اهم اخبار

چغندرهای خوزستان در آستانه نابودی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

برداشت چغندر قند که از اواخر اردیبهشت امسال از سطح حدود ۱۱ هزار هکتار از مناطق شمالی خوزستانی به صورت پراکنده شروع شد هم اکنون به علت ناکافی بودن تعداد کامیون برای انتقال آن به کارخانه در معرض نابودی قرار گرفته است.

 

 

به گزارش ایرنا کشاورزان چغندرکار خوزستانی از همان ابتدای به بار نشستن محصول خود نگرانی‌های جدی برای حمل این محصول به کارخانه‌های قند خارج از استان با توجه به گرانی کرایه کامیون‌ها داشتند ولی با این اوصاف تصور می‌شد با به صدا درآمدن زنگ خطر نابودی این محصول که پیش بینی می‌شود حدود ۸۰۰ هزار تن باشد تحرک جدی برای رفع این نگرانی‌ها صورت گیرد.

نگرانی‌های چغندرکاران وقتی وارد مرحله جدی شد که همزمان با شروع برداشت این محصول هیچ راننده کامیونی حاضر نشد با نرخ‌های سال گذشته که هر تن ۸۰۰ هزار ریال بود به ندای کشاورز زحمتکش خوزستانی پاسخ مثبت دهد و محصولات آنان را به کارخانه‌های قند منتقل کند.

این در حالی بود که کامیون داران حتی حاضر نبودند با ۲ برابر کرایه سال گذشته یعنی ۱.۶ میلیون ریال در هرتن کار انتقال آن را انجام دهند چون کرایه حمل بار در بندر امام، که بسیار سهل و روان بود بالای ۲ میلیون ریال برای هر تن نرخ گذاری غیررسمی شده بود.

با این حال شرایط خاص که تخلیه سریع کالاهای اساسی از بنادر کشور را اجتناب ناپذیر کرده بود و از سویی برداشت گندم در خوزستان سبب شد تا برداشت و حمل چغندر قند که دارای فساد پذیری بالایی در شرایط گرمی دارد با پیچیدگی‌های خاصی رو به رو شود.

سه هفته پیش پس از آنکه افکار عمومی معطوف به فریادرسی کشاورزان چغندرکار خوزستانی شده بود شورای کشاورزی خوزستان در نشست فوق العاده خود موضوع حمل چغندر را مطرح کرد و همه راههای ممکن برای این موضوع بررسی شد ولی به خروجی و تصمیم خاصی منجر نشد.

در این نشست که به تقابل جدی جهادکشاورزی و راهداری خوزستان نیز انجامید موضوع بررسی این مساله در شورای تأمین استان برای انتقال بخشی از ظرفیت جا به جایی کالا از بندر امام و موظف کردن رانندگان کامیون برای حمل چغندر قند پیش کشیده شد ولی هیچگاه در شورای تأمین استان مطرح نشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان هفته گذشته پس از نشست فوق العاده شورای کشاورزی خوزستان ضمن ابراز تأسف از ناهماهنگی به وجود آمده در حمل محصول چغندرقند استان اظهار داشت: جهادکشاورزی فراتر از وظایف قانونی خود برای صیانت از این سرمایه ملی و کمک به معیشت کشاورزان چغندر قند از توان خود برای حمل چغندر قند استفاده خواهد کرد.

محمد قاسمی نژاد با اشاره به اینکه می‌توان از استحصال حدود ۸۰۰ هزار تن چغندر قند، ۹۰ هزار تن شکر تولید کرد افزود: جای تأسف دارد که ما برای واردات شکر در شرایط تحریم‌های ظالمانه با مشکلات جدی روبه رو هستیم ولی حاضر نیستیم برای تولید شکر از چغندرقندی که روی زمین است و بخش مهمی از آن در معرض نابودی است وارد عمل شویم.

** ضرورت بسیج راهداری سراسر کشور برای حمل چغندر قند خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان گفت: تنها راه نجات بخش مهمی از محصول چغندر قند از خطر نابودی، بسیح راهداری سراسر کشور و شرکت‌های حمل و نقل برای انتقال محصول چغندر قند به کارخانه‌های قند استان‌های همجوار است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تنها ۴۰۰ کامیون از مجموع یک هزار و ۴۰۰ دستگاه کامیون مورد نیاز در حال حمل محصول چغندر قند هستند و تاکنون حدود نیمی از محصول برداشت و حمل شده است افزود: تا نابودی حدود ۴۰۰ هزار تن دیگر چغندر قند تنها ۲ هفته فرصت داریم.

این مقام مسئول جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به روند افزایش دما در خوزستان در روزهای آینده افزود: با توجه به اوج گرفتن گرما، چنانچه نتوانیم تا اوایل تیرماه محصول را از مزارع جمع کنیم خسارات عمده‌ای به کشاورزان چغندرکار تحمل خواهد شد.

به گفته جهادکشاورزی وظیفه‌ای در قبال حمل محصولات کشاورزی ندارد ولی برای حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان تلاش گر خوزستانی از همه توان خود استفاده می‌کند ولی از اینکه برخی دستگاه‌های دولتی به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند متاسف است.

** تأثیر منفی نابودی چغندر قند در افکار عمومی
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: در صورت جمع نشدن مشکل حمل چغندر قند خوزستان، تأثیر منفی بر افکار عمومی خواهد گذاشت ضمن آنکه کشاورز خوزستانی در سال آینده کشت چغندر قند را از گزینه‌های خود کنار خواهد گذاشت.
کیخسرو چنگلوایی تاکید کرد: اگر محصول چغندر قند از بین برود، آینده کشت این محصول در افق ۱۴۰۴ که روی ۸۰ هزار هکتار با تولید ۶.۵ میلیون تن در این استان متمرکز شده در هاله‌ای از ابهام فرو خواهد رفت.

وی خواستار تأمین ۴۰۰ دستگاه کامیون دیگر به صورت ضربتی برای انتقال چغندر قند خوزستان به کارخانه‌های قند اسلام آباد، کرمانشاه، قزوین، شهرکرد و اصفهان شد.

برآوردهای سازمان جهادکشاورزی خوزستان نشان می‌دهد برای جذب کل تولید محصول چغندر قند باید هشت کارخانه قند جدید در خوزستان راه اندازی شود.

کشت چغندر قند پس از یک دوره رکود ۱۵ ساله، از سال ۱۳۹۲ با حدود سه هزار هکتار از سرگرفته شد و هم اکنون به ۱۱ هزار و ۱۱۹ هکتار رسیده است. هم اکنون تنها کارخانه قند شوش که ۲ سالی است پس از تعطیلی ۱۵ ساله شروع به کار کرده می‌تواند حدود ۱۰۰ هزار تن چغندر قند را فراوری کند.
در استان خوزستان سالانه ۱۶ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می‌کند که از این حیث رتبه نخست را در کشور دارد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *