اهم اخبار

چای خارجی هم ارزان شد/ سهم ۸۸ درصدی هند و سریلانکا در بازار

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

چای خارجی هم مانند دیگر محصولات وارداتی در سال گذشته ارزان‌تر از سال ۱۳۹۳ شده، چرا که بر اساس آمارهای رسمی سال گذشته قیمت هر کیلوگرم چای وارداتی بیش از ۷ درصد نسبت به سال قبل از آن ارزان‌تر شده است، اما قیمت این محصول در بازار نسبت به گذشته کاهش پیدا نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سال گذشته ۵۱ هزار و ۱۰۰ تن چای خشک از کشورهای مختلف به ارزش ۲۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار وارد شد که از نظر وزنی ۰٫۴ درصد افزایش و از نظر ارزشی ۷٫۵ درصد کاهش را نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد.

چرا که قیمت هر کیلوگرم چای خارجی در این بازه زمانی ۷٫۹ درصد ارزان‌تر از سال ۱۳۹۳ شده است که این مسئله نشان از کاهش قیمت چای خارجی در بازار جهانی در کنار دیگر محصولات غذایی است که البته قیمت این محصول در چند سال گذشته نیز روند کاهشی داشته است.

چین، استرالیاٰ، اسلواکی، ترکیه، سریلانکا ، سورینام، کنیا، هند و… جزو فروشندگان چای به تاجران ایرانی هستند که البته در این میان سریلانکا با فروش ۲۲ هزار تن و هند با فروش ۲۳ هزار تن چای تقریبا همه بازار چای خارجی را قبضه کرده‌اند و سهمی بیش از ۸۸ درصد در بازار چای خارجی ایران دارند.

گرچه به غیر از حدود ۱۹ هزار تن تولید چای ایرانی و واردات بیش از ۵۱ هزار تنی چای در سال گذشته حجم بسیاری نیز به صورت غیر قانونی و قاچاق به کشور وارد می‌شود چرا که به گفته محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای نیاز سالانه ۱۱۰ هزار تنی کشور به چای خشک تا حدود ۲۰ درصد از محل تولید داخلی و حدود ۸۰ درصد از واردات تامین می‌شود که نیمی از واردات چای از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق انجام می‌شود که خبری از استاندارد که اخیرا برای بسیاری از محصولات اجباری شده است، در آن نیست.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *