اهم اخبار

کارشناس حوزه کشاورزی مطرح کرد:سنگ اندازی واسطه‌گران در بازار شکر/امکان حضور واسطه‌ها در خرید شکر بورس کالا وجود ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک کارشناس کشاورزی گفت:شکر در بورس کالا به مصرف کنندگان شکر همچون کارخانجات تولید قند، شیرینی و شکلات عرضه می‌شود و خریداران باید مدارکی همچون پروانه بهره برداری، فهرست بیمه و پروانه ساخت ارائه دهند و بعد مجوز خرید دریافت کنند.

مرتضی مشایخی کارشناس بازار محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: طی روزهای اخیر عنوان شده که واسطه‌ها از بورس کالا شکر می‌خرند، اما این موضوع صحت ندارد و اتفاقا آن قدر شرایط خرید شکر سخت شده که بهتراست با افزایش حجم عرضه، امکان حضور همه خریداران حقیقی و حقوقی در بورس کالا فراهم شود.

مشایخی افزود: به نظر می‌رسد امروز صاحبان سرمایه‌ای که نمی توانند در بازار شکر واسطه گری کنند، در مقابل عرضه مستمر این محصول در بازار شفاف بورس کالا سنگ اندازی می کنند.

این کارشناس به زمان تحویل شکرهای فروخته شده در بورس کالا اشاره کرد و گفت: تاخیر در تحویل شکر فروخته شده در بورس کالا را باید از شرکت بازرگانی دولتی به عنوان عرضه کننده سوال کرد و به نظر نمی رسد که این موضوع به روند معاملات بورس کالا ارتباطی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نباید محدودیت معاملاتی در بورس کالا وجود داشته باشد و روند معاملات و عرضه و تقاضا باید به صورت آزادانه انجام شود، گفت: اگر امروز طبق گفته مسوولان بخش کشاورزی، شکر در انبارها موجود است، بهتر است با افزایش عرضه این محصول در بورس، امکان خرید همه متقاضیان فراهم شود که بدون شک با این اتفاق، بازار در مدت زمان کوتاهی به کلی آرام می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر شکر در کشور به اندازه نیاز بازار موجود نیست، شیوه فعلی یعنی سهمیه‌بندی خریداران روش موقتی و درست به شمار می رود که مصرف کنندگان واقعی بتوانند از بورس کالا تامین نیاز کنند.

تنظیم بازار شکر از طریق آمار

کارشناس حوزه کشاورزی به مزیت عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: امروز میزان عرضه و تقاضا و همچنین قیمت شکر به دلیل عرضه این محصول در بورس کالا کاملا مشخص است، این یکی از مزیت‌های بزرگ بورس کالاست که می تواند به مسوولان مربوطه هشدار دهد، نسبت به تنظیم بازار این محصول یا هر محصول دیگر اقدامات لازم را انجام دهد؛ در صورتی که اگر شکر در بازار آزاد معامله می‌شد و قیمت این محصول نیز در نوسان بود، بررسی مشکلات و میزان کمبود شکر به مراتب دشوارتر از شرایط فعلی بود.

مشایخی در پایان تاکید کرد: با همه این تفاسیر، شکری که طی ماه های اخیر در بورس کالای ایران به منظور شفافیت و تعادل بازار عرضه شده است، از تولیدکننده به دست مصرف کننده نهایی رسیده و امکان حضور واسطه‌ها در بورس کالا به دلیل مقرراتی که نهادهای نظارتی گذاشته اند، وجود ندارد.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *