اهم اخبار

پیش بینی برداشت ۴۰۰ هزارتن دانه روغنی کلزا از مزارع کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح افزایش تولید دانه های روغنی گفت که با اینکه سیل امسال خساراتی به مزارع کلزا در کشور وارد کرد اما پیش بینی می شود که حدود ۴۰۰ هزار تن دانه روغنی کلزا از اراضی کشاورزی زیرپوشش این محصول برداشت شود.

 

 

علیرضا مهاجر روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مزرعه ترویجی- آموزشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در شهرستان کرج که زیر پوشش کشت دانه روغنی کلزا قرار دارد، افزود: بیشترین وابستگی ما در محصولات کشاورزی به خارج از کشور در دانه های روغنی است.
وی اظهار داشت: به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت برای کاهش این وابستگی طرحی را تهیه کردیم تا براساس آن بتوانیم در یک دوره ۱۰ ساله حداقل ۷۰ درصد نیاز کشور به دانه های روغنی را در داخل کشور تامین کنیم.
مهاجر گفت: این طرح را از نیمه دوم سال ۹۴ شروع کردیم که تولید کلزا را در آن سال که حدود ۴۶ هزار تن بود با رشدی بی سابقه در سال ۹۷ به ۳۴۰ هزار تن رساندیم.
وی اظهار داشت: با اینکه امسال سیل در استان های گلستان، خوزستان، کرمانشاه، لرستان و مازندران که بیشترین سطح زیر کشت کلزا را داشته اند خساراتی وارد کرد اما باز هم رشد تولید این محصول ادامه پیدا کند.
مشاور وزیر جهاد کشاوری اضافه کرد که قبل از وقوع سیل امسال پیش بینی بر این بود که ۴۵۰هزار تن برداشت محصول با افزایش ۱۱۰ هزار تنی نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد باشیم که متاسفانه این سیل بی سابقه خساراتی به محصولات کشاورزی از جمله مزارع کلزا وارد کرد.
مهاجر پیش بینی کرد که با وجود این خسارت ها شاهد افزایش تولید نسبت به سال گذشته باشیم.
وی در خصوص میزان خسارت وارده به اراضی کلزا، گفت: به این محصول خسارتی بالغ بر ۱۰۰ هزار تن وارد شده که ۵۰ هزار تن آن به صورت مستقیم در استان های خوزستان، گلستان، مازندران، کرمانشاه و لرستان خسارت دیده است.
مجری طرح افزایش تولید دانه های روغنی کشور ادامه داد: همچنین حدود۵۰ هزار تندیگر نیز به صورت غیرمستقیم در اثر بارش های سنگینی که در استان های گلستان و مازندران شاهد بودیم، خسارت وارده شده اما این خسارت ها با بارندگی های خوبی که در تمام مناطق کشور شاهد بودیم قسمتی از آن جبران شده و حدود ۴۰۰ هزار تن برداشت محصول خواهیم داشت.
وی اضافه کرد که بخش زیادی از خسارت کشاورزان نیز توسط دولت جبران خواهد شد.
**افزایش سطح زیر کشت کلزا تا یک میلیون هکتار
مهاجر بیان داشت: با توجه به تحریم های ظالمانه ای که دشمنان بر ما تحمیل کردند، به دستور مقام معظم رهبری سطح زیر کشت کلزا را به صورت جهشی افزایش خواهیم داد.
وی گفت: بر همین اساس برنامه ریزی کردیم که حداقل در ۲ تا سه سال آینده سطح زیر کشت را از ۲۳۰ هزار هکتار به ۷۰۰ تا یک میلیون هکتار برسانیم.
وی افزود: چنانچه امکانات پشتیبانی تهیه شود قسمت زیادی از وابستگی را کاهش خواهیم داد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی به دلایل اهمیت کشت دانه های روغنی اشاره کرد و بیان داشت: این دانه ها به سه دلیل عمده کشت می شوند که اول برای تامین روغن مورد نیاز کشور، دوم به منظور تامین کنجاله برای خوراک دام و طیور و سوم هم برای پایداری تولید غلات در کشور است.
وی اظهار داشت: کلزا به عنوان یک محصولی که در پاییز کشت می شود و از نزولات جوی استفاده می کند می تواند در تناوب محصول گندم و جو قرار بگیرد و موجب پایداری تولید گندم شود.
مهاجر گفت: تامین بخشی از تغذیه زنبورداری کشور و ایجاد نشاط در طبیعت و مزارع از دیگر ویژگی ها دانه روغنی کلزا در کشور است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای توسعه این کشت تمام ظرفیت های موجود در کشور به خصوص بسیج اساتید و بسیج سازندگی به ما کمک می کنند که مزرعه دانه روغنی کلزا در اراضی کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی البرز حاصل تلاش این اقشار است.
***تلاش برای فراهم شدن شرایط پایداری تولید در دانه های روغنی
مجری طرح افزایش دانه های روغنی کشور ادامه داد: تلاش ها بر این است که افزون بر توسعه کشت دانه های روغنی مانند کلزا ، سویا ، آفتابگردان، کنجد و گلرنگ ، کاشت محصولاتی مثل کتان را هم در دستور کارگیرد تا نیاز داخلی کشور دراین بخش تامین شود.
وی گفت: کلزا محصولی است که در پاییز کشت می کنیم و به دلیل کشور خشکی و کم آبی که داریم می تواند از نزولات جوی استفاده کند ولی بقیه محصولات ما مثل سویا، آفتابگردان و کنجد بهاره هستند.
وی ادامه داد: خوشبختانه هر سه این محصول، جزو محصولاتی هستند که به آب کمی نیاز دارند و با یک یا ۲ بار آبیاری می توانیم هم محصول را برداشت کنیم و هم منجر به کمک درآمد کشاروزان شود.
مهاجر بیان داشت: در سال های گذشته توانستیم با کمک محققان کشت یک نوع محصول کنجدی را در داخل کشور توسعه بدهیم که امکان کشت مکانیزه آن فراهم است و کپسول های آن باز نمی شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: کنجد از روغن زیادی برخوردار است یعنی حداقل ۴۸تا ۵۵ درصد از آن روغن استحصال می شود که از بهترین روغن های دارای امگا۳ است و تلاش براین است کشت این محصول در ایران توسعه پیدا کند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *