اهم اخبار

پرورش بلدرچین از پر ارزش‌ترین و زود بازده‌ترین فعالیت هاست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
یک پرورش دهنده و محقق در حوزه بلدرچین گفت: عدم صدور مجوز از جمله مشکلات موجود در صنعت پرورش بلدرچین کشور است.
حسین شجاعی در برنامه ارمغان طبیعت رادیو اقتصاد افزود: پرورش بلدرچین از جمله پر ارزش‌ترین و زود بازده‌ترین پرندگان در صنعت پرورش طیور است.
وی همچنین با بیان اینکه بازگشت سرمایه در صنعت پرورش بلدرچین بسیار سریع است، اظهارداشت: دوره پرورش بلدرچین گوشتی ۴۰ تا ۴۵ روز و بلدرچین تخمگذار ۴۲ تا ۵۰ روز است.
شجاعی با اعلام اینکه صنعت پرورش بلدرچین به دلیل بازگشت سریع سرمایه مورد توجه سرمایه گذاران بسیاری است، گفت:: پرورش این پرنده علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز جامعه در افزایش درآمد، بهبود شرایط اقتصادی و اشتغال بسیار نقش آفرین است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای تولید بلدرچین تسهیلات بانکی اعطا می‌شود، افزود: این صنعت در گذشته از تسهیلات بانکی بهره‌مند بوده، ولی در شرایط حاضر هیچ گونه تسهیلاتی به این حوزه پرداخت نمی‌شود.
شجاعی در گفتگو با رادیو اقتصاد عدم صدور مجوز برای پرورش بلدرچین را از جمله مشکلات پیشروی این صنعت برشمرد و اظهارداشت: کشتار و بسته بندی غیر مجاز از جمله چالش‌های جدی این بازار است که در نهایت سلامت جامعه به شدت تهدید می‌کند.
وی در ادامه بیان داشت: وجود ویژگی‌های مناسب همچون رشد سریع، بلوغ زودرس، تولید تخم بالا، کوتاهی فاصله میان نسل ها، بالابودن تراکم پرورشی در واحد سطح، ارزان بودن جیره مصرفی، حساسیت کم نسبت به بعضی از بیماری‌های طیور، قیمت بالای تولیدات (گوشت و تخم) و بازگشت سریع سرمایه سبب شده تا جمع زیادی در کشور به پرورش این پرنده روی خوش نشان دهند.
«مهدی سلیمانی نیا» مدیر یکی از مراکز تحقیقاتی بلدرچین نیز در برنامه ارمغان طبیعت رادیو اقتصاد گفت: در حوزه بلدرچین مانند خیلی از شاخه‌های پرورش در مقیاس خانگی نقاط قوت و ضعف زیادی وجود دارد.
وی افزود: متاسفانه در هیچ یک از زمینه‌های پرورش اعم از دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل، گیاهان دارویی و … ظرفیت‌ها در مقیاس خانگی هنوز تکمیل نبوده و به عبارت بهتر مازاد تولید در این حوزه‌ها وجود ندارد.
این مدیر مرکز تحقیقاتی بلدرچین گفت: تراکم پرورش در این حوزه به دلیل مدیریت اجرایی ضعیف در برخی از نقاط کشور زیاد و در برخی مناطق کم بوده است.
وی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد واحد پرورش فعال بلدرچین در کشور وجود دارد، افزود: متاسفانه آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.
سلیمانی نیا همچنین با بیان اینکه پرورش بلدرچین در زمره مشاغل خانگی قراردارد، اظهارداشت: پرورش این پرنده به لحاظ اقتصادی بسیار توجیه پذیر است.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *