اهم اخبار

پرمصرف‌ترین و کم‌مصرف‌ترین محصولات کشاورزی از نظر “آب”

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک اعلام کرد که میزان مصرف دقیق آب در بخش کشاورزی برای تولید محصولات مختلف در دستور کار قرار دارد اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد کم آبیاری مشکل امروز کشاورزی است.

علیمراد اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی حداکثر ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد از منابع آب کشور است و حتی اگر اعداد و ارقام در بخش کشاورزی نهایی و محاسبه شوند میزان و سهم این بخش از مصرف منابع آبی کمتر شود.

وی افزود: انواع سبزی و صیفی‌جات جزو گیاهان و محصولات کشاورزی پرمصرف و محصولاتی مانند جو و گندم جزو محصولات کم مصرف از نظر آبی هستند که به همه آنها نیاز داریم اما سیاست‌گذاری‌ها در راستای انتقال گیاهان پرمصرف به فضاها و محیط‌های بسته و کنترل شده مانند گلخانه‌ها است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک ادامه داد: نیشکر، سبزی و محصولات صیفی و جالیزی جزو پرمصرف‌ترین‌ها از نظر آبی هستند و در این میان برخی ارقام کلزا، جو و غیره کم‌مصرف هستند و برخی دیگر از ارقام کلزا به همراه گندم مصرف متوسطی دارد که در حال حاضر برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر کنترل مصرف گیاهان و محصولات کشاورزی پرمصرف از نظر آبی به دو روش است که می‌توان به انتقال آنها به محیط‌های کنترل شده گلخانه‌ای یا استفاده از روش‌های آبیاری نوین مانند میکرو است.

اکبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا محصولات سبزی و صیفی که پرمصرف‌ترین‌ها هستند از نظر اقتصادی صادرات آنها به صرفه است؟ اظهار کرد: اگر این محصولات را به محیط‌های گلخانه‌ای و کنترل شده ببریم که میزان مصرف را به یک دهم تقلیل و میزان تولید را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد، از نظر اقتصادی صادرات آنها کاملا به صرفه می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *