌های استانی درباره تنظیم بازار، ثبات قیمت‌ها و افزایش قیمت ۵۷ کالای استان بررسی‌شده و آخرین اقدامات صورت گرفته‌شده برای جلوگیری از التهاب بازار ارائه می‌شود.

باوجود تمام تلاش‌های صورت گرفته اما درصحنه عمل همچنان اسب افسارگسیخته قیمت برخی کالاهای مصرفی با سرعت زیادی مشغول تاختن بوده و توان خرید شهروندان را به‌صورت ملموسی کاهش داده است.

وضعیت ابهام‌آمیز قیمت‌گذاری روغن نباتی در قم

روغن یکی از محصولات اساسی خانوارها بوده که در روزهای گذشته حواشی بسیار زیادی درباره آن در سطح جامعه و سرنوشت ۱۲۲ تن سهم هیئات مذهبی و سر درآوردن آن از بازار آزاد مطرح شد، افزایش قیمت این محصول مهم و اساسی شهروندان در ماه‌های گذشته سیر صعودی زیادی داشته است، به نظر می‌رسد در زمینهٔ روغن مشکل جدی در قیمت‌گذاری این محصول وجود داشته باشد.

سجاد خلجی مؤدب فروشنده یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. وی با بیان برخی از عوامل گرانی این محصول ابراز می‌کند: عرف در فروش یک محصول این بوده که فروشنده نهایی محصول را با افزایش ۹ درصدی در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار دهد اما حقیقت این بوده که کارخانه‌های روغن این ۹ درصد را به سود خود اضافه کرده و فروشنده را در میزان فروش و گرانی کالا مختار می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: روغن ۲ کیلویی ماه‌های گذشته ۱۰ هزار تومان بود اما امروز باقیمت ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، همچنین قیمت روغن حلب ۵ کیلویی از ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان به ۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش پیداکرده اما هیچ فروشگاهی این محصول را باقیمتی کمتر از ۴۵ هزار تومان نمی‌فروشد چراکه کارخانه‌ها این محصول را باقیمت مصرف‌کننده در اختیار توزیع‌کننده قرار می‌دهد و افزایش قیمت را برعهده فروشنده قرار می‌دهند.

رضا بابایی توزیع‌کننده محصولات غذایی در قم نیز تأکید می‌کند: روغن‌های موجود در بازار باقیمت درج‌شده برای مصرف‌کننده به دست توزیع‌کنندگان و بنکداران می‌رسد، و تا رسیدن به دست مشتری بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، با این روش کارخانه‌ها خود را از مظان اتهام دور می‌کنند.

بازار مواد غذایی قم ثبات قیمت ندارد

افزایش قیمت بی‌رویه و بی‌سابقه برخی محصولات تولید داخل که رابطه مستقیمی با تحریم و نوسان نرخ ارز ندارد بیشتر از محصولات دیگر سبب دلخوری و نارضایتی شهروندان از مسئولان مربوطه شده است.

سجاد حسن‌زاده از شهروندان قمی بعد از مقایسه قیمت روی قوطی‌های مختلف رب برای خرید منصرف شده و گرانی و افزایش وحشتناک این محصول را کم‌کاری مسئولان می‌داند و از نبود نظارت‌های بازدارنده به‌شدت گله‌مند‌است.

محمدی بیان می‌کند: هر قوطی رب یک کیلوگرمی چند ماه گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما الآن کمتر از ۱۸ هزار تومان در بازار پیدا نمی‌شود، همچنین رب‌های دبه‌ای ۵ کیلویی ابتدای سال ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسید درحالی‌که الآن به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است.

از ساکنان شهر قم از بی‌اثر بودن نظارت‌های سازمان‌های مربوطه گله‌مند‌است و معتقد است: بارها در رسانه‌ها اخبار برخورد و نظارت با گران‌فروشی را می‌شنویم اما متأسفانه درصحنه عمل چندان شاهد موفقیت امور نبوده و سیر صعودی افزایش قیمت هر هفته شیب بیشتری به خود می‌گیرد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *