اهم اخبار

پیش‌بینی برداشت ۱۲.۵ میلیون تن گندم در سال آبی جاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس بخش غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: تا ۱۲ شهریور سال جاری خرید گندم به ۹ میلیون تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا،  محسن اسماعیل زاده در گردهمایی سالانه غلات آبی کشور که، در موسسه تحقیقات  اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، گفت: سال زراعی ۹۵ و ۹۶ سال مطلوب زراعی برای تولید گندم بخصوص در استان‌های مهم تولیدکننده این محصول زراعی نبود.

اسماعیل زاده افزود:  میزان بارندگی در بیشتر استان های مهم تولیدکننده کشور نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته است که این کاهش در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذرباییجان غربی و گلستان قابل توجه بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت بین ۱۲ تا ۴۰ درصد کمتر از میانگین دراز مدت؛ بارندگی در این استان ها روی داد تصریح کرد: در کل کشور کاهش ۷.۴ درصدی از جنبه بارش در مقایسه با میانگین دراز مدت مشاهده شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۵ و ۹۶ مجموع سطح سمپاشی شده بر علیه بیماری‌های گندم در کشور حدود ۳۱۱ هزار و ۵۰ هکتار بود اعلام کرد: در این بین بیماری بلایت فوزاریومی سنبه گندم با حدود ۱۶۰ هزار و ۵۰۰ هکتار برای سومین سال متوالی جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

اسماعیل زاده اضافه کرد: لکه خرمایی با حدود ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار، سفیدک سطحی با ۳۰ هزار هکتار، لکه برگی سپتوریایی با پنج هزار و ۴۰۰ هکتار و رنگ زرد با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به ترتیب در جایگاه های دوم تا پنجم قرار داشته اند.

وی از سطح زیر کشت گندم کشور گفت و اظهار کرد:  سطح زیر کشت گندم در سال زراعی ۹۵ و ۹۶ حدود ۵.۸۹۱ میلیون هکتار بوده که ۳.۷۸۷ هکتار آن دیم و ۲.۱۰۴ میلیون هکتار آن آبی بوده است.

اسماعیل زاده افزود: پیش بینی می شود تولید گندم در پایان سال آبی جاری به ۱۲.۵ میلیون تن برسد.

این مسئول افزود:  تا  ۱۲ شهریور سال جاری  خرید گندم به  ۹ میلیون تن رسیده است.

وی در خصوص کشت جو در سال جاری نیز گفت: سطح زیر کشت جو در این سال ۱.۴۰۷ میلیون هکتار بوده که ۶۱۳ هزار هکتار آن آبی و ۷۹۴ هزار هکتار ان دیم بوده و تولید ۲.۷۸چ میلیون هکتار تن برآورد شده است.

رئیس بخش غلات موسسه اصلاح و بذر خاطرنشان کرد: به طور کل در سال زراعی ۹۵ و ۹۶ همانند سال زراعی قبل، گزارشی از اپیدمی شدن هیچ یک از بیماری های مهم غلات و خسارت ناشی از آن هو در مزارع زارعین و تولیدکنندگان گندم وجود نداشت.

وی با بیان اینکه خوشبختاته بسیاری از ارقام تجاری موجود در کشور همچنان نسبت به رنگ زرد از مقاوما قابل قبولی برخوردار بوده است، یادآور شد: در سال زراعی ۹۵ و ۹۶ مجموعا تعداد چهار هزار و ۳۶۹ نمونه گندم، جو و سایر محصولات گرفته شده از برنامه های مختلف به نژادی، به زراعی و متفرقه در واحد تحقیقات شیمی و تکنولوژی غلات مورد ارزیابی و تعیین تکلیف قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: روش به نژادی هاپلوییدی به منظور تولید ارقا مقاوم به بیماری ها و تنش های محیطی برای اقلیم سرد، معتدل، گرم و مرطوب شمال همچنین گرم و خشک جنوب در حال اجرا است.

اسماعیل زاده در پایان اعلام کرد: به طور کلی در راستای اهداف و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی تحقیقات کاربردی بر روی محصولات گندم نان، دوروم، جو و تریتیکاله و در مجوع تعداد کل طرح های تحقیقاتی اجرا شده غلات در سال زراعی ۹۵ و ۹۶ با احتساب مکان های اجرا ۴۴۵ فقره بوده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *