اهم اخبار

پیشنهاد کاهش سالانه ۲۰ درصدی واردات چای برای حمایت از تولید داخل

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد داد: طی یک دوره پنج ساله هر سال ۲۰ درصد از واردات چای به کشور کاسته شود تا ایران پس از بازه زمانی مدنظر به یک صادر کننده چای تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی وقف چی افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد چای کشور از خارج وارد می شود در حالیکه ایران نه تنها از توان لازم برای تامین چای مورد نیاز داخلی برخوردار است بلکه می تواند بخشی از تولیدات خود را سالانه روی ریل صادرات قرار دهد.

وی تاکید کرد: صنعت چای کشور باید به معنای واقعی مورد حمایت قرار گیرد چرا که این صنعت در بحث اشتغال، تقویت تولید ملی، رشد اقتصادی، رونق بخشی به حوزه بازرگانی و بسیاری موارد در جامعه موثر است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: سرانه مصرف چای در ایران بطور متوسط یک کیلو و ۲۰۰ گرم است و شاید این رقم در سبد هزینه خانواده ها خیلی موثر نباشد ولی در بحث اشتغال به خصوص در شمال کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه حتی یک کیلوگرم چای نباید وارد کشور شود، افزود: ایران در تولید چای مزیت نسبی دارد.

وقف چی اظهارداشت: صنعت چای به دلیل وجود رانت، نبود برنامه و تدبیر درست، اعمال تصمیمات ضد تولید، قاچاق و موارد مشابه دیگر تاکنون نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

وی ضمن انتقاد از نبود ثبات مدیریتی، برنامه ریزی و اجرایی در کشور گفت: متاسفانه بیشتر تصمیمات در حوزه های اقتصادی بویژه تولید احساساتی و خلق الساعه است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: تصمیم های غیر کارشناسی و بی اصل و اساس لطمات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد مملکت وارد می کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *