اهم اخبار

کالای اساسی که دلار دولتی خورد؛ ۵ برابر هم گران شد!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

برنج که طی چهار ماه نخست امسال بیش از ۶۷۴ میلیون دلار ارز دولتی برای وارداتش صرف شده، بر خلاف آنچه از سوی مسئولان اعلام شد با افزایش حدود ۵۰ درصدی مواجه شده که پنج برابر گران تر از میزان افزایش قیمت برنج ایرانی درجه یک است؛ بنابراین دستگاه های نظارتی و متولی بازار باید با این تخلف آشکار برخورد کنند.

به گزارش ایسنا، برنج یکی از کالاهای اساسی است که با توجه به میزان تولید و مصرف آن همواره جزو محصولات وارداتی و البته استراتژیک کشور به شمار رفته که از پایین ترین نرخ ارز برای واردات استفاده کرده است، در ماه های گذشته نیز این محصول استراتژیک با نرخ ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به اضافه یارانه ۴۰۰ تومانی وارد شده که بانک مرکزی در آخرین آمار خود از فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی، اعلام کرد ۱۰۴ شرکت از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج سفید استفاده کرده‌اند که مجموع ارز تخصیص یافته به آنها به ۵۰۲ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۶۶۰ یورو می‌رسد و بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار وزارت جهاد کشاورزی، در چهار ماهه نخست امسال بیش از ۶۶۲ هزار تن برنج به ارزشی بالغ بر ۶۷۴ میلیون دلار به کشور وارد شده است که از نظر وزنی ۲.۸ درصد و از نظر ارزشی ۱۱.۹۶ درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی نشان می دهد.

این میزان هزینه از منابع ارزی کشور آن هم در این شرایط در حالی برای واردات برنج صورت گرفته است که قیمت برنج خارجی چندین برابر بیشتر از برنج درجه یک و دو ایرانی گران تر شده است، در حالی که رئیس جمهور در آخرین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود و دیگر دولتمردان، بارها بر این مسئله تاکید کرد که محصولات و کالاهای اساسی که مشمول ارز دولتی برای واردات هستند نباید با افزایش قیمت روبرو شوند و دستگاه‌های نظارتی نیز باید بر آن‌ها نظارت کامل را داشته باشند.

حسن روحانی ۱۵ مرداد ماه در گفت و گوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه بانک مرکزی تنها برای کالاهای ضروری و ملزومات پزشکی متعهد است که با یک قیمت متعادل یا ثابت ارز تهیه کند، تاکید کرد: مردم براساس این بسته جدید ارزی باید اطمینان داشته باشند که نوسانات مربوط به بازار ارز تاثیری بر رشد قیمت کالاهای اساسی نخواهد داشت و در این زمینه قرار شد فهرستی از سوی وزارتخانه‌های بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به بانک مرکزی ارائه شود تا با این فهرست که مربوط به کالاهای اساسی است، ‌ بانک مرکزی ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آن اختصاص دهند.

در این راستا قرار شد که همه وزرا تا رسیدن کالاهای اساسی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم بر این روند نظارت داشته باشند تا در این میان هیچ افزایش قیمتی رخ ندهد.

وی با تاکید بر اینکه اگر کالاهای اساسی وارد نوسانات ارزی شود، مردم دچار نگرانی‌های شدیدی نسبت به آینده می‌شوند و اقشار ضعیف به شدت آسیب می‌بینند، اظهارکرد: دولت و بانک مرکزی متعهد شده است که سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی تامین کند و تا فروردین ماه سال آینده این قیمت را در نظر گرفته‌ایم و تغییری برای کالاهای اساسی نخواهد کرد.

از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این نکته تاکید کرده نباید کالاهای اساسی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند افزایش قیمت پیدا کنند و با متخلفان برخورد می‌شود. اما برنج وارداتی (غیرتایلندی) بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی با افزایش قیمت مواجه شده است و متوسط قیمت خرده فروشی این محصول استراتژیک در هفته منتهی به ۱۲ مرداد ماه کیلیویی ۷۸۹۹ تومان در سطح شهر تهران بوده که نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۴۵.۷ گران‌تر شده است. این در حالی است که هر کیلوگرم برنج تولید داخلی درجه یک در همین بازه زمانی افزایش قیمت حدود ۹ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش ایسنا، در این میان مشخص نیست دستگاه های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در این بازار چه نقشی ایفا کرده و چرا با متخلفان در بازار برنج برخورد نمی کنند؟ البته به گفته دولتمردان و در راستای شفاف سازی نام متخلفان و عوامل این نابسامانی نیز معرفی می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *