اهم اخبار

پیش بینی افزایش ۷۰ درصدی تولید گندم در مازندران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مسئولان عضو کارگروه خرید تضمینی گندم و کلزا در مازندران پیش بینی کرده اند که کشاورزان استان امسال دستکم ۷۰ درصد بیشتر از سال زراعی گذشته گندم از گندمزارهای استان برداشت کنند.

 

 

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سال زراعی گذشته کشاورزان مازندران حدود ۸۷ هزار تن گندم تحویل مراکز خرید دادند ولی پیش بینی سال جاری برداشت ۱۵۲ هزار تن محصول است ، اگر چه ممکن است سیل و سیلاب اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فروردین ماه جاری تا حدودی این پیش بینی را تحت تاثیر قرار دهد.
بر اساس برآورد جهاد کشاورزی مازندران ، بر اثر سیل و سیلابی که ۱۲ شهرستان را تحت تاثیر قرار داد ، ۹۱ هزار هکتار از باغ ها و زمین های زراعی استان خسارت دید که عمدتا مزارع شالیزاری بوده است.
دریافتی گندمکاران مازندران در سال زراعی گذشته از محل تحویل گندم به مراکز خرید یکهزار و ۱۶۱ میلیارد ریال بود ولی با توجه به افزایش سطح زیر کشت و میزان تولید در کنار افزایش نرخ خرید تضمینی ، به نظر می رسد امسال سال پربرکتی برای گندمکاران مازندران باشد.
همچنین بر اساس برآورد مسئولان عضو کارگروه خرید تضمینی گندم و کلزا ، تولید دانه روغنی کلزا در مازندران هم امسال با دستکم ۵۰ درصد افزایش نسبت به سال زراعی گذشته به حدود ۴۶ هزار تن خواهد رسید.
سال زراعی قبل کلزا کاران مازندران بیش از ۳۱ هزار تن محصول تحویل مراکز خرید دادند و بابت آن حدود ۸۶۰ میلیارد ریال درآمد کسب کردند.
گزارش شرکت غله منطقه ۲ کشور نشان می دهد که پارسال بیش از ۴۸ هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت گندم و بیش از ۱۹هزار هکتار هم زیر کشت کلزا بود ولی در حال حاضر سطح زیر کشت گندم ۵۱ هزار هکتار و کلزا هم بیش از ۲۳ هزار هکتار است.
افزایش خرید تضمینی گندم و کلزا از جمله سیاست های دولت تدبیر و امید طی چند سال گذشته بود که سبب شد کشور در سه سال گذشته در تولید گندم خودکفا شده و امسال وارد چهارمین سال خودکفایی شود و کشت کلزا هم طی چهار سال گذشته در مازندران روند تصاعدی داشت .
تاخیر در تعیین نرخ تضمینی در سال های دهه ۸۰ باعث شد تا ضمن کاهش رغبت کشاورزان به کشت کلزا در مازندران ، سطح زیر کشت این محصول که محور کشت دوم و پاییزه محسوب می شود از ۴۰ هزار هکتار در دهه ۷۰ به کمتر از چهار هزار هکتار در واخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ برسد.
** پیشواز متولیان دولتی برای خرید گندم و کلزا
در نشست کارگروه خرید گندم و کلزا که بر اساس گزارش روابط عموم استانداری مازندران سه شنبه شب به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استانداری برگزار شد ، بر ضرورت توجه به خرید بموقع و بدون مشکل این دو محصول استراتژیک تاکید شد.
معاون استاندار مازندران در این نشست با استناد به برآوردهای صورت گرفته از افزایش قابل توجه میزان تولید در استان ، از شرکت غله منطقه ۲ ، جهاد کشاورزی و دیگر دستگاههای اجرایی مرتبط خواست تا با پراکنش مناسب مراکز خرید و تامین و پرداخت بموقع قیمت محصولات خریداری شده به کشاورزان ، وظیفه اشان را برای موفقیت سیاست های دولت و خودکفایی کشور در تولید بویژه در سال رونق تولید ایفا کنند.
حسن خیریانپور همچنین بر ضرورت تشکیل منظم نشست کارگروه تا پایان برداشت این دو محصول تاکید کرد و گفت : باید سریعا نسبت به تعیین دقیق مراکز خرید و عوامل اجرایی و انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد با مراکز غیرملکی و یا مباشرین خرید با لحاظ دادن دسترسی و رفاه کشاورزان عزیز اقدام شود و از هم اکنون توسط جهاد کشاورزی به جامعه هدف ( کشاورزان ) اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت پذیرد.
وی گفت : باید با توجه به اهمیت موضوع در خصوص ویژگی های گندم های قابل تحویل گیری ، قیمت پایه گندم داخلی و ساز و کارهای خرید و زمان و محدوده خرید و همچنین استفاده از سامانه سیفا ( سامانه یکپارچه فناوری اطلاعات ) به دستگاههای مسئول در حین خرید گندم و کلزا توجه داد که وظایف خود را به نحو شایسته و مطلوب انجام دهند.
خیریانپور اعمال نظارت دقیق بر مراکز خرید در زمان فعالیت و خرید دسترنج کشاورزان را مهم توصیف کرد و افزود :برای پیشگیری از برخی تخلفات ، باید پس از خاتمه فصل خرید نسبت به غیرفعال نمودن مراکز خرید و تهیه و تنظیم صورتحساب مراکز خرید اقدامات لازم صورت گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران گفت : بر اساس برآوردها و پیش بینی های انجام شده توسط دستگاه های مسئول برای سال ۱۳۹۸ میزان سطح زیر کشت گندم استان ۵۱ هزار هکتار و میزان برداشت گندم ۱۵۲ هزارتُن و میزان سطح زیر کشت کلزا هم ۲۳ هزار و ۷۴۰ هکتار و میزان تولید ۴۵ هزار و ۷۶۳ تن اعلام شد که احتمال می رود با توجه به خسارات سیل اخیر در این خصوص کاهش حادث شود .
خیریانپور با این وصف تاکید کرد : بر اساس این برآورد ۱۹ مرکز خرید برای گندم و ۱۹ مرکز خرید هم برای کلزا پیش بینی و کمیته ای مشخص شد تا در باره پراکنش و همچنین تعداد این مراکز خرید با لحاظ دادن دسترسی و رفاه کشاورزان و ارزیابی روند عملکردی مراکز خرید در سال گذشته یک بار دیگر بررسی های لازم را انجام و نتیجه را به کارگروه پیشنهاد دهد.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ، مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصول از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.
مازندران در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد .

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *