اهم اخبار

پیش‌بینی صادرات ۸۰۰ میلیون دلار محصولات لبنی به روسیه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه بازار روسیه قوانین سختگیرانه و خاص خود را دارد، گفت:پیش‌بینی می‌شود در یکسال آینده حداقل ۵۰۰تا۸۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات لبنی به این کشور داشته باشیم.

رضا باکری درباره صادرات محصولات لبنی به روسیه و اینکه چرا روند این کار طولانی شده است؟ اظهارداشت: روسیه کشوری مانند عراق و افغانستان نیست که ما به راحتی بتوانیم در بازارهای آن حضور پیدا کنیم، ضمن اینکه شرکت‌های بزرگ اروپایی در این بازار حضور داشتند و چیزی حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار لبنیات به روسیه صادر می‌کردند.

وی با بیان اینکه مراکز عرضه و شبکه‌های فروشگاهی روسیه با کشورهایی مانند عراق بسیار متفاوت است، گفت: در این بازار، پیدا کردن مشتریانی که محصولات را با شرایط مطلوب خریداری کنند، کار آسانی نیس ت.

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور اضافه کرد: نسل اول بازرگانانی که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ کالا به روسیه برده بودند، ضرر و زیان‌های هنگفتی دیدند، چرا که قوانین و مقررات تجاری روس‌ها با قوانین بین المللی منطبق نیست. به عنوان مثال، وقتی  شما به روسیه کالا صادر می‌کنید به محض اینکه کالای مذکور از گمرک ترخیص شد، طرف روسی مالک آن است و شما صاحب آن نیستید، یعنی محصول متعلق به کسی است که فاکتور به نام اوست قبل از اینکه پول صادرکننده داده شود در حالی‌که در دیگر نقاط دنیا اوضاع  به این شکل نیست.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ لبنی باید در زمینه پیدا کردن طرف‌های تجاری و کسانی که می‌خواهند با آنان معامله کنند، دقت کنند و  تضامینی در ازای صادرات داشته باشند که پول‌شان به نحوی برگردد، گفت: همه این موارد خارج از پروتکلی است که میان دو دولت امضا می‌شود که باید حل و فصل شود تا تجار ایرانی مالباخته نشوند، چراکه در دهه ۷۰ و ۸۰ بسیاری از تجار مالباخته شدند و نتوانستد پول‌شان را بگیرند.

باکری با اشاره به اینکه در حال حاضر رفع این مشکلات را اتاق بازرگانی ایران و خود شرکت‌های بزرگ صادراتی پیگیریری می‌کنند، افزود: رفع تحریم‌ها، برقرای سوئیفت  و فراهم آمدن امکان بازگشایی ال. سی، بسیاری از این مشکلات را حل می‌کند.

دبیر انجمن لبنی به این پرسش که چقدر خوشبین هستید صادرات لبنیات به روسیه نهایی شود؟ پاسخ داد: ۱۰۰ درصد این اتفاق می‌افتد؛ برای اینکه ما شرکت‌های بزرگی داریم و انتظار می‌رود حداقل ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار صادرات در یکسال آینده به این کشور داشته باشیم.

دو مشکل مانع حضور ایران در بازارهای اروپاست

باکری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا با لغو تحریم‌ها احتمال افزوده شدن کشورهای اروپایی به مقاصد صادراتی ما وجود دارد؟ گفت: حضور در اروپا کار راحتی نیست و ما مشکلاتی در این زمینه داریم که یکی از آنها، مربوط به بحث کیفیت شیرخام و فرآورده‌های تولیدی است.

وی با بیان اینکه مشکلات مذکور باید رفع شود تا ما بتوانیم در بازارهای بین المللی حضور پررنگی داشته باشیم، افزود: ما با همکاری سازمان دامپزشکی در رابطه با حل و فصل مشکلات شیرخام همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم، ضمن اینکه در بحث محصولات نیز با وزارت بهداشت همکاری و تلاش می‌کنیم تا استانداردهای محصولات لبنی و شیرخام به سطح استانداردهای جهانی ارتقا پیدا کند و بدین ترتیب بتوانیم با دیگر کشورهای رقیب در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

دبیر انجمن صنایع لبنی، مشکل دیگر در این زمینه را قیمت تمام شده محصولات ایرانی عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده نیز یکی از موضوعاتی است که حتما باید حل شود.

باکری تصریح کرد: فعلا آنچه که می‌توانیم در مورد برنامه‌هایمان برای یکسال آینده بگوییم، بازارهای صادراتی متمرکز در روسیه است نه اتحادیه اروپا.

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تاکنون روس‌ها درخواستی در زمینه واردات لبنیات از ایران ارائه کرده‌اند؟ افزود: حدود ۸ ماه است که شرکت‌های بزرگ ایرانی، خود دفاتری را در روسیه ایجاد کرده‌اند و با واحدهای تجاری، بازرگانی و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای مشغول مذاکره و انعقاد قرارداد در این زمینه هستند، بنابراین این مساله قطعا حل خواهد شد.

باکری در این زمینه که عمده محصولات صادراتی به روسیه در یکسال آینده شامل چه کالاهایی است؟ افزود: فعلا تمرکز بر روی صادرات پنیرهای سخت است که توسط شرکت‌های ایرانی تولید می‌شوند و تنوع آنها بیش از ۳۰ تا ۴۰ نوع است.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *